Datum článku: 14.5.2014 | Autor textu: Martin Jánský
Má výkon jako M5, zrychlení na stovku jako M5, v maximálce ji daleko předčí, a přesto je úplně jiná. Z téhle balistické Alpiny se vám zatočí hlava!
Představte si svou oblíbenou okresku. Ten černý pruh asfaltu, který se kroutí na jednu a hned na druhou stranu, stoupá a klesá, povrch mění neočekávaně sklon i hrubost. Zatáčky se utahují nebo otevírají, jedna váže na druhou nebo je od sebe dělí jen krátké rovinky. To je přesně to místo, kde můžete v neděli brzy ráno zažít řidičskou nirvánu. Určitě byste právě tady dali strašně rádi pořádně za uši téhle 540koňovou Alpinu B5 biturbo, že? Představujete si to? Tak na to zapomeňte, protože by tam vůbec nefungovala.
Příliš rychlá pro okresky. To ale nezní úplně špatně!
Alpina B5 je tak zběsile rychlá, že by se na té silničce, kterou jsem popisoval, cítila jako velryba v plaveckém bazénu – od kraje ke kraji sotva na jedno tempo a trochu těsno na otáčení. I když se snaží dostat ze sebe to nejlepší, prokousává se zatáčkami a hltá krátké rovinky, temně u toho hromuje a prská při každém přeřazení ze čtyř Akrapovičů, není to prostě ono. Výkonu je tak moc, že si netroufáte prošlápnout plyn víc než do půlky, a rychlost je tak hrozivá, že vystrašeně povolujete daleko před zatáčkou. B5 jsem cíleně vytáhl na přesně tutéž silnici, kde jsem se seznamoval s M5, a Alpina byla ještě o trochu víc mimo svou komfortní zónu – měkčí podvozek, pomalejší řízení a vláčnější řazení, zkrátka celkově méně ostré nastavení. Jenže to není chyba auta. Alpina je prostě jiná než M5.
Tuhle dlouhou rovinku spolkla asi za 2 sekundy
Když v BMW pro svou pětkovou silniční střelu vzali 4,4 V8, přilepili k němu dvě turba a vytvořili 560koňové monstrum, co umí stovku za 4,3 sekundy, v Alpině na to šli úplně jinak: vzali 4,4 V8, přihodili dvě turba a výsledkem je 540 koní a stovka za 4,3 seku… Tak moment! Jo, jasně, papírově jsou si podobná jak bratwurst bratwurstu, ale když se zakousnete, každý chutná jinak. M5 je tak ostrá, až vhání slzy strachu do očí. B5 je delikátnější, ale její chuť je pořád tak nečekaně silná, že vám z ní zaskočí. Ne, sport od Alpiny nečekejte, gentleman by přeci nevyrazil drtit okresky nebo usmažit sadu zadních gum na okruh. B5 se zrodila pro jiný účel. Pro rychlost.
Pro obdivování krajiny musíte zastavit, při jízdě ji za okýnkem uvidíte jen rozmazanou
Zprvu vám to ani nepřijde. Nemá křiklavý lak, žádné zbytečné průduchy nebo boule a ani při startování nevybuchne hlukem do širého okolí jako M5. Zkrátka nemá potřebu komukoliv cokoliv dokazovat. A i když se kdesi uvnitř skrývá divoké monstrum, společenské vystupování má skutečně vybrané a uhlazené, naprosto adekvátní vyšší společnosti odpovídající manažerské limuzíně. A proto se i snadno ovládá. Rozjezd je naprosto hladký, řízení lehké, motor přátelsky krotký a podvozek konejšivě plavný. Díky perfektnímu odhlučnění je kabina skvěle izolovaná od okolního světa. Motor se v běžných rychlostech povaluje lehce nad tisícem otáček, kde jen tiše vrčí a nic moc nežere (není problém jezdit v průměru za deset), převodovka neznatelně žongluje s kvalty, na palubě panuje uvolňující klid. Zapněte adaptivní tempomat, pohodlně se opřete v křesle čalouněném báječně jemnou kůží a relaxujte, po náročném pracovním nasazení to určitě potřebujete.
Krávy, které obětovaly život pro potah sedaček, chodily na pravidelné masáže. Ta kůže je taaak jemná...
Jenže za chvilku vás tohle líné tempo přestane bavit, kilometry pod koly nějak neubíhají. Co kdybyste trochu přidali…? Mrknete do levého zrcátka, najdete si skulinu v rychlejším pruhu, načasujete si to, přidáte trochu plyn a… PRÁSK! Pokud si nedáte pozor, napálíte to do kufru auta, za které jste se chtěli připojit. „Trochu přidat plyn“ tady totiž má úplně jinou dimenzi a musíte řádně překalibrovat vaše povely a vnímání rychlosti.
Dvacetipalcová kola mají ventilky klasicky pod středovou krytkou
Pokud vaším služebním autem není monopost Formule 1, bude vám akcelerace B5 v přímce připadat brutální. A nejspíš si ani netroufnete využít celou dráhu plynového pedálu. 540 koní a 730 Nm dostupných na povel znamená, že zrychlit ze 130 km/h na dvojnásobek je jen otázkou pár vteřin ostřejšího, přesto komfortního zrychlování. B5 dává pojmu „výkonová rezerva“ zcela nový a hodně perverzní rozměr. S touhle silou si najednou připadáte všemocní, ale pozor, ať se ta síla nezmocní vás. Předjíždění nebude problém, ale budete si muset hodně upravit odhad vzdáleností, abyste to z té intergalaktické rychlosti, kterou okamžitě naberete, stihli ubrzdit. V telefonu si na první pozici rychlé předvolby dejte číslo na právníka, protože budete pořád jednou nohou (tou pravou) v průšvihu. Menším, větším nebo katastroficky gigantickém, to podle vaší odvahy prošlápnout plynový pedál hloub a hloub.
