foto Driversweb.cz

Citroën SpaceTourer 2.0 BlueHDi – daily van

Datum článku: 26.4.2017 | Autor textu: Luboš Růžička | Autor fotografií: Martin Jánský

Dodávka coby rodinné auto? Uhaste pochodně, zbořte hranici, a když bude někdo tak hodný a vyndá mi z pusy ten roubík, zkusím vás přesvědčit, že tahle myšlenka není ani za mák kacířská.

Jako národ nadšených chatařů, chalupářů a víkendových výletníků při výběru vozu houfně tíhneme k velkoprostorovým modelům a volbou rozumu pak většinou skončíme u nějakého toho úsporného naftového kombíku. Jenže ač se to na první pohled nemusí zdát, ani pořízení dodávky nemusí být rovnou výplodem chorého mozku, jak dokazuje testované trojče z koncernu PSA. Nemá to ale ani trochu jednoduché, protože čelí množství polopravd, omylů a mýtů, které mezi nezasvěcenými mudly kolují. A přitom si to vůbec nezaslouží!

„S tím nikde nezaparkuješ!“
Bez debat první věc, která člověka při pohledu na šedý dostavník napadne. Nenechte se ale zmást, v testované prostřední ze tří vyráběných konfekčních velikostí S, M a XL (je to ta s delším rozvorem a krátkým zadním převisem) je SpaceTourer se svými necelými pěti metry stejně dlouhý jako třeba nová Insignie. Vyzbrojen navíc rejdem nákupního vozíku, parkovací kamerou s ptačím pohledem a velkými zrcátky tak s přehledem vklouzne do řady aut podél chodníku, a díky necelé dvoumetrové výšce mu nejsou zapovězena ani podzemní parkoviště. Se Spacetourerem jednoduše zaparkujete všude, kam s větším kombíkem.

„Vozíš jen zbytečnej vzduch!“
Jo, tohle se zdá být neprůstřelný argument, ve SpaceToureru opravdu vozíte spoustu vzduchu. S variabilním interiérem ale záleží jen na vaší fantazii, jak všechen ten vzduch využijete. Vyrážíte s kamarády na víkend? Plánujete rodinnou dovolenou nebo třeba romantický víkend ve dvou? Žádný problém – díky posuvným vyjímatelným sedačkám proměníte sedmimístný dostavník během pár minut v útulný pokojíček, prostorný stěhovák či čtyřmístný rodinný kombík s kufrem, jaký vám budou závidět sousedi z Nošovic i z Boleslavi.

Přestavbu interiéru, jakož i nalodění posádky, usnadňují velké posuvné dveře po obou stranách vozu. S příplatkovým bezdotykovým ovládáním dáte jen čichnout senzoru za zadním kolem a vzhůru na palubu. Samostatně otevíratelné sklo pátých dveří se hodí třeba pro menší nákup, protože ne vždy zbývá na parkovišti dost místa na zvednutí velké zadní stěny. Ostatní drobnosti pak najdou své místo v některé z mnoha přihrádek a odkládacích schránek po celém autě.

„To musí žrát i trávu kolem silnice!“
Nesmrtelné automobilové klišé, ale od takřka dvoutunového auta s průčelím zámecké konírny by člověk s elementární znalostí fyziky právem očekával řádný apetit. Jenže! Poloprázdný SpaceTourer si s lehkou nohou v rámci dvouciferných rychlostí bez problému vystačí s nějakými šesti litry, což je na vůz jeho velikosti a hmotnosti výborná hodnota. Na dálnici už se sice velká čelní plocha přeci jen projeví výrazněji, ale ani tam není problém se vejít do osmi litrů. Kromě osvědčeného dvoulitrového BlueHDi na tom má velký podíl i extra dlouhá šestka, díky níž se naftové koně i při sto třicítce povalují jen kousek za dvoutisícovou hranicí a stébla trávy kolem dálnice jenom tak ledabyle ožvykují.

