foto Driversweb.cz

Volkswagen Golf 1,4 TSI – král je zpátky

Datum článku: 6.2.2013 | Autor textu: Martin Jánský

Nový Golf. Už posedmé. Stejný, a přeci lepší – to jsme samozřejmě čekali. Ale nečekali jsme, že bude O TOLIK lepší!

Nový Golf, hahaha, pořád stejný, hahaha. Stačí mrknout na fotky a víte, jaký bude – místo oblinek má teď ostré hranky, v interiéru se vyměnilo pár tlačítek. A pak z prvních zahraničních testů čtete, jak je skvělý, říkají to i kolegové z branže. Hahaha, vždyť je to Golf, klepal jsem si na čelo. Plus deset procent, aby se neřeklo, a nazdar. Tak jako vždycky. Evoluce držená na velmi krátkém vodítku. Očekávatelné, až hanba. Tedy, tak to skutečně často bývalo, jenže tentokrát ne. Tentokrát prostě ne.

Je otřepaným klišé, že auto poznáte na prvních padesáti metrech. Jenže přesně tahle vzdálenost stačila, abych překvapeně vydechl: „Kurňa, to je dobrý.“ A tohle jsem si opakoval celou cestu po městě a za ten týden, který jsem s Golfem strávil, mi to bezděčně vyklouzlo z úst ještě několikrát. Nový sedmičkový Golf je skutečně stejný jako ten předchozí, šestkový, ale je zároveň o tolik lepší, až je to přímo šokující. A je to možná o to víc šokující, že na první pohled neodhalíte, jak je to možné.

Synergie. Nekonečná řada drobných dílčích vylepšení, které se spojily do jednoho ohromujícího celku a umožnily tak Golfu posunout hru zase o level výš. Začne to klíčkem, který držíte v ruce. Má trochu ostřejší tvary (jako celé auto), o chloupeček lepší materiály. Odemknete, interiér zalije jemné ambientní osvětlení. Otevřete dveře, vklouznete do nízké, objímající, pohodlné sedačky kombinující látku s alcantarou. Snadno si najdete pohodlnou řidičskou pozici za hladkou kůží obšitým volantem. Nastartujete, motor okamžitě naskočí a jen tiše ševelí, kabina zůstává decentně osvětlená. Zkoumáte materiály – všude měkčené plasty, hliníkové kliky a doplňky, pianová čerň na palubní desce. Nové páčky pod volantem, nová tlačítka a velký informační displej už v základní výbavě. Chcete si přeladit rádio, přiblížíte prst k dotykovému displeji, na němž naskočí dodatečné popisky menu, ještě než se ho dotknete. A jo, o tom přeci všude psali!

Po dlouhém, detailním a velmi uspokojivém zkoumání a osahávání celého interiéru se konečně rozjedete. Motor stále jen tiše vrní, skvělé odhlučnění interiéru k vám propouští jen málo z hluku velkoměsta, které sprintuje za okny. Golf jím relaxovaně proplouvá a šíří kolem sebe auru klidu a jistoty. Zkušený sluch už po zvuku pozná sofistikované tlumiče, které si ukázkově snadno poradí s výmoly bez rázů do kabiny, snadno udrží stabilitu karoserie na hrbolech. Dojem kvality prostupuje celým autem a dodává mu charakter, který mnohým jiným, chladně vypočítaným autům VW chybí. Z každé části nového Golfu cítíte snahu a péči, kterou do auta jeho tvůrci vložili. Cítíte, že ho udělali tak dobrý, jak jen mohli. Tak dobrý, jak má správný Golf být.

Samozřejmě je to hlavně proto, že je nový Golf opravdu zcela nový. Šestka byla v podstatě jen racionalizovanou pětkou, ale do sedmičky už zase vložili hoši z Wolfsburgu naplno svůj konstruktérský um. Základem je nová modulární platforma MQB (pro vše od Pola po Passat), do nových, vylepšených generací dospěly i motory. Nejlákavější je právě 1,4 TSI, má tichý, kultivovaný chod, nadějných 140 koní a 250 Nm, stovku s ním Golf zvládne za 8,4 sekundy a přitom umí v reálu i bez větší snahy jezdit pod šest litrů. Kdo potřebuje diesel?

