Datum článku: 9.1.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Není to žádný dobře utajený sporťák, ale když dojde na zatáčky, nezklame vás!
Sportovní diesel, haha! Kolikrát jsme to už slyšeli a kolikrát jsme byli zklamáni? Dokonce ani kouzelníkům z Renaultsportu se s tímhle autem nepodařil zázrak. Jenže ono to vlastně nijak nevadí, protože i tak trefili do černého – dieselový Megane GT je totiž hrozně příjemné auto.
A to hned od prvního momentu – konkrétně od chvíle, kdy mi to oznámil nadšený fotograf, který s ním stihl najet přes 900 kilometrů. A fakt měl pravdu. Zapadl jsem do pohodlné anatomické sedačky, sevřel tlustý věnec volantu s vybráním na správných místech, nastartoval a… musel se zaposlouchat, abych vůbec slyšel motor. I za jízdy je tichoučký, což má na svědomí také hladce řadící dvouspojkový automat.
Co mi však vyrazilo dech, byl podvozek. Je správně sportovně přituhlý, ale ne přehnaně a navíc má gumový finiš, takže nikdy nepůsobí nepohodlně uskákaně, i když jedete po kostkách. Díky tomu se do toho v zatáčkách můžete pěkně opřít a plně se spoléhat na jeho stabilitu a grip, kterého má fůru.
A taky předvádí nevídanou obratnost – verze GT má totiž natáčecí zadní nápravu, což přidává jistotu v rychlých zatáčkách a agilitu v těch pomalých. Mégane GT se díky tomu vrhá do zatáček s nadšením zcela neobvyklým u naftového kombíku. Vlastně by se za něj vůbec nemusel stydět pravověrný hot hatch. Ach, jaký bude asi Mégane RS…
V případě Mégane GT však podvozek staví do poněkud nepříjemného světla motor – talentované šasi totiž vypisuje šeky, které nudný diesel nedokáže proplatit. Síly má pochopitelně dost, jeho 380 Nm vás vystřelí do prostoru, kdykoliv si zamanete, jenže jeho zvuk a charakter je klasicky nesportovní. Pod plynem typicky rachtá a nad 2500 ho nemá smysl vytáčet, protože se nahoře už nic zajímavého neděje. Vůbec vás tak nebaví auto drtit, přestože podvozek o to skoro žadoní.
Tím se dieselové GT řadí po bok svých konkurentů, kteří také nedokázali naftě vdechnout víc sportovní atraktivity. A stejně jako u nich je to úplně jedno – musíte je totiž vnímat jen jako svižnější a řidičsky přívětivější variantu standardní verze. Mégane s lepším podvozkem a trochou výkonu navíc. Proč ne?
No, osobně bych pořád raději sáhl po benzinové verzi (redakční TEST ZDE), která bude tišší při běžném ježdění a živější, když se vám zachce dovádět, ale proti dieselovému GT nemůžu říct ani popel. V týdnu máte praktický a úsporný kombík a o víkendu si můžete vychutnat každou zatáčku, na kterou po cestě na nákup nebo rodinný výlet narazíte, dokud vás manželka neokřikne nebo se vám nepozvrací pes v kufru. A to většině lidí určitě stačí, ne?
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Agilní i pohodlný podvozek | – ...ale diesel pořád není dost hot |
+ Skvělé sedačky a příjemné řízení | |
+ Široká nabídka výbavy | |
+ Praktičnost verze kombi | |
+ Výkonný a úsporný motor... |
Technické parametry vozidla Renault Mégane Grandtour GT dCi 165 EDC:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec, turbodiesel |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 598 cm3 |
Výkon |
120 kW (165 k) při 4 000 ot./min. |
Točivý moment |
380 Nm při 1 750 ot./min. |
Hmotnost |
1 504 kg |
Výkon/hmotnost |
109 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
8,9 s |
Max. rychlost |
214 km/h |
Převodovka |
automatická dvouspojková, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
6,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
47 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečerná ramena s torzní příčkou |
Rozměr pneumatik |
225/40 R18 |
Délka |
4 626 mm |
Šířka |
1 814 mm |
Výška |
1 449 mm |
Rozvor náprav |
2 712 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
521 l |