foto Driversweb.cz

Lexus NX300h – vyjímečnost je teď dostupnější

Datum článku: 8.5.2019 | Autor textu: Matěj Slepička | Autor fotografií: Jiří Čermák

Při nasedání do Lexusu můžete mít sebevětší očekávání a stejně vás vždycky překvapí ta výjimečnost, kterou při jízdě navodí. Kvalita materiálů, promyšlenost, design a nezvyklé ticho má prostě obrovské kouzlo. Bohužel ale řadě NX do dokonalosti chybí více než ostatním modelům Lexusu, a hned prozradím co.

Lexus, to je jiný level

Lexus si na trhu vybudoval statut výjimečného auta. Pokud jste zákazníky Lexusu, nejspíš už za sebou máte několik prémiových aut. Zkrátka už nechcete jen další auto ze svaté německé trojice, ale něco sofistikovanějšího. Něco, co není samozřejmost managementu každé nadnárodní korporace, něco, co si bude pamatovat, že po dvou minutách tlumíte vyhřívání sedaček z druhého stupně na první a něco, co vám přinese do kolon vašeho přeplněného města naprosté ticho.

 

Nadčasový design

Navíc je po designové stránce až neuvěřitelné, že NX máme na trhu od roku 2014. Ten design aktuálních Lexusů působí tak nadčasově, že stárnou  podobně pomalu jako kdysi třeba BMW 6er Chrise Bangla, Jaguar XK X100 nebo třeba Ford Puma.

Podobně zaujme i interiér, a přestože už mě Lexus NX za svá léta vozil několikrát, pokaždé mě překvapí kvalitou materiálů. Je totiž o pomyslný level dál, než je v prémiovém segmentu zvykem. Tlačítka mají ještě přesnější chod a měkčenější dorazy, kůže je ještě jemnější a rozjezdy naprosto tiché. Má to skutečně osobité kouzlo.

 

Slasti a strast pohonu 300h

V čem je tedy ten zakopaný pes? Co chybí modelu NX a ostatním modelům Lexusu ne? Jednoduše „výkon spalovacího motoru“. Lexus NX je totiž relativně velký kus SUV a pohon 300h v něm zkrátka degraduje ten prémiový pocit, který zbytek auta pracně navodí. Vyladit hybridní pohon je totiž velká alchymie.

Na jedné straně jde využít výhod elektromotorů ke kultivovanosti a podpoře točivého momentu, na druhé straně čelí hybridní pohon samozřejmě očekávání nízké spotřeby a vysoké efektivity. Z NX jde cítit, že prioritu dostala spíše ta praktičtější dvojice vlastností a tak auto působí „zadýchaněji“, než od prémiového SUV očekáváte. V podstatě kdykoliv chcete po NX svižné výkony, spalovací motor se intenzivně rozline interiérem. A je to o to větší kontrast, o co tišší je jízda v klidném režimu.

Tím nejméně oblíbeným režimem jízdy pro hybrid je logicky dálnice, kde nemůže těžit z výhod rekuperace brzdné energie. Větší model RX450h si poměrně hravě poradí i s touhle situací a nechává elektrický pohon téměř ladem. Je škoda, že  NX300h v tu chvíli nepůsobí stejně vyváženě a točivý moment spalovacího motoru musí dopovat elektromotory výrazně častěji. Pohon tedy využívá vyšší otáčky spalovacího motoru a k dopřednému pohybu řeší navíc ještě častější dobíjení baterií. Proto působí menší NX ve srovnání s RX hlučněji.

 

Konejšivě vyklidňující

Pokud ale zpomalíte, přistoupíte na hybridní hru a vytěžíte z pohonu maximum efektivity, pak umí tohle SUV vyklidnit posádku a tiše proplout městem klidně i se spotřebou pod 6 l/100 km. A pokud si navíc odpustíte vytápění interiéru, bude benzinový 2.5 l startovat ještě méně a spotřebu snížíte o další 1 l.

 

Infotainment dostane CarPlay a MirrorLink

Dalším diskutovaným vroubkem na kráse je palubní systém NX, který zkrátka není tak intuitivní a přehledný jako konkurenční systémy. Důležité je ale, že se blízká se na lepší časy, jelikož Lexus koncem roku 2019 představí vylepšení systému o CarPlay a MirrorLink, což je ve většině infotainmentů stejně nejlepší rozhraní. Vězte, že v Lexusu teď dělají vše pro to, aby mohli tenhle upgrade systému dohrát i zpětně, což je perfektní zpráva, pokud už doma NX máte nebo jej právě vybíráte.

Přestože Lexus NX i na svá léta vypadá perfektně a pořád umí navodit tu výjimečnou atmosféru na palubě, tak jeho největší slabinou je pohon 300h, který se s autem mimo město zkrátka dost nadře. Pokud ale využíváte auto spíše ve městě a potřebujete praktičnost SUV, pak jde pořád o výjimečné auto, do kterého budete rádi usedat. A přestože NX pořád vypadá jako auto za 2 mil. Kč, tak jej teď můžete v akční ceně pořídit od 899 000 Kč.

FotoJiří Čermák Text: Matěj Slepička

 

Technické parametry vozidla Lexus NX300h E-four:

Základní cena vozu

899 000 Kč (akční cena Business)

Motor

1x řadový čtyřválec

2x elektromotr

Uložení motoru

benzinový motor vpředu napříč,

elektromotor vpředu a vzadu

Objem

2 494 cm3

Výkon soustavy

145 kW (197 koní) při 5 700 ot./min.

Točivý moment soustavy

270 Nm od 4 200 - 4 400 ot./min.

Hmotnost

1 785 kg

Výkon/hmotnost

110 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,3 s

Max. rychlost  

180 km/h

Převodovka

Automatická, e-CVT

Poháněná kola

Všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

5,5 - 5,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

56 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvková

Rozměr pneumatik

225/65 R17

Délka

4 630 mm

Šířka

1 845 mm

Výška

1 645 mm

Rozvor náprav

2 660 mm

Objem zavazadlového prostoru 

555 l

 

  

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ působí vyjímečně – zasloužil by si silnější motor
+ nadčasový design  
+ kvalita materiálů  

 

Galerie

Komentáře