Datum článku: 14.10.2010 | Autor textu: Matěj Slepička
Zapínám helmu, usedám za volant a remcám: „Kdo z redakce vymyslel tak hloupý nápad vytáhnout auto nejextrémnějších řidičských zážitků do takového centra dopravního ruchu, jako je Praha!?“ Později mě překvapuje, jak hodně jsem se mýlil. Frekvenci do bezvědomí vykulených řidičů totiž hravě předčí problém s kvalitou pražských silnic.
Ale vezměme to pěkně popořádku. Možná vám totiž uniklo, že Ariel Atom 3 jde koupit také s jiným čtyřválcovým motorem, než je Honda K20, tedy motor z poslední Hondy Civic Type-R. S jiným čtyřválcem se totiž vyrábí ve Spojených státech amerických. A nyní vás trochu vystraším a řeknu, že je to motor Ecotec. Asi vám nyní z neznalosti naskočí husí kůže a představíte si jakýsi trubkový hybrid marně konkurující Caterhamu Roadsport. Rozluštění názvu je ale výrazně méně frustrující. Tenhle název benzinových motorů běžně používá koncern General Motors a můžete ho znát například ze spojení s automobilkou Opel.
Takže pod kapotou, nebo chcete-li pod karbonovým krytem sání testovaného Atomu, najdete čtyřválec o objemu 2,0 litru s kompresorem a výkonem 300 koní. Zbytek Atomu je vám předpokládám známý, otevřená trubková konstrukce, zavěšení pomocí dvojitých lichoběžníků, závodní pneumatiky, samosvorný diferenciál, motor uprostřed a nastavitelná tuhosti podvozku v deseti krocích. Přestože se mi kdysi víceméně náhodným posouváním kurzoru myše podařilo nastavit schopný setup pro imaginární vůz XRT na závody CzechLFS, na přenastavení Atoma jsem si netroufl. Testovací kousek měl poněkud nezvykle SPZ, takže jsme se ho rozhodli vytáhnout do ulic Prahy a zjistit použitelnost v běžném provozu.
Konečně je čas usednout do plastového výlisku ve tvaru dvou sedadel. Nasazuji volant, nastavím brzdný účinek na střed a vyrážíme. První rozjezd není nijak dramatický. Auto má na běžné poměry relativně přátelskou spojku a příjemně krátkou převodovku. Není tady posilovač řízení ani brzd. Hloupý nápad vytáhnout okruhové auto do Prahy se projevil hned po pár kilometrech, kdy se adheze ani zdaleka neblížila podmínkám pro dobré svezení. Na kostkách pak skrz trubkový rám pozoruji nadskakování jednotlivých kol. Konečně jsme na okreskách a před námi se objevila silnice s novým asfaltem. Podřazuji na dvojku, připravuji se na prokluz kol a zadupávám plyn do podlahy. Akcelerace je vážně fascinující! Rychle vytočený motor si škytnutím v omezovači říká o trojku a s jekotem kompresoru zrychluji dál, dokud nezčervená podsvícení budíků, pak zařazuji čtyřku, pětku a tam skončíme. Šestku totiž americký Atom nemá. Blíží se doba brzdění, už z jízdy po městě vím, že brzdy jsou pro chlupaté chlapy. Bez problémů se mi daří dávkovat brzdy před limitem zablokování kol. Bylo citelné, že blokovat se chtěla především zadní kola, chvíli si tedy hraju s rozdělením brzdného účinku. Později mi dochází, že je potřeba brzdit dříve, než by se mohlo zdát. Akcelerace je totiž tak rychlá, že se pak brzdění zdá zbytečně dlouhé.