Alpina na lovu lesní zvěře a nepozorných cyklistů
Plný plyn? Vážně? A jste na to vůbec připraveni? Tak jo, najděte si dlouhou rovinku, pořádně se zapřete v sedačce, zhluboka se nadechněte a zašlápněte to. Motor zahřmí, převodovka bleskurychle vypodřadí, auto se přikrčí a vystřelí… a někdo vás zároveň silně praští do ledvin. Na head-up displeji se míhají bláznivá čísla a ručička letí o překot napříč škálou rychloměru směrem k poslední číslovce 340 km/h a vy se pořád nemůžete nadechnout. Oči máte na stopkách, smysly zbystřené a klouby prstů bílé, jak pevně svíráte volant. Okolní doprava začíná couvat a krajina se začíná rozmazávat. Začíná nastupovat efekt tunelového vidění.
Klasická balící věta: "Vidíš ten hrad? Ten je můj!"
A právě až v téhle zóně soumraku můžete zcela pochopit smysl Alpiny B5. Její maximálka je 323 km/h. Dejte si chvilku a vstřebejte to. 323 Km/h. Zní to šíleně, ale skutečně můžete po silnici pohodlně uhánět rychlostí, kdy se velká dopravní letadla odlepují od ranveje, se třemi dalšími lidmi na palubě a bagáží v kufru. Nemusíte ale letět jen maximálkou, Alpina si umí najít uvolněné tempo i v nižších, byť stále těžce nezákonných rychlostí, a pokud k prvotní akceleraci přistoupíte citlivěji, posádka si ani nevšimne, kolik to smažíte. Celé to působí tak přirozeně… Váš řidičák se sice bude klepat strachy, ale daleké cesty napříč Evropou jsou najednou otázkou chvilky. Kdo potřebuje aerolinky?
Příliš rychlá pro foťák
Alpina B5 je auto dvou tváří. Komfortní vyklidněné plutí dokáže mrknutím oka změnit na fyzicky násilné a krajinu rozmazávající drama. Jasně, velkou limuzínu s 540 koni, která jede maniakálních 323 km/h, nikdo skutečně nepotřebuje. Ale berte B5 jako běžné pětkové BMW se vším jeho pohodlím, kultivovaností a technickými vychytávkami, které má tolik výkonu, aby vám v žádné situaci nechyběl, a najednou to začíná trochu smysl dávat. Třeba jen proto, že další rychlejší způsob osobní přepravy je až soukromý vrtulník, a to už dost leze do peněz. A navíc se s ním špatně parkuje v centru. Pokud často spěcháte nebo jste prostě jen závislí na rychlosti, B5 je jasnou volbou. Jen je škoda, že si Alpinu B5 můžete legálně naplno užívat jen v Německu. Ale to stěhování za to vážně stojí!
Německé Autobahny tímhle směrem. Budete tam na plný plyn asi za 5 minut. Nepřeleťe to!
Foto: Jan Svoboda
Za zapůjčení vozu děkujeme společnosti Invelt, autorizovanému prodejci Alpina.
Technické parametry vozidla Alpina B5 Biturbo Limousine:
Cena vozu |
|
Hmotnost |
1 920 kg |
Motor |
vidlicový |
Plnění motoru |
bi-turbo |
Uložení motoru |
vpředu podélně |
Počet válců |
8 |
Počet ventilů |
40 |
Palivo |
benzin |
Objem |
4 395 ccm |
Výkon |
540 koní (397 kW) při 5 200 – 6 250 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
281 koní/t |
Točivý moment |
730 Nm při 2 800 – 5 000 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
4,3 s |
Max. rychlost |
323 km/h |
Počet rychlostí |
8 |
Převodovka |
automatická |
Poháněná kola |
zadní |
Spotřeba ve městě |
13,1 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
7,4 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
9,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
70 l |
Zavěšení přední nápravy |
dvojité lichoběžníky |
Zavěšení zadní nápravy |
multilink |
Rozměr pneumatik |
přední 255/35 R20 zadní 285/30 R20 |
Délka |
4 913 mm |
Šířka |
1 860 mm |
Výška |
1 469 mm |
Rozvor náprav |
2 968 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
520 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Pekelná rychlost | – Není to zábava na okresky |
+ Naprosté pohodlí | – Pohon pouze jedné nápravy limituje |
+ Praktičnost | – Skončíte v kriminálu |
+ Nenápadnost | |
+ Můžete ji mít v kombíku |
4,4 V8 bi-turbo (540 koní) |
BMW M5 4,0 V8 twin-turbo (560 koní) |
Brabus Rocket 800 6,0 V12 twin-turbo (800 koní) |
Robinson R44 8,9 H6 (260 koní) |
0-100 4,3 s 323 km/h |
0-100 4,3 s 250 km/h |
0-100 3,7 s 370 km/h |
0-100 N/A s 217 km/h |
|
|
|
|
cena: 2 642 550 Kč |
cena: 2 640 000 Kč |
cena: 9 500 000 Kč |
cena: 8 800 000 Kč |