Datum článku: 16.2.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Působí trochu jako hlavní padouch z akčních filmů, ale ve skutečnosti je to jeden z nejspolehlivějších partnerů do pohody i nepohody s neobyčejným talentem poradit si s jakoukoliv silnicí. Překonejte předsudky a dejte mu šanci se předvést!
Máte pocit, že jsou všechna auta nudně stejná, že vypadají jedno jako druhé a postrádají charakter? Tak o BMW X6 nic takového rozhodně říci nemůžete! X6 je nepřehlédnutelná, silná osobnost s jasným postojem, která si nebere servítky. Nejen že vystupuje z davu, X6 ho svými ostrými lokty rozhrnuje a razí si cestu na vrchol jako nezastavitelný pluh, slabší kusy přitom rovnou zadupává do země a vůbec se tím netrápí. Vlka taky nezajímá názor ulovené ovce.
X6 je ztělesněné sebevědomí až na hranu arogance. Neříká světu obvyklé: „Daří se mi dobře, děkuji za optání,“ ale přímo křičí na všechny strany: „Koupil jsem si tohle auto, koupil jsem si tohle město a vás si brzy koupím taky!“ Svou nepřehlédnutelnou vyzývavostí samozřejmě ostře rozděluje společnost na dvě skupiny – na ty, co ho milují, a na ty, co si ho nemohou dovolit. Proto je samozřejmě často terčem závistivé kritiky: Moc velký, moc těžký, moc ošklivý. Prostě úplně zbytečný!
Nic však nemůže být dál od pravdy, už jen šíří schopností ospravedlňuje svou existenci přesvědčivěji než mnoho jeho konkurentů. Hodí se totiž na daleké služební cesty i reprezentaci na golfových turnajích s obchodními partnery, ale nenudí ho ani nákupy a rozvoz dětí do školky v týdnu nebo pohodlné rodinné výlety o víkendech. Hravě polyká rychlé dálniční kilometry s pohodlím luxusní limuzíny, ostře řeže okreskové zatáčky jako zdatné sportovní auto a zastavit vás nemusí ani to, že vám dojde asfalt.
Takhle široký talent mu vdechli zkušení konstruktéři BMW, kteří už přiměli sportovat kde co. Rodinný dům však pro ně musel být skutečnou výzvou. Vždyť X6 váží 2140 kilo, má 4,9 metru na délku a 1,7 metru na výšku! Zvládli to ale bravurně, i když při boji s hmotou museli povolat do boje tu nejmodernější techniku – adaptivní podvozek, sofistikovaný pohon všech kol nebo aktivní řízení. A nejspíš taky černou magii.
Jinak si totiž nedovedu při téhle velikosti a hmotnosti vysvětlit, jak dokáže podvozek zvládat skvělou poddajnost s absencí naklánění karoserie v zatáčkách. Stačí myslet na setrvačnost a klidně můžu tlačit na pilu, plně se spolehnout na přilnavost a stabilitu a za apexem jít hned do plynu. Naftový šestiválec mocně zaburácí, xDrive zapojí přední kola pro lepší trakci, ale většinu síly nechá na zadku, který tak dokáže zlehka utáhnout stopu a diktovat na výjezdu. Za chvilku si s mastodontní X6 pohazuji v zatáčkách skoro jako s hot hatchem a jen kroutím hlavou, co všechno si nechá líbit.
Přitom při klidném tempu dokáže jet pohodlně a naprosto tiše. Jako „plavnou“ bych jízdu přímo nepopsal, ale rozhodně se nedočkáte žádných nevycválaných rázů, otřesů ani odskoků, které byste u takhle vysokého a sportovně laděného auta na nízkoprofilových šlupkách měli právo očekávat. Všechny hrboly a výmoly prostě polkne s komfortním zhoupnutím. Jak jsem říkal – černá magie!
Kouzlili i motoráři, protože naftový šestiválec umí hrát roli nenápadného tichošlápka i rozzuřeného medvěda, přitom z nádrže usrkává jako alkoholik na odvykačce – s náloží 258 koní a 560 Nm v třílitru se dvěma turby ve více než dvoutunovém autě by prostě fyzikálně nemělo být možné jezdit v průměru za osm litrů, no ne? Navíc je motor skvěle sehraný s brilantním osmistupňovým automatem od ZF, který dokáže řadit bleskurychle i naprosto nenápadně a podpořit tak sportovní i pohodlnou stránku X6.
