foto Driversweb.cz

Volkswagen Multivan vs. Citroën SpaceTourer – shuttle battle!

Datum článku: 19.9.2019 | Autor textu: Matěj Slepička | Autor fotografií: Jiří Čermák

Multivan se koncem roku 2019 dočká nové verze T6.1, čímž klesly ceny základních verzí na úroveň hezky vybaveného SpaceToureru. Měli byste chtít spíše chudší Multivan, anebo raději SpaceTourer vybavený až po střechu?

 

Matěj: Multivan si v našich končinách vybudoval podobně ikonické jméno jako třeba Octavia. Je úplně jedno, jestli jste živnostník, otec tří dětí, jestli za autem vozíte jachtu, letadlo nebo závodní auto, zkrátka máme všichni někde zafixováno, že správný chlap potřebuje alespoň jednou za život Multivan. Dává ale tahle ikona smysl i vedle výbavou nabušené francouzské konkurence?

Totiž pointa je v tom, že tenhle kousek Multivanu je, řekněmme, ve „funkční“ výbavě Trend. Nabízí sice všechno podstatné jako třízónovou klimatizaci, velké autorádio s ozvučením všech tří řad, otočná prostřední sedadla, stoleček, ale do výbavy Highline mu pořád chybí určitá dávka promyšlenosti a stylu. Na palubní desce najdete namísto elegantního dekoru jen přihrádky, stoleček si musíte rozložit ručně z bočních posuvných dveří a zvenku vám musí postačit malá kola a nelakovaná zrcátka. Díky tomu rychle nabydete pocit, že oproti rodinně vyhlížejícímu SpaceToureru sedíte spíše v užitkové dodávce.

 

Zbyněk: A není to jen o výbavě, kterou vrcholný SpaceTourer s head-up displayem, elektrickými posuvnými dveřmi a dalšími vymoženostmi prohlubuje rozdíly. Ve SpaceToureru totiž sedíte znatelně níž a pozice se tím pádem blíží tomu, kdy držíte volant zepředu, nikoliv shora. To je dané tím, že SpaceTourer stojí na nové platformě PSA, která je původem pro osobní auta, nikoliv nákladní. I přesto ale interiér nabízí pořád dostatečný prostor pro každého cestujícího, přestože je znatelně omezenější než v Multivanu. 

Pak je potřeba uvědomit si fakt, že francouzská příplatková výbava nemusí úplně každému vyhovovat. Kožené čalounění působí přeci jen trochu synteticky, head-up displej potřebuje ke své funkci výsuvný štítek, elektrické ovládání dveří nám po dobu testu zůstávalo zaseknuté a v menu palubního systému se na první seznámení jen obtížně zorientujete. 

 

Matěj: Rozdíl mezi oběma auty pocítíte i po stránce pohonu a podvozku. Pokud si v Multivanu nepřiplatíte za adaptivní podvozek, pak bude oproti SpaceToureru opět ten bytelnější a užitkovější. Uhlazenějším dojmem působí i motor 2.0 HDI, ačkoliv ho trápí francouzsky nepřesné dráhy řazení, zatímco v Multivanu má převodovka motoru 2.0 TDI přesné a krátké dráhy.

Výkony obou motorů jsou 150 koní, HDI pak nabídne 370 Nm, což je o 30 Nm více než v případě naší T6. Spotřeba obou aut se pohybuje mezi 7–10 l, a to podle typu trasy a zatížení, nicméně třeba dálnice je disciplína, ve které může SpaceTourer těžit výhod menších rozměrů, a tedy i menší čelní plochy.

 

 . 

Zbyněk: Tenhle SpaceTourer se konfigurací blíží více modelu Caravelle než Multivanu, nemá tedy otočnou prostřední řadu sedadel, nicméně ji můžete mít, avšak za příplatek 49 900 Kč. 

Matěj: Při přímém přesedání z Multivanu do SpaceToureru si nelze nevšimnout, že interiér Multivanu je pro jakoukoliv manipulaci se sedadly výrazně vzdušnější, výrazně menší plochy bočního prosklení pak SpaceTourer dohání prosklenou střechou.

 

Ačkoliv jsem to netipoval předem, tak z těchto dvou aut nám dává pro rodinné využití větší smysl SpaceTourer. Multivan bych volil v případě, že auto využijete přeci jen i pro nějakou chlapskou práci. V tu chvíli oceníte větší vnitřní prostor na výšku, mohutnější konstrukci nebo vyšší povolenou hmotnost pro přívěs (2 500 kg vs. 2 300 kg). Tady by se zároveň hodilo dodat, že při plném obsazení už je výkon 150 koní skutečně hraniční a obě auta se s tím na svých dlouhých převodech dost nadřou.

FotoJiří Čermák Text: Matěj Slepička l Zbyněk Novák

 

Technické parametry:

 

Volkswagen Multivan

2.0 TDI 

Citroen SpaceTourer

2.0 HDI

Základní cena vozu 999 990 Kč s dph 949 850 Kč s dph
Motor řadový čtyřválec řadový čtyřválec
Uložení motoru vpředu napříč vpředu napříč
Objem 1 968 cm3 1 997 cm3
Výkon 110 kW (150 koní) při 3 250 ot./min.   110 kW (150 koní) při 4 000 ot./min.
Točivý moment 340 Nm při 1 500 ot./min. 370 Nm od 2000 ot./min.
Hmotnost 1 868 kg 1 735 kg
Výkon/Hmotnost 80 koní/t 86 koní/t
Zrychlení 0−100 km/h 11,9 s 10,3 s
Max. rychlost 181 km/h 170 km/h
Převodovka manuální šestistupňová manuální šestistupňová
Poháněná kola přední přední
Spotřeba kombinovaná 6,0 l/100 km 6,2 l/100 km
Objem palivové nádrže 80 l 69 l
Hmotnost brzděného přívěsu 2500 kg 2300 kg
Rozměr pneumatik 215/55 R16 235/60 R18
Délka 4 904 mm 4 956 mm
Šířka 1 904 mm 1 920 mm
Výška 1 990 mm 1 905 mm
Rozvor 3 000 mm 2 925 mm

Galerie

Komentáře