foto Driversweb.cz

Opel Crossland X 1,2 Turbo – nová naděje

Datum článku: 9.8.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Martin Jánský

Meriva byla krutě popravena a nahrazena dalším crossoverem – ale bude skutečně někomu chybět, když je její nástupce stejně praktický, pohlednější a mnohem příjemnější na řízení?

Inkoust na oddacím listu Opelu a PSA nestihl ještě ani zaschnout a už tu máme první dítě jejich lásky, které bylo počato ještě za doby divokého soužití. Pod červenými šatičkami Crosslandu se totiž skrývají vnitřnosti Peugeotu 2008. A největší úspěch konstruktérů Opelu je, že byste to do něj nikdy neřekli.

Ale popořadě – nejdřív musíme zabít a zakopat v lese Merivu. Ta totiž ani přes opakovanou snahu (dočkala se dvou generací) a instalaci oživujících sebevražedných dveří (pro snazší přístup, bohužel omezený B sloupkem) nedokázala ustát nápor nových kompaktních crossoverů. A Opel postupoval podle hesla: „Když je nemůžeš porazit, přidej se k nim.“

Aby dokázal zachytit módní vlnu včas a navíc ušetřil drahé vývojové náklady, domluvil se s koncernem PSA na spolupráci. Oblíbená 2008 (redakční TEST ZDE) darovala platformu, motory a elektroniku, Opel na to pustil svého krejčího, a díky tomu před námi v rekordním čase stojí nový Crossland X (podobně to sfoukli s Grandlandem X postaveným na základě 3008, který se na trh dostal podobným stylem a podobně rychle).

Teď si určitě vzpomenete, že Opel už jeden kompaktní crossover má – říká mu Mokka X (redakční TEST ZDE) – takže se můžete oprávněně ptát, jak se vedle sebe na trh vejdou. Taky jsme se zprvu hodně drbali na hlavě, ale v reálu je to vlastně prosté: Crossland si zachovává kousek ze svého MPV původu a nabízí vyšší posez, větší variabilitu (posuvné zadní sedačky za příplatek 11 tisíc), větší prostor (především o 50–160 litrů větší kufr, byť je o 6 cm kratší) a stylovější (čti „ženský“) design.

  

Crossland na rozdíl od Mokky taky nemůžete mít ve čtyřkolce, ale vůbec to nevadí, protože s předokolkou jezdí skvěle. Podvozek je typicky německy přituhlý, takže se nedočkáte žádných náklonů nebo nejistoty. Má spoustu gripu i trakce, do zatáček se tak můžete vrhat směle a po chvíli zjistíte, že vás to oproti všem očekáváním vlastně docela baví! Své rozpustilé prsty v tom má i motor…

Jejich nabídka se kvůli platformě 2008 od běžné produkce Opelu liší – pochází totiž komplet od PSA (Turbo = PureTech, CDTI = HDi). Papírově jsou slabší, než jaké má Mokka, ale to vůbec nevadí, protože je Crossland o nějakých 150 kilo lehčí. Proto s ním dokáže foukaný tříválec 1,2 s pouhými 130 koni pěkně cvičit. Má totiž 230 Nm už od 1750 otáček a točivý charakter, takže si snadno můžete vybrat, jestli poplujete ležérně na vlně krouťáku, anebo se poženete za červeným polem nad šesti tisíci, kde malý hrdina krásně chraptivě ječí.

Benzinová dvanáctistovka s turbem je jasnou volbou, protože její 110koňová varianta je jen o 30 tisíc dražší než atmosférická verze s pouhými 81 koni. Když přihodíte dalších 20 tisíc, získáte navíc dalších 20 koní a 25 Nm, ale vůbec to není nezbytné. Klidně můžete zapomenout na turbodiesel (+40 tisíc oproti 1,2 turbo/110 k za 99koňovou verzi a navrch ještě 30 tisíc za 120koňovou), protože turbobenzin bude vždy kultivovanější, živější a budete s ním jezdit za snesitelných 6 litrů.

Crossland však není zcela bezchybný – sportovně naladěný podvozek na ostrých příčných nerovnostech nakonec odskočí, řízení a řazení je s ohledem na určení (rodinné auto pro ženu) zbytečně těžké a infotainment z 2008 není nejintuitivnější.

Přesto si však inženýři Opelu zaslouží metál, protože i přes tyhle drobné vady je Crossland o mnoho, mnoho lepší než výchozí 2008 – má ergonomický interiér, dobrou kvalitu zpracování, přirozenější řízení, skvělé motory a odladěné jízdní vlastnosti, plus online služby OnStar navrch. Crossland X se Opelu prostě vážně povedl. Kéž by tohle německé know-how dobře odvedené práce dokázali předat do Francie, svět by byl hned o něco veselejší. 

Foto: autor

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Povedený design – Ovládací prvky by mohly být lehčí   
+ Zachovává si praktičnost MPV     
+ Živý a kultivovaný motor...  
+ ...spojený s lehkou konstrukcí  
+ Dobře jezdí a příjemně se řídí     

Technické parametry vozidla Opel Crossland X 1,2 Turbo:

Základní cena vozu

389 900 Kč

Motor

řadový tříválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 199 cm3

Výkon

96 kW (130 koní) při 5 500 ot./min.  

Točivý moment

230 Nm při 1 750 ot./min.

Hmotnost

1 199 kg

Výkon/hmotnost

108 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,1 s

Max. rychlost  

206 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

5,0 l/100 km

Objem palivové nádrže

45 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena se zkrutnou příčkou   

Rozměr pneumatik

255/45 R20

Délka

4 212 mm

Šířka

1 765 mm

Výška

1 605 mm

Rozvor náprav

2 604 mm

Objem zavazadlového prostoru 

410 - 520 l

Galerie

Komentáře