foto Driversweb.cz

Opel Antara 2,2 CDTI 4x4 AUT6 – výlet do historie

Datum článku: 9.2.2012 | Autor textu: Martin Jánský

To, co by mělo být vlajkovou lodí a výkladní skříní značky, je ve skutečnosti nejméně přesvědčivý model v nabídce Opelu, a to i přes nedávný facelift. Podaří se nám najít alespoň jeden důvod, proč byste měli utíkat k dealerovi?

Pokrok je nemilosrdný, nemá slitování a nebere zajatce. Co bylo dřív obdivuhodným architektonickým skvostem, je dnes polorozpadlou ruinou. Co bylo dřív krásným uměleckým dílem, je dnes nezajímavou mazanicí. Co bylo dřív přelomovou technickou novinkou, je dnes zastaralou zbytečností. Dříve vládnoucí druh se válí po pultu výčepu opilý pýchou, když tu mu náhle na rameno zaklepe barman evoluce a povídá: „Tak chlapče, dopíjet, platit a půjdeme domů.“ Načež se oslovený těžce zvedne, vyvrávorá ze dveří a vykročí nejistým krokem noční ulicí na cestě do věčného zapomenutí. Dinosauři, renesance, VHS kazety, MG Rover a mnozí další.

Opel Antara dostala od pokroku také pořádnou ránu na solar plexus, ale stále stojí na nohou. Už v roce 2006 přišla na svět společně s dvojčetem Chevroletem Captivou a ani v té době neudělali sourozenci žádnou díru do světa. SUV slavila svůj boom a automobilky nakažené syndromem „já taky“ chrlily jeden narychlo upečený crossover za druhým s vidinou snadno nabitých tučných výdělků. Téhle dvojičce to moc nevyšlo, Captiva byla ještě docela oblíbená, ale prodeje Antary byly značně nižší (za rok 2011 bylo prodáno 146 Captiv ku 31 Antarám, pro srovnání Hyundai prodal 1 830 kusů ix35). A tak v době, kdy automobilky spíše chvatně dolaďují poslední detaily na nástupci neúspěšného modelu, přispěchal koncern GM teprve s prvním faceliftem.

A i ten dopadl znovu ve prospěch Captivy. Agresivní výraz přídě velkého Chevroletu zanechává upravenou vizáž sestry od Opelu ve stínu nezájmu. Nebude hanbou, když nenajdete změny, které se na karoserii Antary odehrály. Design je totiž prakticky stejný jako u původního modelu, který už sám o sobě nebyl nezapomenutelným uměleckým dílem, jen profesorsky zpracovanou interpretací typického softroadu. Uhlazenou, ale až trestuhodně nenápadnou a přehlédnutelnou. Design Antary vycházel z designového jazyka Opelu z dob před deseti lety, který prakticky zabil Vectru a přinesl trhem zcela nepochopený Signum. Antaře nelze upřít, že působí řádně majestátně, jak se na SUV sluší a patří (hlavně proto, že rozměrná skutečně je), a vysoká příď dopřeje radost každému neopatrnému chodci, který si na ní rozhodne ustlat. Jenže celkový design je příliš nevýrazný a neosobitý. Neurazí, ale ani nenadchne, což v dnešní době tolik citlivé na módní trendy a styly není jen handicap, nýbrž rovnou offside.

Téma zapomenutého času se objevuje i v interiéru, který také nedoznal zásadnějších změn. A jestli se něco v automobilovém průmyslu posunulo za posledních pár let dál než design karoserií, pak je to design interiérů. A ten v Antaře má prošlou záruční dobu. Kromě typicky Opelovsky svérázné ergonomie jsou materiály vlastně docela v pořádku, ale budíky, ovládací prvky a celá architektura pocházející především z minulé generace Astry (dodnes vyráběné jako Astra Classic) působí silně archaicky. Pěkné detaily spočítáte na prstech jedné ruky: tři kulaté výstupy klimatizace uprostřed palubovky, tlačítko elektrické ruční brzdy a obrovská odkládací schránka skrytá pod odsouvacími držáky na pití na středovém tunelu.

 

Sedačky nemají moc povedené boční vedení, zato jsou pohodlné. Světla mají sice automatický mód, ale chybí jim denní svícení, což je dost nešikovné. Zábavné je madlo dveří řidiče, do nějž, jako u řady dalších aut, dokonale zapadl můj loket. Buďto nemám ISO rozměry typického Evropana, nebo někdo něco nezvládl. Co na to ergonomové? Asi ho i chtěli dát víc dopředu, jenže se lépe nevešlo kvůli nevídaně dlouhému pásu ovladačů a tlačítek. „Sorry, hoši, musíme tam dát ovládání oken. A zrcátek. A zámek oken. A ještě zámek dveří.“ Ergonomové zlomili svá pravítka a šli raději na oběd.

I další praktičnost kabiny se vyznačuje jistými kompromisy. Na zadních sedačkách je dost místa pro hlavu, pro nohy však jen tak akorát. Chcete se pohodlně rozvalit? Kolena narazí na umělohmotný kryt předních sedaček a nenajdou prostor ani na jejích bocích, místo je dokonale zastavěné širokými B sloupky na straně jedné a středovou konzolou na straně druhé. Zavazadlový prostor má u verze 4x4 objem skromných 370 litrů, je nízký, ale široký se schránkami na bocích, a pod jeho podlážkou najdete plnohodnotnou rezervu a spoustu dalších odkládacích prostor.