Oproti dieselu máte výhodu nejen v rychlém startování, lepším zahřívání a absenci klapání – lehčí čumák pomáhá s trefováním apexů. Golf vůbec výborně jezdí, vyspělý podvozek zvládá naráz držet stopu a zároveň udržovat posádku v pohodlí, tohle je skutečně nová úroveň spojení komfortu a ovladatelnosti. Focus možná působí více lehkonohým dojmem (hlavně s litrovým EcoBoostem) i díky hravější zádi, ale tahle dynamická výhoda už není tak výrazná, aby automaticky zvrátila hodnocení ve Fordí prospěch. Nový Golf se totiž také moc příjemně řídí. Dobře vyvážené řízení má špetku zpětné vazby a spolu s tužším řazením celkově působí citelně přirozeněji než lehce gumový Focus. Zkrátka vyvolává víc důvěry a Golf díky tomu působí daleko kvalitněji.

Pocity za volantem mi Golf nejvíc připomínal nové trojkové BMW. Vytříbené, precizní a promyšlené, důkladně zkonstruované i postavené auto, to nejlepší z německé průmyslové školy. Golf samozřejmě nemá pohon zadních kol, ale snadno mu to odpustíte, protože mezi dobře vybaveným Golfem a dobře vybavenou trojkou zeje minimálně půlmilionová propast. A nakonec se bavíme o autu na každý den, takže zadokolku můžete snadno oželet. Serióznost tohoto prestižního srovnání a těsnost jeho výsledku jen dodává váhu fantastickému úspěchu, který představuje nový Golf. Ford Focus je možná obratnější, ale celkově hůř sladěný. Hyundai i30 je možná levnější, ale také působí jako výprodejové zboží. Audi A3 má možná modernější interiér, ale ve všem ostatním za Golfem pokulhává (v řízení i jízdě, vážně!). Golf s novou generací udělal z konkurentů zase jen slabé sekundanty, a přesto si zachoval vlastní tvář. Pořád stejný, a přeci výrazně lepší. Tak upravený, abyste cítili rozdíl. Tak neměnný, aby okamžitě zapadl do vašeho života. Sedmičkový Volkswagen Golf je rodinný hatchback ve vrcholné formě. Král je zpátky. A teď v ještě lepší kondici, než kdy dřív.

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Volkswagen Golf 1,4 TSI Highline:

Stav vozu/rok výroby

nový/2012

Základní cena vozu

470 900 Kč

Hmotnost

1 343 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzín

Objem

1 395 cm3

Výkon

103 kW (140 koní) při 4 500 - 6 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

104 koní/t

Točivý moment

250 Nm při 1 500 - 3 500 ot./min.

Zrychlení 0−100 

8,4 s

Max. rychlost  

212 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

5,2 l/100 km

Spotřeba ve městě

6,3 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

vzpěry MacPherson

Zavěšení zadní nápravy

nezávislé zavěšení

Rozměr pneumatik

205/55 R16

Délka

4 255 mm

Šířka

1 790 mm

Výška

1 452 mm

Rozvor náprav

2 637 mm

Objem zavazadlového prostoru

380 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Výborně jezdí – Rozložení pedálů pro meziplyny  
+ Velmi dobře se řídí – Silnější motory jen s dražšími výbavami  
+ Pocit kvality a robustnosti    
+ Prostornost vpředu, vzadu i kufru    

 

 

Volkswagen Golf

1,4 TSI (140 koní)  

Ford Focus

1,6 EcoBoost (150 koní)

Audi A3

1,4 TFSI (140 koní)

Hyundai i30

1,6 GDI (135 koní)  

0-100 8,4 s

212 km/h

5,2 l/100km

0-100 8,6 s

210 km/h

6,0 l/100km

0-100 8,4 s

212 km/h

5,2 l/100km

0-100 9,9 s

199 km/h

5,7 l/100km

cena: 470 900 Kč

cena: 451 150 Kč

cena:  623 200 Kč

cena:  345 990 Kč

Galerie

Komentáře