Po chvilce blbnutí poznávám, že je Atom přátelský a dostávám odvahu vydat se do zatáček. K mému překvapení působí balanc auta až příliš nedotáčivě, nicméně ovládání auta je velmi precizní, k utažení stopy stačí povolit plyn, není potřeba ťukání do brzdy. Přetáčivost Atom také zná, vyprovokovat jde v momentě utažení stopy výkonem. I když jízda zvenku vypadá dramaticky, za volantem vládne pocit maximální kontroly nad autem, může za to především výborná komunikace řízení. Ať už zrovna řešíte nedotáčivý, nebo přetáčivý smyk, vždy o něm víte všechno a máte možnost zasáhnout dříve, než se něco nepříjemného semele. S Atomem jste schopni trefit apex zatáčky na centimetry přesně mimo jiné také kvůli tomu, že skrz otevřenou konstrukci vidíte velkou část předních kol.
Je čas vrátit se a dát Atoma spinkat. Mizerná zrcátka a malý rejd komplikují parkování do garáže. Vylézám z těch splašených trubek a přemítám si zážitky. Je více než jasné, že Atom se do města hodí asi jako superbike, nehodí se ani na většinu okresek a jeho teritorium je tím pádem striktně na okruhu. Přesto byla jízda ulicemi Prahy velmi zábavná a přínosná. Nikdy nezapomenu na zděšené pohledy kolemjdoucích a zdvižené prsty motoristických nadšenců. Myslím si, že motor Honda K20 se do Atomu hodí o trošku víc, ale tím nechci hanit 2,0 GM, tomu není mu co vytknout. Po mém absolutním vykolejení způsobeném jízdou na místě spolujezdce jednoho výborně pilotovaného KTM X-Bow mě dost překvapilo, jak rychle je běžný člověk za volantem Atomu schopný přepnout do nové dimenze zrychlení, brzdění a gripu. Během pár minut mi vlastnosti Atomu připadaly samozřejmé a respekt jsem vyměnil za důvěru při každém sáhnutí na limit auta.
Jak si stojí Atom oproti konkurenci, nemůžu bohužel objektivně říct. Z osobní zkušenosti jen vím, že KTM X-Bow má nevýrazný motor a znatelně větší přítlak, který přes výkonový a váhový deficit vede k lepšímu času na Masarykově okruhu v Brně.
Stav vozu/rok výroby |
Nový |
Stav tachometru |
3 000 km |
Cena nového vozu |
954 923 Kč s DPH (přepočet) |
Hmotnost |
496 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
kompresor |
Uložení motoru |
uprostřed napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
benzin |
Objem |
1 998 |
Výkon |
220 kW (300 koní) při 6 000 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
605 koní/t |
Točivý moment |
210 Nm při 4 600 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
2,7 s |
Max. rychlost |
249 km/h |
Počet rychlostí |
5 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
zadní |
Diferenciál |
samosvorný |
Spotřeba kombinovaná |
cca 10 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
- |
Spotřeba mimo město |
- |
Objem palivové nádrže |
45 l |
Zavěšení přední nápravy |
Dvojité lichoběžníky |
Zavěšení zadní nápravy |
Dvojité lichoběžníky |
Rozměr kol |
15"/16" |
Rozměr pneumatik |
205/50R15, 225/45R16 |
Délka |
3 410 mm |
Šířka |
1 798 mm |
Výška |
1 195 mm |
Rozvor náprav |
2 345 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
cca 5 l |
Výbava testovaného vozu: |
2,0 GM kompresor, ochraný rám pro posádku, hlavní světlomety |
Potěšilo nás: |
Naštvalo nás: |
+ fascinující výkony |
– na běžných silnicích prkenný podvozek |
+ skvělá říditelnost |
– nedotáčivost |
+ otevřená konstrukce |
|
+ nezaměnitelná image |
|
Ariel Atom 3 Supercharger |
Caterham R500 Superlight |
KTM X-Bow Superlight |
Radiacal SR4 edice Slovakiaring |
|
|
|
|
cena: 954 923 Kč (přepočet) |
cena: 1 118 562 Kč (přepočet) |
cena: 2 054 749 Kč (přepočet) |
cena: 895 728 Kč (přepočet) |
300 koní, 496 kg |
263 koní, 506 kg |
240 koní, 790 kg |
205 koní, 490 kg |
* ceny jsou uvedeny včetně DPH
Automobil k testu zapůjčila společnost K-Auto
|