foto Driversweb.cz

Citroën C3 Picasso 1,4 VTi Color Concept – hra barev

Datum článku: 7.3.2012 | Autor textu: Martin Jánský

C3 Picasso dokazuje, že rodinné auto může být funky a svěží. Umí být i praktické a dobře se řídí, navíc má v rukávu trumf, který dokáže ohnout vaše myšlení. Řekneme vám, proč byste ho měli chtít.

100 000 Kč. Sto tisíc. Dokážete si představit, co byste s takovou částkou udělali, kdyby vám ji někdo dal? Sto tisíc je luxusní dovolená pro celou rodinu. Sto tisíc je úplně nová kuchyň do bytu. Sto tisíc je pár let školného pro vašeho potomka. Sto tisíc je ojetá motorka, která vás i tak vystřelí na dvoustovku pod deset vteřin. Sto tisíc je částka, kterou vám z konečné cenovky C3 Picasso škrtne Citroën ještě předtím, než vkročíte k dealerovi a podíváte se na něj nesmlouvavým pohledem obchodníka plánujícího tvrdě smlouvat o ceně. Sto tisíc. Ber, nebo nech být.

Začínám test netradičně cenou, ale akční ceník Citroënu pro C3 Picasso dokáže zpřeházet nejen pořadí odstavců článku, ale i priority při výběru nového auta. Francouze? Nikdy! Radši domácí Fabii v kombíku. Nebo ten Hyundai taky není špatný. STO TISÍC! Ano, taky se dají vyhodit z okna. Těch sto tisíc je vlastně zcela virtuální částka, protože konkurence není díky vlastním akčním cenám o sto tisíc dražší. I tak ale C3 Picasso vychází nejlevněji o pár desítek tisíc. Edice Color Concept má zvláštní ceník, kde to ohromné, šestimístné číslo ve sloupci Akční sleva neuvidíte, ale pokud si dáte tu práci a porovnáte ho s běžným ceníkem, zjistíte, že se jedná prakticky o úroveň výbavy Tendance, takže vyjde cenově stejně, jen dostanete řadu designových prvků (17palcová stylová litá kola, nárazníky v barvě karoserie, barevné lišty v náraznících a v zrcátkách a pár chromovaných detailů) navíc. Zdarma!

Výsledná cenovka je 279 900 a za ně dostanete přední, boční i hlavové airbagy, ABS (ESP a ASR za 15 tisíc), palubní počítač, tempomat, centrální dálkové zamykání, manuální klimatizaci, mlhovky, výškově i podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelnou sedačku řidiče, okna v elektrice vpředu a rádio se šesti reproduktory. Takhle levně to žádná konkurence neumí. V ceně je také spřežení skromných 95 koní z atmosférické čtrnáctistovky, což je jediná motorizace, se kterou se výbava Color Concept nabízí. Jak to za ty peníze ale jede?

Nu, nebudu vám lhát, chce to jisté kompromisy. Začíná to jízdní pozicí – sedí se trochu výše (což je v téhle třídě žádoucí), krátké nohy, krátké ruce. Kvůli krátkému rozvoru máte pedály hodně pod sebou, takže na plynu musíte mít kotník v dost ostrém úhlu, což může při delší jízdě unavovat. A pokračujeme dál ovládacími prvky – řízení je bez známky citu, převodovka působí gumově, ale je přesná, brzdy jsou lehce přeposilované, plyn má dlouhý „bezpečnostní“ chod, naopak spojka zabírá už (a prakticky i pouze) na prvních milimetrech. Ani 95 koní není velké lákadlo a každé kilo navíc je dále otupuje. Motor nicméně táhne velmi sympaticky a účinně odspodu, nejlépe funguje do tří tisíc otáček, takže ho nemusíte moc točit. Ostatně výš se točí dost neochotně a je to spíš záležitost pro trpělivé. Navíc to ani nepřináší o mnoho svižnější tempo, ani inspirující akustický projev. Držte své závodnické ambice při zemi a se spotřebou se budete pohybovat kolem sedmi litrů.

