Datum článku: 30.10.2016 | Autor textu: Matěj Slepička
Nové jméno, nová identita a zcela nová úroveň kvality a celkového sladění. Pohodlně se usaďte a přidržte si sanice, ať vám nespadnou – přijíždí výkladní skříň Renaultu, která si nezadá se špičkou zavedených manažerských premiantů.
Laguna musela zemřít. Ne že by to bylo špatné auto, ale po výborné, široce oblíbené první generaci si ta druhá nenávratně poškodila svou pověst dětskými nemocemi moderní elektroniky a pokrokových motorů, což ani její povedený nástupce nedokázal změnit. Lagunu už prostě nikdo nechtěl. Tak u Renaultu udělali, co museli − vzali krumpáče a lopaty a pohřbili nebohou Lagunu pěkně hluboko pod zem. Místo ní je tu Talisman, který jim má zpátky přinést štěstí. Má na to?
Nejen na první pohled, ale hlavně po usednutí do interiéru je jasné, že Talisman hraje jinou ligu. Laguna byla vždy spíš dělník z lidu, Talisman se dere mezi manažerskou elitu. Vnější design je na úrovni, která si nezadá s Passatem, etalonem třídy. Naštěstí do nudné uniformity této třídy vnáší i trochu vítané okázalosti a výstřednosti.
Kabina má vysokou úroveň kombinující německou kvalitu s francouzským šarmem. Všude nahmatáte kvalitní materiály, ergonomie je perfektní, slícování příkladné a všechny palubní systémy nikdy ani nezaváhaly. Máte z něj luxusní dojem, na výšku orientovaný displej a velké dekorované plochy působí honosně a ambientní osvětlení měnící barvu podle zvoleného režimu jízdy (nebo podle vaší aktuální nálady naklikáním v menu) je osvěžujícím detailem.
Poslední generací Laguny jsem jel jen krátce, přesto ve mně zanechala jeden nezapomenutelný vryp za skvěle fungující systém natáčení všech čtyř kol. Ve vysokých rychlostech se natáčejí stejným směrem pro větší stabilitu, v těch nižších (do 60 km/h) zase opačným směrem, což dělá neuvěřitelné věci s obratností. Působí to, jako byste z velkého sedanu v zatáčce přeskočili do malého hatchbacku. A stejná kouzla zmenšování auta umí i Talisman, takže vrhat se s ním do zatáček je vážně radost.
V kombinaci se systémem 4Control navíc vždy dostanete i adaptivní podvozek, který dojem z jízdy dotáhne na vysokou laťku. Režimy nastavení Sport, Neutral, Comfort jsou totiž rozvrženy naprosto trefně a každý z nich má skutečně svůj smysl. Už v módu Neutral je auto příjemně relaxované, v komfortním se pak ještě víc uvolní a z Talismanu udělá jedno z nejpohodlnějších a nejpohodovějších aut své kategorie, přitom z něj pořád není cítit žádné nejisté pohupování jako třeba ze Škody Superb. Ve sportovním režimu naopak podvozek příjemně přituhne, což je v kombinaci s rychlými reakcemi na změny směru oblíbený režim pro každou svižnou jízdu.
Kromě úsporných dieselů můžete mít Talisman i s foukanou šestnáctistovkou z Clia RS. Jeho 200 koní a 260 Nm zní hodně lákavě, ale než rozjedete své divoce rychlé představy, je dobré si uvědomit, že Talisman není hot hatch a oproti Cliu váží o pár metráků víc (i když 1505 kg je v rámci třídy pořád velmi slušná hodnota). Výsledná rychlost je tedy řekněme důstojná, spíše než strhující.
Daleko důležitější je však přínos benzinového turbomotoru pro tišší prostředí v kabině. Diesely Renaultu nejsou žádní nekultivovaní hrubiáni, ale sotva postřehnutelnému vrnění benzinu se vyrovnat prostě nedokáží. Motor 1,6 TCe se navíc nabízí jen s dvouspojkovou převodovkou EDC, která bude včasným a chytrým řazením přispívat k ekonomičnosti běžné jízdy – není problém se vejít do sedmi litrů na sto.
Verzi TCe200 uvidíte vždy jen ve spojení s výbavou Initiale Paris, s tím také souvisí vysoká základní cenovka 959 000 Kč. Podladěnou verzi TCe150 přitom koupíte téměř o 230 000 Kč levněji, od kterých si odečtěte 50 000 Kč za povinný příplatek za balíček 4Control (natáčení zadních kol, adaptivní podvozek a 19“ disky).
Německá šedá hradba je rozbourána! Renault se po letech strádání dokázal podařeným Talismanem přiblížit svým dávným úhlavním konkurentům. Je to hlavně proto, že už nesází jen na samoúčelně extravagantní design nebo narychlo spíchnuté technické hračky, ale konečně postavil po všech stránkách propracované a opravdu precizně odladěné auto, které mu mnozí konkurenti mohou jen závidět. Navíc se i vážně dobře řídí a v zatáčkách umí příjemně překvapit, takže byste mu rozhodně měli dát šanci. Zapomeňte na Lagunu, Talisman je připravený vás skutečně překvapit.
Foto: Jan Svoboda,
Technické parametry vozidla Renault Talisman TCe200 EDC:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 618 cm3 |
Výkon |
147 kW (200 koní) při 6 000 ot./min. |
Točivý moment |
260 Nm při 2 500 ot./min. |
Hmotnost |
1 505 kg |
Výkon/hmotnost |
132 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
7,6 s |
Max. rychlost |
237 km/h |
Převodovka |
automatická dvouspojová, 7 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba ve městě |
7,5 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,6 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
5,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
51 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena se zkrutnou příčkou |
Rozměr pneumatik |
245/40 R19 |
Délka |
4 849 mm |
Šířka |
1 868 mm |
Výška |
1 463 mm |
Rozvor náprav |
2 808 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
608 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Sametový projev a důstojná dynamika TCe200 | – Design interiéru působí stále dost měkce |
+ Agilita s 4Control | – Ukazatel dojezdu zmizí na posledních 80km |
+ Německý design s francouzským šarmem | |
+ Naladění podvozku | |
+ Kvalita zpracování |
1,6 turbo (200 koní) |
Ford Mondeo 2,0 turbo (240 koní) |
Škoda Superb 2,0 turbo (220 koní) |
VW Passat 2,0 turbo (220 koní) |
0-100 7,6 s 237 km/h 5,6 l/100 km |
0-100 7,9 s 240 km/h 7,3 l/100 km |
0-100 7,0 s 245 km/h 6,2 l/100 km |
0-100 6,7 s 232 km/h 6,2 l/100 km |
cena: 959 900 Kč |
cena: 896 990 Kč |
cena: 980 900 Kč |
cena: 902 900 Kč |