Datum článku: 9.8.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Martin Jánský
Meriva byla krutě popravena a nahrazena dalším crossoverem – ale bude skutečně někomu chybět, když je její nástupce stejně praktický, pohlednější a mnohem příjemnější na řízení?
Inkoust na oddacím listu Opelu a PSA nestihl ještě ani zaschnout a už tu máme první dítě jejich lásky, které bylo počato ještě za doby divokého soužití. Pod červenými šatičkami Crosslandu se totiž skrývají vnitřnosti Peugeotu 2008. A největší úspěch konstruktérů Opelu je, že byste to do něj nikdy neřekli.
Ale popořadě – nejdřív musíme zabít a zakopat v lese Merivu. Ta totiž ani přes opakovanou snahu (dočkala se dvou generací) a instalaci oživujících sebevražedných dveří (pro snazší přístup, bohužel omezený B sloupkem) nedokázala ustát nápor nových kompaktních crossoverů. A Opel postupoval podle hesla: „Když je nemůžeš porazit, přidej se k nim.“
Aby dokázal zachytit módní vlnu včas a navíc ušetřil drahé vývojové náklady, domluvil se s koncernem PSA na spolupráci. Oblíbená 2008 (redakční TEST ZDE) darovala platformu, motory a elektroniku, Opel na to pustil svého krejčího, a díky tomu před námi v rekordním čase stojí nový Crossland X (podobně to sfoukli s Grandlandem X postaveným na základě 3008, který se na trh dostal podobným stylem a podobně rychle).
Teď si určitě vzpomenete, že Opel už jeden kompaktní crossover má – říká mu Mokka X (redakční TEST ZDE) – takže se můžete oprávněně ptát, jak se vedle sebe na trh vejdou. Taky jsme se zprvu hodně drbali na hlavě, ale v reálu je to vlastně prosté: Crossland si zachovává kousek ze svého MPV původu a nabízí vyšší posez, větší variabilitu (posuvné zadní sedačky za příplatek 11 tisíc), větší prostor (především o 50–160 litrů větší kufr, byť je o 6 cm kratší) a stylovější (čti „ženský“) design.
Crossland na rozdíl od Mokky taky nemůžete mít ve čtyřkolce, ale vůbec to nevadí, protože s předokolkou jezdí skvěle. Podvozek je typicky německy přituhlý, takže se nedočkáte žádných náklonů nebo nejistoty. Má spoustu gripu i trakce, do zatáček se tak můžete vrhat směle a po chvíli zjistíte, že vás to oproti všem očekáváním vlastně docela baví! Své rozpustilé prsty v tom má i motor…
Jejich nabídka se kvůli platformě 2008 od běžné produkce Opelu liší – pochází totiž komplet od PSA (Turbo = PureTech, CDTI = HDi). Papírově jsou slabší, než jaké má Mokka, ale to vůbec nevadí, protože je Crossland o nějakých 150 kilo lehčí. Proto s ním dokáže foukaný tříválec 1,2 s pouhými 130 koni pěkně cvičit. Má totiž 230 Nm už od 1750 otáček a točivý charakter, takže si snadno můžete vybrat, jestli poplujete ležérně na vlně krouťáku, anebo se poženete za červeným polem nad šesti tisíci, kde malý hrdina krásně chraptivě ječí.
Benzinová dvanáctistovka s turbem je jasnou volbou, protože její 110koňová varianta je jen o 30 tisíc dražší než atmosférická verze s pouhými 81 koni. Když přihodíte dalších 20 tisíc, získáte navíc dalších 20 koní a 25 Nm, ale vůbec to není nezbytné. Klidně můžete zapomenout na turbodiesel (+40 tisíc oproti 1,2 turbo/110 k za 99koňovou verzi a navrch ještě 30 tisíc za 120koňovou), protože turbobenzin bude vždy kultivovanější, živější a budete s ním jezdit za snesitelných 6 litrů.
Crossland však není zcela bezchybný – sportovně naladěný podvozek na ostrých příčných nerovnostech nakonec odskočí, řízení a řazení je s ohledem na určení (rodinné auto pro ženu) zbytečně těžké a infotainment z 2008 není nejintuitivnější.
Přesto si však inženýři Opelu zaslouží metál, protože i přes tyhle drobné vady je Crossland o mnoho, mnoho lepší než výchozí 2008 – má ergonomický interiér, dobrou kvalitu zpracování, přirozenější řízení, skvělé motory a odladěné jízdní vlastnosti, plus online služby OnStar navrch. Crossland X se Opelu prostě vážně povedl. Kéž by tohle německé know-how dobře odvedené práce dokázali předat do Francie, svět by byl hned o něco veselejší.
Foto: autor
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Povedený design | – Ovládací prvky by mohly být lehčí |
+ Zachovává si praktičnost MPV | |
+ Živý a kultivovaný motor... | |
+ ...spojený s lehkou konstrukcí | |
+ Dobře jezdí a příjemně se řídí |
Technické parametry vozidla Opel Crossland X 1,2 Turbo:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový tříválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 199 cm3 |
Výkon |
96 kW (130 koní) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment |
230 Nm při 1 750 ot./min. |
Hmotnost |
1 199 kg |
Výkon/hmotnost |
108 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
9,1 s |
Max. rychlost |
206 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
5,0 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
45 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena se zkrutnou příčkou |
Rozměr pneumatik |
255/45 R20 |
Délka |
4 212 mm |
Šířka |
1 765 mm |
Výška |
1 605 mm |
Rozvor náprav |
2 604 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
410 - 520 l |