Datum článku: 6.9.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Postavil si Hyundai vlastní Octavii, nebo má karosářská varianta Fastback docela jiný smysl?
Přemýšlím, z jakého úhlu se mi i30 Fastback líbí víc. Jestli z předního tříčtvrťáku přes nízký čumák s dravčíma očima, nebo spíš zezadu, kdy vynikne zužující se kabina a ostře useknutá Kammova záď. Tvary hatchbacku mi přišly docela generické (TEST ZDE), a když Luboš přirovnával kombi k shooting brake (TEST ZDE), trochu jsem nad tím kroutil hlavou. Ale teď jí musím uznale pokývat, Fastback se designově skutečně povedl.
I když nás na začátku všechny napadlo, že si český Hyundai v Koreji objednal liftback, aby porazil souseda z Boleslavi v jeho vlastní hře, skutečnost je docela jiná – Fastback není nejpraktičtější verze řady i30, ale ta nejelegantnější. Je delší (o 11,5 cm) a nižší (o 3 cm) než hatch, dokonce má mírně upravenou příď (jiný tvar LED a spodní části nárazníku – tyto úpravy dostanou ke konci roku i ostatní verze). Zkuste trochu přimhouřit oko (možná raději obě) a spatříte v něm módní čtyřdveřové kupé. Jo, vážně jsem to řekl.
Srovnání s ryze praktickou Octavií se ale nevyhneme, přinejmenším ne tady v Čechách. Tak začneme tím nejdůležitějším – se 450 litry má Fastback o 55 litrů větší kufr než i30 hatch, ale pořád významně zaostává za gigantickými 590 litry škodovky. Taky má méně prostorný interiér, protože nižší výška omezila prostor nad hlavou vpředu a (hlavně) vzadu, pro nohy vzadu je ho tak akorát.
Po stránce výbavy a technologií jsou ale obě auta vyrovnaná, můžete si do nich naporoučet ty nejmodernější výstřelky jako adaptivní tempomat, aktivní vedení v pruhu nebo infotainment s online konektivitou. Škoda je na tom o chlup lépe (nějaký ten palec infotainmentu tady a sofistikovanější jízdní asistent tamhle), protože těží z velkého společného skladu koncernu VW, ale v zásadě jsou obě auta docela vyrovnaná.
Za volantem působí přirozeněji Octavia (Hyundai tradičně trpí umělým pocitem z řízení), i30 má zase propracovanější podvozek (i základní verze má vzadu nezávislé zavěšení, které je u Octavie až ve verzích nad 150 koní) a lepší tlumiče. Fastback se taky může pochlubit povedenějším motorem 1,4 turbo, který je tak tichoučký, že jsem ho po zastavení často zapomínal zhasnout. Malinko však zadrhává souhra se sedmistupňovým DCT, který naprostou většinu času řadí hladce a neznatelně, ale občas se přeci jen zapomene a zaváhá nebo pocukne. To se u koncernových aut nestává.
Hlavním závěrem tohoto srovnání je, že obě auta jsou – i přes zdánlivou podobnost – určena pro docela jiné publikum. Octavia je prostorný, nenáročný rodinný koráb, i30 Fastback zase uhlazený elegán pro ty, kterým na praktičnosti zase tolik nezáleží. Spíš než porovnáváním parametrů si mezi nimi vyberete na základě vkusu. A podle toho, kolik Fastbacků vídám na silnici, tak se Hyundai do vkusu zákazníků očividně trefil.
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Elegantní design | – Prostoru je jen tak akorát |
+ Pohodlná jízda | – DCT občas mírně škobrtne |
+ Tichoučký a úsporný motor | |
+ Našlapaný technologiemi |
Technické parametry vozidla Hyundai i30 Fastback 1,4 T-GDI:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 353 cm3 |
Výkon |
103 kW (140 koní) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment |
242 Nm při 1 500 - 3 200 ot./min. |
Hmotnost |
1 330 kg |
Výkon/hmotnost |
105 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
9,2 s |
Max. rychlost |
208 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
5,7 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvkové zavěšení |
Rozměr pneumatik |
205/55 R16 |
Délka |
4 455 mm |
Šířka |
1 795 mm |
Výška |
1 425 mm |
Rozvor náprav |
2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
450 l |