Datum článku: 27.4.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Sympatické městské auto se proměnilo v drsný variabilní crossover. Přináší ale Aircross oproti C3 skutečně něco navíc?
C3 Aircross možná vypadá roztomile jako naštvaný křeček po lehké anabolické kůře, ale na svět přišel dost drastickým způsobem. Inženýři z Citroënu se totiž vydali na lov, zastřelili bezbranné C3 Picasso, vykuchali jeho vnitřnosti a nepoužitelné zbytky zahrabali pod zem, aby jim nikdo nemohl nic dokázat. To, co z Picassa zbylo, posadili na platformu C3 (respektive spíš 2008/Crosslandu, protože oproti C3 je o 60 mm delší, o 10 širší a o 170 vyšší) a voilà: máme tu variabilní SUV!
No, vlastně nejde o nic neobvyklého – trochu té praktičnosti navíc oproti výchozímu hatchbacku se snaží nabídnout všechny crossovery. Aircross má kufr s dojitou podlahou a posuvné a sklopné zadní sedačky dělené 1/3 : 2/3, které ho umí zvětšit z obstojných 410 litrů na výborných 520 litrů. Sklápěcí je i sedadlo spolujezdce, které tak dokáže prodloužit ložnou plochu až na 240 cm. K tomu dostanete kupu chytrých odkládacích schránek a navrch roletky integrované do zadních dveří. To vážně dává smysl!
Oproti C3 má Aircross také barevnější (tedy pokud na vás v novinářské flotile nevyjde nudně bílý kousek – jinak máte na výběr z 90 kombinací barev laku, střechy, kol a barevných doplňků) a drsnější design s výraznějšími lemy blatníků, nástavci v náraznících a střešními nosiči – a kupodivu bez airbumpů. Má je C3 i Cactus, měl je i koncept Aircross a boky sériovky jsou na ně očividně také připravené, ale na realizaci nedošlo. Škoda, slušely by mu.
Koncept interiéru je také kompletně převzatý z C3 – minimalistický, vkusný, barevný a orientovaný na pohodlí. Aircross má stejně jednoduché a přehledné budíky, všechny funkce integrované do infotainmentu pro minimalizaci ovládacích prvků. Jediný větší rozdíl jsou klasická madla dveří místo poutek, které má C3.
Vlastně ne, tím největším rozdílem je prostopášná výbava, kterou si na rozdíl od skromnější C3 můžete do Aircrossu objednat. Nad budíky máte doplňkový průhledový displej, pod infotainmentem je odkládací schránka na telefon s indukčním nabíjením. Aircross umí automaticky přepínat dálková světla, číst dopravní značky, sledovat jízdu v pruhu a monitorovat mrtvé úhly, nouzově brzdit i automaticky parkovat. V Aircrossu vám vážně nebude nic chybět.
Dokonce ani výbava pro jízdu v terénu. Aircross má kromě otočného ovladače Grip Control (ovládá nastavení ESP a dalších systémů) a asistenta pro sjíždění svahu především solidních 175 mm světlé výšky (+20 mm oproti C3), které slibují víc než jen překonávání obrubníků a tramvajových pruhů. Je ale jasné, že většina majitelů s ním nejspíš nikdy ani nesjede z asfaltu.
A na něm se chová stejně nevzrušeně jako C3. Podvozek je naladěný na pohodu, to znamená, že se přes hrboly jen přehoupne a konejší posádku uklidňujícím pohodlím. Za to ale nemá rád spěch – ve vyšších rychlostech působí poněkud neklidně a v zatáčkách se naklání, řízení je pomalé a ani na řazení nemá cenu kvaltovat. Rozvážný přístup je pro Aircross ten nejlepší.
Což je trochu paradoxní, protože foukaný tříválec se 110 koni by klidně slušel warm hatchi. Je plný života, rád se nechá vytočit a hezky vám u toho zazpívá. Když to ale budete jen šmrdlat kolem dvou tisíc, odmění se tichým projevem, nízkou spotřebou a dostatkem zátahu. Pro Aircross představuje ideální volbu – jeho atmosférická verze je s 82 koni moc slabá (byť o 40 tisíc levnější) a turbodiesely (1,6 BlueHDI se 100 k a 120 k) zase zbytečně drahé (+30 tisíc, respektive +50 tisíc).
C3 Aircross je tak velmi příjemným překvapením. Za rozumné peníze dostanete po všech stránkách atraktivní, příjemně pohodové auto. Oproti C3 si za něj samozřejmě něco připlatíte, ale přidaná hodnota v podobě vyšší variability a praktičnosti interiéru to dokáže vyvážit, o jistých (omezených) schopnostech v terénu ani nemluvě. K dokonalé Citroënovitosti mu chybí už jen jediná věc – Airbumpy!
Foto: Jiří Čermák
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Má styl | – Chybí mu Airbumpy |
+ Můžete si do něj naporoučet spoustu technických hraček | – Neklidný podvozek ve vyšších rychlostech |
+ Pohodlná jízda a nenáročné řízení | |
+ Motor, který umí pohodu i svižné tempo | |
+ Prostornost a praktičnost |
Technické parametry vozidla Citroën C3 Aircross 1,2 PureTech:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový tříválec, turbo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 199 cm3 |
Výkon |
81 kW (110 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment |
205 Nm při 1 500 ot./min. |
Hmotnost |
1 159 kg |
Výkon/hmotnost |
94 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
10,2 s |
Max. rychlost |
185 km/h |
Převodovka |
manuální, 5 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
4,9 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
45 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena |
Rozměr pneumatik |
195/60 R16 |
Délka |
4 155 mm |
Šířka |
1 765 mm |
Výška |
1 605 mm |
Rozvor náprav |
2 604 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
410 l |