foto Driversweb.cz

Škoda Fabia 1.0 TSI 110k - auto pro rodinu?

Datum článku: 10.2.2019 | Autor textu: Tomáš Brynda

Pamatuji si dobu, když jsme jako čtyřčlenná rodina jezdili v malém Cliu první generace a s menšími kompromisy šlo odjet i na dovolenou.

Právě si nejspíš klepete na čelo, jak by mohla být malá Fabia a to ještě ke všemu s třemi válci rodinným autem. No, ale co když ona tuhle roli opravdu důstojně zvládne? Ještě než Fábii naložíme čtyřmi lidmi a vyrazíme na cestu, pojďme se podívat, co přinesl nedávný facelift.

 

Facelift. Co je nového?

Druhá nejmenší Škoda prošla faceliftem, který ale není nijak výrazný. Designéři tentokrát nebyly tak odvážní jako u kontroverzního faceliftu Octavie. Změny jsou nejvíce patrné na světlech. Ty přední mají lehce upravený tvar a nově si můžete připlatit za Bi-LED technologii s automatickým přepínáním dálkových světel. LED technologii využívají i zadní světla, drobných změn doznala i maska chladiče a celé auto teď působí o trochu dospělejším dojmem.

Několik detailů najdeme i v interiéru. Na první pohled jsou patrné dvoubarevné potahy sedaček a upraveny byly i dekory na palubní desce.

Změny se udály i pod kapotou. Naftové motory v tak malém autě nedávaly smysl a tak v nabídce zůstaly jen tříválcové benzíny. Turbem přeplňované jednotky TSI dostaly filtr pevných částic DPF, ale jejich výkon zůstal stejných 95k a 110k. Atmosferické motory MPI zůstaly beze změny 60k a 75k. Filtr pevných částic chování motoru nijak neovlivnil a tak se není potřeba obávat ospalých reakcí nebo jiných negativních vjemů.

Vyvážení je ukázkové a necítíte téměř žádné vibrace, jak si můžete pamatovat ze starých HTP, kde to byla opravdu katastrofa. Nevyváženost chodu způsobenou tříválcovou strukturou poznáte jen ve velice nízkých otáčkách, kde se s autem stejně moc pohybovat nebudete. Ideální je držet otáčky nad 1800ot/min, kdy se ke slovu začíná hlásit turbo a tříválec rázem ožije. Asfalt ze silnice sice netrhá, ale na úlohu rodinného auta má síly dostatek.

 

Fabia rodinným autem?

Na rodinné cestování Cliem 1.2 z mého dětství mám spoustu vzpomínek. Udržet dálniční tempo i do táhlých kopců? Tak to znamenalo ve správný moment podřadit o jeden, někdy i o dva rychlostní stupně a pedál plynu rázně zarazit až do podlahy, aby se něco dělo. Na to, aby se člověk sbalil na dovolenou, bylo nutno použít notnou dávku kreativity a zavazadla mnohdy skončila i vzadu pod nohama. Třešničkou na dortu byla kličkou stahovaná okénka, která se starala o komfort na palubě. Volba mezi šíleným větrem a hlukem nebo nesnesitelným vedrem, není to, co chcete na několik set kilometrů dlouhé cestě řešit.

Oproti tomu je dnešní cestování v moderních malých autech hotový luxus. Hýčká si Vás automatická klimatizace, takže už není potřeba volit mezi nesnesitelným vedrem versus uragánem. Hlídá Vás senzor mrtvého úhlu a do toho si auto umí samo udržovat rychlost a brzdit v případě potřeby. Vy tak i po dlouhé cestě vystoupíte z auta relativně odpočatí, kdežto dřív byla cesta na dovolenou vykoupena obrovskými kruhy pod očima a křečemi v nohách.

Litrové TSI má 200Nm krouticí moment, což je dvojnásobek tehdejšího Clia a tak není dálniční rychlost ani v plně obsazeném autě žádný problém. Už není potřeba zběsile máchat řadicí pákou a hledat správné otáčky. Stačí jen lehce pohnout pravou nohou na plynu, a dokonce pokud máte nastavený tempomat, nemusíte dělat vůbec nic.

 

Je znát, že segment malých aut udělal velký pokrok. Fabia dokáže poměrně komfortně přepravit čtyři dospělé bez větších kompromisů. Prostoru je v autě dost na to, abyste se vepředu nemuseli posouvat, kdykoliv vezete někoho vzadu. Kufr má úctyhodných 530l (verze Combi), což je o 70l více než BMW 3 Touring, takže se do něj pohodlně vejdou všechny věci a není potřeba hrát uvnitř auta tetris, kdykoliv vezete víc než nákup na nedělní oběd.

Celkově má Fabia jízdní projev o něco většího auta a jezdí sebejistě i ve vyšších rychlostech. Působí vlastně jako taková menší Octavia. Dílenské zpracování a ovládací prvky jako volant, tlačítka nebo páčky pod volantem jsou na podobné úrovni a působí hodnotně.

 

  

Zvládne úlohu jak městského vozítka, tak auta pro rodinu s dětmi na běžné cestování. Své kompaktní rozměry a malý objem motoru dokáže zúročit ve prospěch příznivé spotřeby. Avšak už je dostatečně velká na úlohu rodinného auta. Pro ty, kteří občas potřebují něco většího převézt, bude vhodnější si připlatit za verzi kombi. Takže pokud si o víkendech nepřivyděláváte jako stěhovák nábytku, nebudete mít s prostorem ve většině případů problém. Fabia jezdí dostatečně i s 95k motorem, ale až s nejvýkonnějším 110k máte dostatek výkonu pro každou situaci.

Do ideálu už chybí jen připlatit za automatickou převodovka DSG, která dokáže vyhladit rozjezdy i přeřazení a přinese velkou dávku komfortu navíc. Fabia je takový malý-velký univerzál, co zastane víc práce, než by se mohlo na první pohled zdát.

Text: Tomáš Brynda Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Škoda Fabia 1,0 TSI (110 k):

Základní cena vozu

335 900 Kč

Motor

řadový tříválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

999 cm3

Výkon

81 kW (110 koní) při 5 000 - 5 500 ot./min.

Točivý moment

200 Nm při 2 000 - 3 500 ot./min.

Hmotnost

1 132 kg

Výkon/hmotnost

96 koní/t

Zrychlení 0−100 

9,6 s

Max. rychlost  

195 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí

Poháněná kola

přední

Spotřeba ve městě

5,6 l/100 km 

Spotřeba mimo město 

4,2 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

4,7 l/100 km

Objem palivové nádrže

45 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

kliková s vlečenými rameny

Rozměr pneumatik

215/45 R16

Délka

3 992 mm

Šířka

1 732 mm

Výška

1 467 mm

Rozvor náprav

2 470 mm

Objem zavazadlového prostoru

330 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Po faceliftu vypadá dospěleji – Dokud se neroztočí turbo, je rozjezd mdlý
+ Skvěle utlumený tříválcový chod – Prostornost interiéru je vykoupena posazem na výšku
+ LED světla svítí skvěle  
+ Velikost interiéru  

Galerie

Komentáře