Poslední výtky drzých odpůrců X6 směřovaly na příliš malý interiér. To mohlo platit na stísněnou první generaci, ta druhá však uvnitř narostla, takže se i dozadu posadí dospělák, aniž by si musel useknout nohy nebo riskovat zablokovaný krk kvůli hlavě nakloněné do strany. Místa je ve všech směrech v nové X6 dostatek.
Za volantem si pak kromě pohodlné řidičské pozice užijete také veškerý komfort v podobě kvalitních materiálů (které si můžete výrazně individualizovat i co do barevného sladění), tradičně bezchybné ergonomie (iDrive patří k těm nejlepším infotainmentům dneška) a moderních komfortních a bezpečnostních elektronických asistentů (head-up displej, parkovací kamery s 360°výhledem, 1200wattové hi-fi Bang & Olufsen, adaptivní tempomat, varování při vyjetí z pruhu a mnohé další).
Co je však pro nás to nejdůležitější – ať se jen ploužíte, nebo topíte pod kotlem, X6 je prostě radost řídit. A je úplně jedno, jestli si ho pořídíte v dieselu, s brumlavým osmiválcem nebo rovnou jako 575koňový peklostroj X6 M. Všechny ovládací prvky působí přirozeně a auto ochotně reaguje, takže vás bude i obyčejné kroucení volantem bavit.
Nenechte se mýlit, BMW X6 je vážně úplně zbytečné auto – normální SUV nabídne víc praktičnosti a běžný sedan bude lépe jezdit. Jenže ve všem, co dělá, je po čertech dobré. Kdybych to sám nezažil, asi bych tomu nevěřil. Nepřirostlo mi k srdci a neumím si ho představit ve svém životě, ale jsem rád, že existuje už jen pro jeho odlišnost a osobitost – to, co my, petrolheadi, umíme ocenit. X6 je praktické a uveze čtyři lidi, přitom i pořádně rychlé a ještě se nebojí vydat i mimo asfalt. Nesnili jste v dětství taky o takovém autě? Teď si ten sen můžete konečně splnit. I když pak v očích části světa budete za padoucha…
Za zapůjčení testovacího vozu děkujeme společnosti Renocar.
Foto: Jiří Čermák
Technické parametry vozidla BMW X6 xDrive30d:
Základní cena vozu |
1 810 900 Kč |
Motor |
řadový šestiválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Objem |
2 993 cm3 |
Výkon |
190 kW (258 koní) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment |
560 Nm při 1 500 - 3 000 ot./min. |
Hmotnost |
2 140 kg |
Výkon/hmotnost |
120 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
6,7 s |
Max. rychlost |
230 km/h |
Převodovka |
automatická, 8 rychlostí |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba ve městě |
6,7 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
5,5 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
6,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
85 l |
Zavěšení přední nápravy |
dvojité lichoběžníky |
Zavěšení zadní nápravy |
integral-link |
Rozměr pneumatik |
255/50 R19 |
Délka |
4 909 mm |
Šířka |
1 969 mm |
Výška |
1 702 mm |
Rozvor náprav |
2 933 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
550 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Naprosto nepřehlédnutelný | – Nevyhraje soutěž Miss Sympatie |
+ Bezchybná kombinace motor + převodovka | – Trochu zbytečný |
+ Na tu velikost a hmotnost dost hbitý | |
+ Umí jezdit i pohodlně a uvolněně | |
+ Volba srdce místo rozumu |
3,0d (258 koní) |
Audi Q8 3,0 TDI |
Mercedes GLE Coupé 3,0d (258 koní) |
Volvo S60 CC 2,4 R5 d (190 koní) |
0-100 6,7 s 6,0 l/100km kufr: 550 l |
TBD |
0-100 7,3 s 6,9 l/100km kufr: 650 l |
0-100 8,8 s 5,7 l/100km kufr: 380 l |
cena: 1 810 900 Kč |
cena: TBD Kč |
cena: 1 810 160 Kč |
cena: 1 188 100 Kč |