Datum článku: 8.9.2010 | Autor textu: Adam Špaček
V květnu jsme si posteskli, že se po dva roky ohlášeném projektu Arielu V8 slehla zem. Naše obavy se však ukázaly zbytečné, a tak se ultimátnímu Arielu podívejme na zoubek.
Mezi trubkovým rámem těsně za řidičem tentokrát nalezneme atmosférický motor V8 o objemu 3,0 litru. Ten byl vyvinut v USA společností Hartley a vychází konstrukčně ze dvou spojených motocyklových motorů Suzuki Hayabusa. Ariel nabídne zákazníkům dvě verze. Ta slabší o výkonu 475 koní bude určena na běžné ježdění. Naopak silnější o výkonu 500 koní bude mít i agresivnější mapování řídicí jednotky a tím pádem bude vhodná spíše na závodní využití. Zajímavý zážitek slibuje omezovač otáček na 10 600 ot./min. O přenos výkonu na zadní kola se stará šestirychlostní sekvence s přímým řazením Sadev. Aby byla použitelná i za běžného provozu, byla vybavena pádly pod volantem s elektropneumatickým tlumením.
Drobně upraven byl i rám vozu. Ten je nyní standardně zlatě lakovaný a přibylo mu několik výztuh v oblasti motoru. Kompletně vyměněn byl i podvozek. Standardní zavěšení bylo nahrazeno novým z chrom-molybdenu se závodními kapalinovými tlumiči značky Intrax. Ty v kombinaci s novým systémem rychlého nastavení pružin vynikají možností kompletního nastavení.
O zpomalení se starají vepředu i vzadu dvojpístkové brzdiče Alcon s upravenými kotouči. Atom V8 by tak měl mít ostřejší brzdy než ostatní verze. Na vozu naleznete standardně lehké disky z magnezia obuté pneumatikami Toyo z měkké směsi o rozměrech 205/50 R15 vepředu a 245/45 R16 vzadu.
V interiéru není dost dobře co měnit, a tak přibyl akorát závodní měřicí systém, který má vestavěný záznamník dat. V exteriéru pak přibyly karbonové nádechy po straně na chladič oleje a nový kryt motoru. Standardní je také, jinak příplatkový, aerodynamický karbonový kit.
Cílem Arielu je pokořit legendu jménem Veyron ve zrychlení. Poměr výkon/váha 909 koní na tunu je více než o polovinu větší než u Bugatti a závidět by jej mohly i leckteré závodní vozy. Vzhledem k tomu, že je Atom V8 ještě finálně dolaďován, sice nejsou známa konečná čísla, i tak se už ale podařilo zdolat zrychlení 0–100 km/h pod 2,5 vteřiny a 0–160 km/h za 6,0 vteřiny. Cílem Arielu je 2,3 vteřiny a 5,4 vteřiny, tak uvidíme, jestli se jim to podaří.
Ariel Atom V8 by se měl dostat k prvnímu zákazníkovi na začátku příštího roku a celkově jich bude vyrobeno pouze 25 kusů. Je tak pravděpodobné, že se po nich i při ceně kolem 4,5 milionu korun jen zapráší.
K testování téhle bestie se sice pravděpodobně nedostaneme, můžete se však těšit na test Arielu Atom 3 supercharged.
Parametry vozidla Ariel Atom V8:
Hmotnost |
550 kg |
Motor |
vidlicový |
Plnění motoru |
atmosferické |
Uložení motoru |
uprostřed napříč |
Počet válců |
8 |
Počet ventilů |
32 |
Variabilní časování ventilů |
sací/výfukové |
Palivo |
benzin |
Objem |
3 000 cc |
Výkon |
368 kW (500 koní) |
Výkon/hmotnost |
909 koní/t |
Točivý moment |
? Nm |
Zrychlení 0−100 |
<2,5 s |
Max. rychlost |
321 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
sekvenční |
Poháněná kola |
zadní |
Diferenciál |
samosvorný |
Udávaná spotřeba |
? l/100 km |