Datum článku: 17.12.2012 | Autor textu: Martin Jánský
Informace ovládají svět a těch zaručených, ověřených, stoprocentních „faktů“ je plný internet. Když je to napsané, tak to musí být pravda, ne? Jenže na webu si může psát kdo chce co chce, takže čemu věřit? Co je pravda a co je lež? A co takhle věřit osobní zkušenosti a vlastnímu úsudku?
Přátelé, už je mi z těch předsudků, nemístné generalizace a přejatých lživých názorů na zvracení.
A o víkendu mě dorazila věta: „Je to BMW, takže to bude žrát jako tank.“ Shodou okolností to byl nový turbo dvoulitr s 245 koni, co umí jezdit za osm s lehkou a pod deset litrů i s těžkou nohou. BMW teď vůbec platí za automobilku s nejefektivnějšími motory (výkon vs. spotřeba), takže jsem se podivil a začal vyzvídat, odkudpak tenhle názor vyšel. „No, to mi říkal kamarád... asi před deseti lety.“ Vida! Kamarád se možná před dekádou na chvíli svezl se starým 740i s osmiválcem, a protože byl nadšený, dupal na to jako o život, a pak se divil, že je v tom za patnáct, což je na hony vzdálené jeho Octě TDI, přestože to odpovídá objemu motoru, váze auta a těžké noze na plynu. A nesmysl byl na světě.
Takhle vlastně vzniká většina těch „zaručených pravd“, které se kolem aut a automobilek točí. Někdo zná někoho, kdo kdysi cosi říkal. Neví proč, neví přesně o čem, nezná souvislosti, ale je to samozřejmě zaručená, důvěryhodná informace. Většina takových cenných informací se také většinou týká historických aut. To o Fordech je z dob Escorta, u Opelu je to možná druhá Vectry, Mercedesy mají v ČR dost vstřícné ceny (a hlavně si kupujete opravdovou řemeslnou kvalitu), Renault zpackal druhou Lagunu a Mégane, od té doby se jen lepší a Hyundai s Kií vyrábějí velmi dobrá a kvalitní auta už celou dekádu. Jak je to dnes? Víte to? Máte taky nějaké vlastní zkušenosti, nebo jen donekonečna papouškujete nesmysly jiných?
Netvrdím, že naprosto všechno jsou lži a výmysly. Jen to nemusí platit na celou značku, na modelovou řadu, na konkrétní motorizaci. Že náhodou někomu praskl rozvodový řemen a potkalo se mu to, neznamená, že všechna auta té které značky jsou špatná a nespolehlivá. Chyby se stávají. Někdy je to pár kusů, jindy se skutečně nepovede nějaký motor, někdy je nepřesvědčivý konkrétní typ nebo ročník. Většinou je to ale izolovaná zkušenost pár jedinců, která s realitou popsanou statistikou nemá zhola nic společného. A také kdoví, jak se ti jedinci ke svému autu chovali a jakou péči mu dopřávali.
Automobilky si existenci těchhle pověr uvědomují a bojují proti nim. Renault zásadně zapracoval na kvalitě třetí generace Laguny i Meganu, Clio bylo dobré vždy a speciály Renaultsportu se staví s úplně jinou precizností. Automobilky Hyundai a Kia bodují dlouhou zárukou a servisem zdarma (čímž mimochodem přinutily i značky jako BMW zásadně zlepšit zákaznický servis), Mercedes si dokonce založil stránku, kde všechny výmysly a polopravdy vyvrací (www.mytyfakta.cz). A Ferrari třeba vzalo konvoj 612 a přejeli s ním Čínu cestou necestou, aby ukázali jejich odolnost a spolehlivost. Zkrátka není vše takové, jak se z doslechu může zdát.
Jenže to mnohým nevadí. Donekonečna omílají historické a nepodložené informace, které získali jen zprostředkovaně, aby působili zasvěceněji a chytřeji. Nesnaží se získat vlastní zkušenosti, nechtějí si informace ověřovat a zkoumat jejich pravdivost, nesledují souvislosti. A ve finále se ta snaha o erudovanost otočí proti nim, protože s generalizováním a slepým papouškováním neověřených informací ze sebe mezi lidmi, kteří autům skutečně rozumí, snadno udělají blbce. Vážně si dejte pozor. Až na mě budete zkoušet zase nějakou zaručenou pravdu, může se stát, že to odnesete pozvracenou bundou. Ta chvíle se totiž blíží...
Jak jste na tom vy? Jste ovce, nebo máte vlastní úsudek a dbáte na osobní zkušenost?
Umíte také takhle psát? Chcete všem nadšencům do aut sdělit své názory a nápady? Máme pro vás jedinečnou šanci! Přihlašte se do našeho KONKURZU a ukažte, co ve vás je!