foto Driversweb.cz

Rallycross na vlastní kůži

Datum článku: 12.11.2015 | Autor textu: Martin Jánský

Posadili nás do závoďáku, pevně přikurtovali k sedačce spolujezdce a vystřelili na trať do boje s dalšími třemi auty, abychom okusili, jak vypadá opravdové závodění!

Jízdy závodníků s novináři jsou stejné jako přes kopírák – připoutají vás na sedačku spolujezdce, mistr závodník se na vás pro uklidnění usměje, a pak jede palici, aby ukázal, že název „shit seat“ nedostalo místo spolujezdce v závodních autech jen tak pro nic za nic. Ale stejně… stejně vždycky cítíte, že je to celé jen divadlo, že se jede daleko před limity, v bezpečné vzdálenosti od zóny soumraku (tedy pokud se mistr závodník nechce před novinářem opravdu předvést a nepřepískne to jako třeba TADY). Prostě aby se mediální vlk nažral a závodní koza zůstala celá. Jenže tentokrát nás posadili do čtyř aut, postavili na rošt vedle sebe, odstartovali naráz a do první zatáčky, kam se vejde jen jedno auto, přilétáme v jednom chumlu, kapota na kapotě.

Přátelé, vítejte v rallycrossu. Pokud vám už hodinové procházky lesem a pozorovaní průletů rallyspeciálů jedinou zatáčkou přijde trochu únavné, je tu pro vás rallycross. Pokud vám nekonečné kroužení po okruzích ve vláčku za sebou přijde nudné, je tu pro vás rallycross. Tohle je závodní punk, intenzivní bitva na trati, strhující podívaná plná smyků, předjíždění a velmi kontaktních soubojů. Tohle je automobilový sport, který vás bude skutečně bavit.

Určitě tyhle základní věci víte, ale pro jistotu si je v rychlosti zopákneme – rallycross vznikl na konci šedesátých let jako závod na uzavřeném okruhu, který z části tvoří asfalt a z části šotolina. Divák si tak může užít pohled na precizní trefování apexů i vlající zadky při táhlých smycích, přitom má v každé chvíli výhled na celou trať, takže mu neunikne jediný souboj ani jezdecká chyba.

Rozjížďky trvají jen pár kol (většinou čtyři nebo pět), takže piloti musí pořád tlačit na pilu hned od začátku a nemají prostor pro žádné velké taktizování. Závodí se v mnoha výkonnostních třídách s velmi rozličnou technikou a rozjížděk se jede za den hned několik, takže máte v průběhu závodního dne sotva čas odtrhnout oči od trati, vypít nějaké to vychlazené pivko a spolknout grilovanou klobásku.

Největší slávu získal rallycross hned po konci rally Skupiny B, kdy pekelně rychlé závodní čtyřkolky pilotované pekelně soutěživými jezdci hledaly místo, kde by si to spolu mohly bez zábran rozdat. Tahle tradice vydržela dodnes, světová extratřída (Solberg, Block, Foust a další) stále závodní ve WRC speciálech, jen s dvojnásobným výkonem. Jenže krása rallycrossu je v tom, že si můžete zazávodit i za peníze podobné sezoně v motokárách.

Představujeme vám novou skupinu českého mistráku – má označení N1600 a skrývají se pod ní takřka sériové nákupní tašky s atmosférickým benzinem 1,6. Kvůli vyrovnanosti a nízkým nákladům nejsou povoleny takřka žádné úpravy oproti sériovému stavu (silniční podvozek a gumy, standardní motor, sáhnout můžete jen na sání a výfuk), jen nějaké ty bezpečnostní prvky (klec, skořepina, volant a hasičák, pochopitelně helma a overal pro vás). Drobnosti, které vás nezničí. Ve finále jste v tom na začátku za nějakých 60 tisíc, což je až směšně málo na víkendovou hračku, se kterou si užijete neuvěřitelnou porci zábavy. Nevěříte?

Start je nejdůležitější, chleba se totiž láme už v první zatáčce – kdo z ní vyjede první (případně kdo z ní vyjede bez uraženého kola nebo přinejmenším popředu), má v závodě velikou výhodu. Tady nikdo nikomu nic nedaruje. Budete odvážní a vrhnete se do souboje po hlavě, nebo zkusíte být chytří a necháte ostatní, ať se pobijí, abyste pak proklouzli mezi odpadlíky? Dál už na to každopádně musíte šlapat, protože času je málo a cesta na vrchol je trnitá. Letíte naplno po trati, chvíli čistou stopu a chvíli kloužete smykem, lovíte rychlejší soupeře a kryjete si záda před dotírajícími pomalejšími. Všem to nejede stejně, takže rozhoduje jezdecký talent (ne velikost rozpočtu), a každá chyba se může stát osudnou.

A těch může přijít spousta, protože nejnáročnější na rallycrossu je kontrola nad autem – změny povrchů (asfalt různé kvality a šotolina, která může být suchá nebo bahnitá, prašná nebo tvrdá) vyžaduje cit a předvídání, různé přístupy, které tříbí váš jezdecký styl, a na přechodech je to o zkušenosti. Když přiletíte rozevlátí ze šotoliny, na asfaltu se vám auto kousne a mrskne to vámi do bariéry. Tyhle zkušenosti pak využijete v rally i na okruhu, když trochu sprchne.

Rallycrossová třída N1600 je zkrátka ideální, pokud chcete začít závodit v plechovkách. Tak laciná, že si ji můžete dovolit i bez olejářské společnosti za zády (vlastně to vyjde podobně jako běžný trackday). Tak nenáročná, že za sebou nemusíte mít celý tým mechaniků, ale stačí vám jen šikovné ruce. Tak rozmanitá, že rychle naberete zkušenosti, které jinde nezískáte. Ale hlavně si skvěle zazávodíte – intenzivně, kontaktně a proti skutečným soupeřům, ne jen ručičkám časomíry. Láká vás to? Tak se nechte strhnout, protože tenhle nejlevnější český mistrák vám přinese velkou spoustu řidičské zábavy!

Detailní představení rallycrossové skupiny naleznete ZDEPro dotazy ohledně této divize kontaktujte Jana Skálu - skala@racestore.eu a pro otázky ohledně pronájmu a stavby aut Miroslava Kubáta - mkmotorsport@seznam.cz.

Foto: autor

Galerie

Komentáře