foto Driversweb.cz

Mazda MX-5 – bude příští generace ultralight?

Datum článku: 4.7.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Mazda tvrdě dře na vývoji nové generace MX-5, která dost možná předefinuje kategorii lehkých roadsterů. 800 kg a oturbený čtyřválec? Těžko uvěřitelné, ale extrémně lákavé!

Vzpomínáte si na brutálně odlehčenou a pořádně silnou závodní Mazdu, která letos závodí na britských okruzích? Vzpomínáte si na loňský koncept Superlight, který oproti výchozímu modelu shodil 100 kg? Tak tahle konstrukční cvičení nebyla zbytečnou kratochvílí, ale přípravou na daleko ambicióznější úkol. Mazda totiž dala svým konstruktérům pořádnou výzvu – odseknout 275 kg z hmotnosti současné generace MX-5 a z 1 075 kg srazit hodnotu na cílových 800 kg. Neuvěřitelné číslo v dnešní době, že? Nemluvě o tom, že MX-5 při svém debutu v roce 1989 vážila macatějších 955 kg. A právě ta extrémně zelená závodní MX-5 GT vážila i přes své extrémní odlehčení 850 kg. Je cíl 800 kg vůbec reálný?

Nu, pravděpodobně ne, což přiznávají i zdroje z automobilky. Nicméně právě takhle extrémní cíle pomáhají vývoji někam se opravdu posunout a vymýšlet revoluční řešení a dosavadní vývoj na projektu prý zatím neprobíhají vůbec špatně. Dnešní módou je zvyšovat bezpečnost a přidávat další výbavu, proto auta tloustnou, takže se výkon musí zákonitě zvyšovat a zvyšuje se samozřejmě spotřeba a emise. Dnešní přísné emisní normy se snaží tento trend obrátit, ale automobilky většinou sahají po sofistikovaných technických řešeních, která ekonomická auta jen zdraží. Snad jen Mazda už před lety pochopila, že tahle cesta nikam nevede a změnila své myšlení a vrací se ke kořenům.

Představte si dnešní vývoj zvyšování hmotnosti a zvyšování výkonu jako nekončící spirálu a dojce vám, co se stane, když se po spirále vydáte opačným směrem, tedy dolů. Menší hmotnosto auta vyžaduje jen menší výkon, výsledkem bude menší spotřeba. Bude navíc možné použít menší převodovku, lehčí tlumiče a menší kola, což pomůže dál snižovat hmonost a tak dále. No dobře, není to tak univerzální, protože jinak bychom skončili v krabičkách od sirek poháněných motorkem z mixéru.

Mazda s tímto opačným myšlením začala při navrhování současné generace Mazdy 2, kdy došlo i na odlehčování cívek v reproduktorech. Snižování váhy je jedním ze základních pilířů koncepce vývoje SkyActiv, která nám přinese celou novou generaci Mazd, a mezi nimi právě i novou MX-5. Další součástí jsou downsizované motory, příští generace tedy patrně dostane menší čtyřválec s turbodmychadlem, pravděpodobně spojený s pádlovou dvouspojkovou převodovkou. Nová generace by měla také být kompaktnější, ale bez snížení bezpečnosti, jejíž normy jsou pro konstruktéry snižující hmotnost největší výzvou. Z cenových důvodů zůstane šasi auta ocelové, nicméně půjde o vysokopevnostní, lehké materiály a originální technická řešení struktury.

Abyste pochopili, jak vážně to Mazda myslí, součástí hmotností úspor by mohlo být zmizení robustní přihrádky u spolujezdce, nějaké to deka ušetří i uživatelská příručka, která by nově mohla být nabízená pouze na USB flash disku, a dalších odlehčení se dočkají těžké reproduktory s keramickým jádrem, jež nahradí podstatně lehčí neodymiové (ať už je to cokoliv). Zatím však není jasné, jestli Mazda dále nabídne pevnou skládací střechu, která k hmotnosti přidá dalších až 80 kg. Nová Mazda MX-5 by měla dorazit na přelomu roků 2012 a 2013. Jsme si jistí, že prodlouží panování tohoto modelu jako neprodávanějšího roadsteru na trhu.

Názor Driverswebu: Mazda je na správné cestě. Více lehkosti a optimalizace by se hodilo nejen v autech samotných, ale neškodilo by i celému automobilovému průmyslu.

Galerie

Komentáře