„Přece se nebudu loudat s dodávkou!“
Doby dvanáct set trojek, jež se nad 50 km/h počínaly odlepovat od asfaltu a v případě prolomení mytické stovky by pravděpodobně nejkratší cestou zamířily rovnou na oběžnou dráhu, jsou dávno pryč. V dnešním provozu dodávky v barvách kurýrních služeb naopak tlačí osobáky a ani SpaceTourer nezůstává pozadu. Pod dvěma tisíci si sice stopadesátikoňový dvoulitr prožívá zřetelnou turbodíru, vzápětí ale zatáhne tak, že vám přeskládá všechny tašky v kufru. Díky 370 newtonmetrům je předjíždění i nahánění osobáků hračkou. Svižný úprk zarazí až omezovač na čísle 173 km/h, ačkoliv se SpaceTourer do poslední chvíle tváří, že na téhle metě ještě končit nehodlá – motor by chtěl dál a i podvozek s nezávislým zadním zavěšením mu neúnavně sekunduje. Do zatáček se s ním samozřejmě musí opatrněji, stále je třeba mít na paměti, že máte pod zadkem dvě tuny. Vyšší posez a spíše autobusové řízení (tedy citem neoplývající a se zhruba dvanácti otáčkami mezi plnými rejdy) ale stejně k žádnému divočení na okresce nevybízí.

„Dodávka? To bude nepohodlný!"
Pryč jsou i doby, kdy byla dodávka synonymem udrncaného holobytu. SpaceTourer nezapře svoji domovinu, je příjemně francouzsky houpavý, a i když v zatáčkách preferuje spíše piánko jízdu, na dálnici dovede sebejistě upalovat daleko za limitem. Pohodu na palubě tu a tam naruší jen rána od kanálu nebo příčné spáry, s nimiž by se tlumení mohlo popasovat lépe a výraznější aerodynamický hluk při vyšších rychlostech. Jinak závisí míra pohodlí už jen na zvolené výbavě a počtu křížků v nabídce příplatků. Řízení usnadní armáda asistentů čítající adaptivní tempomat (který ale neumí brzdit), sledování mrtvého úhlu nebo rozpoznávání dopravních značek, očím uleví barevný head-up displej a zádům pohodlná kožená sedadla s masážní funkcí.

 

Druhé řadě můžete cestování zpříjemnit náhradou třímístné lavice za dvě komfortní křesílka doplněná posuvným skládacím stolečkem nebo dvoudílnou skleněnou střechou se samostatnými výdechy ventilace, která prosluní a provoní jejich pobyt na palubě. Jediným výrazným nedostatkem je tak nakonec tvrdá dveřní výplň pod oknem, na níž spočívá řidičův loket. Po pětihodinové cestě bych vykuka, co je za tuhle úsporu zodpovědný, tím plastovým nesmyslem nejraději utloukl.

„To musí stát peněz!“
Dodávku samozřejmě nepořídíte za cenu kombíku nižší střední třídy, za testovaný stopadesátikoňový vznětový dvoulitr si u Citroenu v základu účtují 900 000 Kč. S bohatou příplatkovou výbavou, kterou byl náš kus prošpikován, se pak cena snadno vyšplhá až někam k 1 250 000 Kč, což rozhodně není málo. Za takovou částku ale dostanete multifunkčního polykače kilometrů se vším, co k pohodlnému překonávání dlouhých vzdáleností potřebujete – od silného úsporného motoru, přes armádu asistentů až po kožená masážní křesla.

Pokud vás už nebaví věčný tetris s hromadou věcí v kufru vašeho kombíku, déle nesnesete pohled na ty tři otrávené sardinky na zadních sedačkách nebo prostě toužíte po víceúčelovém rodinném autě, může pro vás být právě SpaceTourer elegantním řešením. Na půdorysu kombíku nabízí obrovský variabilní prostor, bohatou výbavu a nadprůměrný komfort bez toho, abyste se při každodenním užívání museli jakkoliv omezovat.

Foto: Martin Jánský

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Dvoulitr slušně jede ... – Tvrdé výplně dveří.     
+ ... a přitom nežere.   – Adaptivní tempomat neumí brzdit.  
+ Prostorný a variabilní interiér.   – Výraznější aerohluky na dálnici.
+ Kompaktní vnější rozměry.  
+ Bohatá výbava.  

Technické parametry vozidla Citroën SpaceTourer M 2,0 BlueHDi 150:

Základní cena vozu

901 450 Kč

Motor

vznětový řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 997 cm3

Výkon

110 kW (150 koní) při 4 000 ot./min.  

Točivý moment

370 Nm při 2 000 ot./min.

Hmotnost

1 920 kg

Výkon/hmotnost

78 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

10,8 s

Max. rychlost

170 km/h

Převodovka

6-stupňová manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

5,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

69 l

Zavěšení přední nápravy

pseudo McPherson

Zavěšení zadní nápravy

příčná ramena

Rozměr pneumatik

225/55 R17

Délka

4 956 mm

Šířka

1 920 mm

Výška

1 890 mm

Rozvor náprav

3 275 mm

Objem zavazadlového prostoru 

603 - 4 200 l

 

Galerie

Komentáře