Datum článku: 28.11.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Přehlédnutelné auto s takovou náloží výkonu, že dokáže vyškolit i ta nejrychlejší auta na silnici. Žádný sleeper není lepší než M140i!
„Své přátele si vybírejte opatrně, nepřátele ale ještě opatrněji.“ Přesně to měl mít na paměti chlapík v X5, který se zjevně rozhodl udělit lekci malé jedničce v tom, kdo je v potravním řetězci výš. Přihnal se za mě v levém pruhu, pověsil se mi těsně za zadek a problikáváním mě upozornil, že podle jeho názoru tu kolonu náklaďáků předjíždím nějak moc pomalu. To ale udělal velkou chybu…
Tohle totiž není jen tak obyčejná jednička. Má třílitrový šestiválec s velkým turbem, které z něj vyfoukne 340 koní a 500 Nm a pošle je na všechna čtyři kola, takže stovku smázne za brutálních 4,4 sekundy a táhne až do 250 km/h, kde mu rozlet přeruší elektronika. Takže ano, je rychlé. Pekelně rychlé.
A přitom byste si ji snadno mohli splést s obyčejnou 116d s M-kitem. Tedy kdybyste přehlédli ta velká kola s nízkoprofilovými gumami a velkými brzdovými kotouči s modrými brzdovými třemi s logem M za nimi, dvě macaté koncovky výfuku a malé logo M140i na zádi. Stejně jako je přehlédl ten chlapík v X5.
Dokončil jsem předjížděcí manévr a zdvořile mu vyprázdnil levý pruh. Když se však prohnal kolem, přišlápl jsem to taky a pověsil se na oplátku za něj – což si samozřejmě nenechal líbit a pořád zrychloval. A to se M140i moc líbilo, protože si konečně mohla trochu protáhnout svaly. Tlačil jsem ho před sebou až do rychlosti, za kterou by mě policie moc nepochválila, až X5 konečně došel dech a začala mě brzdit, tak jsem ji decentně problikl, chlapík musel kapitulovat a potupně uhnul. Neměl provokovat.
Nevím, jestli pochopil lekci, ale já si experimentálně potvrdil, že M140i je jeden z nejlepších sleeperů na trhu. Nudné tvary a nenápadné detaily vám umožní pohybovat se pod radarem policie i samozvaných závodníků, přitom máte na povel takovou porci síly, kterou by vám před pár lety záviděl kdejaký pravověrný sporťák. 340 koní v nákupní tašce – vážně hot hatche dospěly až takhle daleko?!
A protože se bavíme o BMW, řídí se výrazně lépe než běžné nákupní tašky. Všechno začíná perfektním posezem u země s volantem před sebou a nataženýma nohama, pokračuje příjemným obestavěním karoserií a končí bezchybně sladěnou odezvou všech ovládacích prvků. Tohle BMW vážně umí. M140i se nechá naprosto přesně vést a umisťovat na silnici, v zatáčkách je stabilní, ale přesto cítíte přenosy hmoty a rozdělování výkonu, abyste si průjezd mohli dokonale ladit. Je skutečně radost ho řídit.
Bohužel prostorově je to pořád jen nákupní taška – vpředu je místa tak akorát, dozadu se už dospělý moc pohodlně nevejde, čemuž odpovídá 360litrový kufr, který by rodinu s dětmi nenadchl. Při spotřebě oscilující mezi devíti a patnácti litry vás taky moc nepotěší 52litrová nádrž, ale třeba se tak lépe poznáte se svým pumpařem – ten můj se jmenuje Karel a kupodivu toho o historii BMW ví snad víc než já. A M140i se mu moc líbí, hned by ho chtěl.
A kdo taky ne. Jenže když už uvažujete o rychlém řidičském autě, které je dost nepraktické, nechcete si rovnou pořídit kupé M240i, které to má s praktičností podobně, ale mnohem lépe se na něj kouká? Jen se pak musíte připravit na častější závodnické výzvy. Ale nebojte, s těmi 340 koni je vždycky ustojíte.
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Jede jak z praku... | – ...i když místy trochu pokulhává |
+ ...ale nikdo by to do něj neřekl | – S M240i bychom se bavili o chlup víc |
+ Skvěle se řídí | |
+ Umí být i velmi pohodlné a vyklidněné | |
+ Použitelná praktičnost... |
Technické parametry vozidla BMW M140i xDrive:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový šestiválec |
Uložení motoru |
vpředu podél |
Objem |
2 998 cm3 |
Výkon |
250 kW (340 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment |
500 Nm při 1 500 - 4 500 ot./min. |
Hmotnost |
1 615 kg |
Výkon/hmotnost |
210 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
4,4 s |
Max. rychlost |
250 km/h |
Převodovka |
automatická, 8 rychlostí |
Poháněná kola |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
7,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
52 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
multi-link |
Rozměr pneumatik |
přední 225/40 R18 zadní 245/35 R18 |
Délka |
4 329 mm |
Šířka |
1 765 mm |
Výška |
1 440 mm |
Rozvor náprav |
2 690 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
340 l |