Vklouzněte za volant a nastartujte, věci budou hned o něco lepší. O něco. Velký diesel je překvapivě tichý, inženýrům se ho podařilo velmi dobře utlumit, že vrčením neruší ani při vyšších rychlostech. Výkonem 184 koní také slibuje slušnou dynamiku, ale tady se to už začíná trochu komplikovat. Antara totiž váží bez metráku dvě tuny, se kterými se diesel už docela nadře. Výkon ještě dále otupuje automat s dlouhými kvalty, který se chová skutečně typicky automatovsky – rozvážně. S řazením nahoru i dolů si dává na čas, čímž však jen podporuje uvolněnou a neuspěchanou atmosféru na palubě Antary. Obešel by se i bez manuálního módu, protože mě nenapadá jediný důvod, proč by ho kdo chtěl použít. Nicméně máte ho tam, takže když budete chtít okusit slast z pocitu, že máte vše pod kontrolou, můžete. Nahoru drží kvalt i v omezovači, dolů podřazuje tak, aby nechcípl motor. Jen logika řazení je nelogicky převrácená – dopředu řádíte nahoru, dozadu podřazujete. Nechte tedy automat dělat si, co chce, nebude vás moc rušit.

 

Moc rušivá nebude ani jízda. Prostředí v kabině je konejšivé, podvozku se relativně daří vypořádat se s nerovnostmi a výmoly. Vypořádat, nikoliv je žehlit. Kabina se v zatáčkách příliš nenaklání, ale řízení vás neuchvátí – volant je mrtvý, sportovnější tempo si neužijete, protože dřív vypadnete ze sedačky. Antara se zuby nehty brání propojení člověk-stroj, nicméně jako přibližovadlo funguje skvěle. Nakonec sport zákazníci od SUV zřejmě ani nečekají. Díky automatu můžete snadno za jízdy hladit partnerce stehýnko, což je daleko větší zábava než řízení.

Od Antary byste neměli čekat ani užitkovost v podobě výletů do náročnějšího terénu. Automaticky připojitelný pohon zadní nápravy, krátké převisy a nadějně působící světlá výška slibují mnohé, jenže výrazná ochranná lišta pod předním nárazníkem znamená, že i běžné obrubníky a rychleji projížděné retardéry budou znamenat offroadovou výzvu. Nicméně polňačky a louky by měla Antara zvládat bez problémů, stejně jako všechna ostatní SUV. Zvažte, jestli potřebujete pohon všech kol, protože ho pravděpodobně využijete jen na sněhu a ledu, kdy je lepší rovnou zůstat doma, dostatek trakce řeší ve zbylých případech hmotnost auta jako takového.

Zatím Antara příliš nepřesvědčila, že? Však jsem vám to říkal už na začátku. Jenže není to proto, že by Antara byla špatné auto, sama o sobě všechno dělá správně, v ničem vysloveně nepropadla. To jen konkurence ji za těch pár let utekla a je o světelné roky dál. Designově, interiérově i podvozkově. Opel teď ale nabízí Antaru s lákavou 50 až 80 tisícovou slevou (jakožto důkazem zoufalství značky z nedostatku zájemců), která přesvědčí nejednoho spořílka, takže pokud vám padl právě Opel Antara do oka, nejste nadšený řidič a obstarožní interiér vás neodradí, pak si ji klidně pořiďte, nezklame vás. A pokud chcete být chytří, ušetřete dalších 150 tisíc a pořiďte si předokolku s dieselem a 164 koňmi, manuálem a o stupeň nižší výbavou, to je opravdu promyšlená koupě. Jen se pak nechtějte svézt s SUV od jiné značky, volba Antary by vás mohla začít mrzet bez ohledu na deseti tisíce ušetřené při nákupu. Štěstí si za peníze prostě nekoupíš.

foto: Jiří Čermák

 

Technické parametry vozidla Opel Antara 2,2 CDTI 4x4 Cosmo AUT6:

Stav vozu/rok výroby

nový/2011

Stav tachometru

20 000 km

Cena vozu

725 200 Kč

Hmotnost

1 921 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlo

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

2 231

Výkon

135 kW (184 koní) při 3 800 ot./min.

Výkon/hmotnost

96 koní/t

Točivý moment

400 Nm v 2 000 ot./min.

Zrychlení 0−100 

10,1 s

Max. rychlost  

191 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

automatická

Poháněná kola

přední s automatickým připojením zadních kol 

Spotřeba kombinovaná

7,8 l/100 km

Spotřeba ve městě

10,3 l/100 km

Spotřeba mimo město

6,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

65 l

Zavěšení přední nápravy

typ McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

235/50 R19

Délka

4 596 mm

Šířka

1 850 mm

Výška

1 761 mm

Rozvor náprav

2 707 mm

Objem zavazadlového prostoru

370 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Kultivovaný motor – Fádní design
+ V průměrnosti je nedostižná   – Nepřesvědčivý podvozek  
+ SLEVA 50 - 80 tisíc Kč – Historický interiér
  – Lenivý automat
  – Oproti konkurenci nemá nic navíc  

 

 

 

Opel Antara

2,2 CDTI (184 koní)  

Hyundai ix35

2,0 CRDi (184 koní)  

Chevrolet Captiva

2,2 VCDi (184 koní)

Volkswagen

2,0 TDI (170 koní)  

0-100 10,1 s

191 km/h

7,8 l/100km

0-100 9,8 s

 195 km/h

7,1 l/100km

0-100 10,1 s

200 km/h

7,7 l/100km

0-100 8,9 s

 201 km/h

6,0 l/100km

cena: 724 650

(Akční cena)

cena: 774 990 Kč

cena:  791 900 Kč

cena:  753 500 Kč

(v manuálu)

Galerie

Komentáře