foto Driversweb.cz

Citroën C4 Cactus 1.6 BlueHDI – sbohem stará nafto

Datum článku: 8.1.2019 | Autor textu: Matěj Slepička | Autor fotografií: Jiří Čermák

Cactuse mám hrozně rád, je to totiž auto, které jde proti proudu. Pokud tedy nemáte rádi tu moderní komerční dobu, chodíte do hipsterských kaváren, jíte raw potraviny a uznáváte alternativní výchovy dětí, tak zpozorněte, tohle je auto přesně pro vás. Nejsme přeci ovce!

V roce 2014, době začínající záplavy trhu SUVčky se stoupající hmotností, přišel Citroën a představil revoluční Cactus. Auto, ve kterém je vše podřízeno účelu a radikálně odtučněné konstrukci (jen 1 140 kg). Madla na dveřích tak nahradila poutka, kapličku přístrojů jednoduchý displej a všimněte si třeba i toho, že diskům stačí jen čtyři šrouby, aby držely na náboji. Důležité je, že celek se podařilo vyvážit tak, aby byl Cactus vkusně minimalistický, tedy s obrovskou dávkou stylu, ale jeho jednoduchost vás nijak neobtěžovala. 

 

Asi jste si všimli, že z Cactuse je teď Citroën C4 Cactus a po designové stránce trochu vystřízlivěl. Legendární boční bumpery se přestěhovaly níže, zadní světla už neodkazují do historie Citroënu a předek získal na eleganci. Tohle auto totiž musí nahrazovat jak starý a úspěšný Cactus, tak i dosloužilou konzervativní C4. 

Ať už jste příznivci vystřízlivěného designu, nebo se vám Cactus líbil výstřednější, tak určitě oceníte technické novinky faceliftu. Tou nejzásadnější je příchod tlumičů s hydraulickými dorazy. Přestože Cactus byl vždycky měkce naladěný, tak nové tlumiče posouvají jeho plavnost ještě dále a statečně připomínají doby hydropneumatického podvozku. 

 

Další technickou novinkou je naftový motor 1.5 BlueHDI (100 koní a 254 Nm, případně 120 koní a 300 Nm), ke kterému byl koncern PSA z části dotlačený pod příchodem emisní normy euro 6d. A to je pro Cactus skvělá zpráva. Tohle testovací auto bylo totiž jedno z posledních s motorem 1.6 HDI (100 koní a 254 Nm) a narovinu se přiznám, že to byla konfigurace, která mi po dobu testu pila krev. 

Kombinace nepříliš důkladně odhlučněného motoru 1.6 HDI s pěti neprakticky dlouhými převody zkrátka nebyla šťastná. Před každým přeřazením bylo nutné vytočit motor výše, než by bylo kvůli hluku příjemné, aby následující rychlost nespadla pod aktivní otáčky. Celou situaci navíc znepříjemňovaly dlouhé dráhy převodů a absence otáčkoměru.

 

S 1.5HDI to bude naštěstí úplně jiná píseň. Nový motor je nesrovnatelně tišší, automaticky k němu dostanete 6stupňovou manuální nebo automatickou převodovku a v případě manuálu jsou teď dráhy převodů kratší a přesnější. Pokud ale vyloženě nepotřebujete naftový motor, benzin bude i tak trefnější volbou.

Cactus je svěží auto s revolučním nápaditým konceptem a už z tohoto principu bude sladěnějším celkem s lehkonohou benzinovou dvanáctistovkou PureTech, která zůstává v nabídce ve dvou výkonových variantách 110k a 205Nm, případně 130k, 230Nm. Cactus má s tímhle motorem nezvykle široké využitelné pásmo otáček. Navíc v těch nízkých umí být tichým a pod plynem jadrně jásajícím společníkem, je to zkrátka motor, se kterým je z řidičova pohledu radost pracovat. Díky muší váze Cactusu navíc i benzinu stačí 5–6 l/100 km, což je jen cca o 1 l/100 km více, než chtěl naftový motor. 

 

Facelift Cactusu rozhodně prospěl. Tam, kde byl doteď designově neuhlazený, tak citlivě dospěl, přitom nepřišel o své charakteristické prvky. S příchodem nových tlumičů připomene nejlepší léta Citroënu s hydropneumatickými podvozky a konečně má teď novou naftu. Vy ale i přesto víte, že správnější volba bude benzin.

Foto: Jiří Čermák Text: Matěj Slepička

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Stylový interiér i exteriér –  Kombinace 1.6 HDI s dlouhými převody kazí dojem
+ Nízká hmotnost    
+ Jednoduchost  
+ Pohodový podvozek  

 

Mrkněte také na VLOG z představení Citroenu C4 Cactus

 

Technické parametry vozidla Citroën C4 Cactus 1,6 BlueHDI:

Základní cena vozu

379 900 Kč

Motor

řadový čtyřválec

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 560 cm3

Výkon

73kW (100 k) při 3 750 ot./min.  

Točivý moment

254 Nm při 1 750 ot./min.

Hmotnost

1 165 kg

Výkon/hmotnost

85 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

10,7 s

Max. rychlost  

184 km/h

Převodovka

manuální, 5 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

3,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena

Rozměr pneumatik

205/55 R16

Délka

4 170 mm

Šířka

1 714 mm

Výška

1 480 mm

Rozvor náprav

2 595 mm

Objem zavazadlového prostoru 

348 l

Galerie

Komentáře