Podvozek je tužší, než jsem čekal. Zamezuje tak větším náklonům, z nichž by vám vyskočil ledový pot na čele a děti dostaly mořskou nemoc. Moc se mu nelíbí hrboly a výmoly přejížděné v malých rychlostech, ve vyšších funguje lépe. Díky pneumatikám 205/45 R17 má za všech okolností dost přilnavosti, takže si snadno udržíte rychlost z rovinek i v zatáčkách, ale na horším povrchu může jednodušší konstrukci dojít talent a zareaguje odskakováním. Stejně tak začne mít na okreskách problémy v rychlostech nad stovkou, kdy už začne šasi trochu vlát a pohupovat se a řízení bude určovat směr spíše přibližně. Nic z toho běžného majitele nemusí moc trápit, C3 Picasso se chová poslušně a krotce, investice 15 tisíc do ESP a ASR je zcela zbytečná. Uvolněte se, jeďte v poklidu a užívejte si pohodu. Tak to Citroënům sluší nejvíc.

Třeba si můžete prohlížet interiér. Velký plastový výlisek palubní desky nevypadá zcela vábně, ale je docela příjemný na dotyk. Poprvé v životě mám v ruce plastový volant s bicepsy. Není špatný, ale přihoďte 15 tisíc a budete mít kožený potah v paketu s automatickou klimatizací, automatickými stěrači a automatickými světly s funkcí Guide Me Home. Plastové téma prochází celým interiérem, který skutečně působí lacině a smutně tmavě. Kromě rámečků ventilace v barvě karoserie a chromované hlavice řadičky a jejího rámečku (bílá a chrom, to je taky podivně nesladěné) ozvláštňuje interiér jen velmi nekonvenčně umístěná kaplička s digitálními displeji přístrojovky.

Kromě usnadnění pravolevé konverze aut pro Anglii to mělo ulehčit sledování ukazatelů bez delšího přeostřování a odvracení pohledu od silnice. Částečně to funguje, protože rychloměr a otáčkoměr je vidět na levém displeji dobře. Prostřední displej palubního počítače je se svou oranžovou barvou na slunci naprosto nečitelný a pravý displej s kontrolkami je už příliš mimo zorné pole, takže si někdy nejste jisti, kam vlastně blikáte nebo jestli máte zapnutá dálková (omlouvám se těm pár oslněným). Centrální displej však spolehlivě funguje jako automatický kontrolní nástroj neposedných řidičů, když se ze sedadla spolujezdce ozve: „Proč jedeme 65, když jsme v obci?“

C3 Picasso však exceluje v tom, v čem má – v praktičnosti. Odkládací schránky jsou všude, na palubní desce, uvnitř ní, na jejích krajích, ve dveřích, na středovém tunelu, cestující vzadu mají k dispozici nejen bytelné stolečky, ale i u nich zabudovanou čtecí lampičku. Hezký detail. Nechybí vnitřní zpětné zrcátko navíc pro sledování dění na zadních sedačkách. Ty jsou polohovatelné a posouvatelné, je na nich spousta místa pro nohy i pro hlavu, tady si nikdo stěžovat nebude. Snad jen na přístup, protože úzké dveře nejde otevřít tak do široka, jak bych očekával. 385 litrů kufru by mělo stačit většině rodin, navíc díky posouvacím sedačkám ho lze ještě o pár litrů zvětšit. Ano, přesně tohle znamená MPV. Moře Prostoru a Variability.

Jakkoli mě MPVčka nechávají chladným, C3 Picasso se mi líbilo již od svého uvedení svým svěžím designem netradičně zpracovávajícím téma kvádru. V bílém laku našeho testovacího kousku bohužel řada detailů zapadne (jediná druhá varianta řady Color Concept je černá metalíza), i tak celek vypadá stále dobře a moderně. Mám oblíbenou výlohu, kde se v autech rád za jízdy prohlížím (Nejsem narcis, jenže proč si kupovat krásné auto, když ho pořád vidíte jen zevnitř, chápete?) a C3 Picasso v tomhle náročném testu obstálo. Mladý táta, který si chce život ještě užívat – tak na vás budou lidé nahlížet. Navíc to není jen pojízdný kočár pro děti, ale snadno se vám dovnitř vejdou i kola, lyže, snowboard, padák, složený větroň, raft i s řekou, kůň i s překážkami a co já vím, co všechno ještě dnes lidé dělají za sporty. C3 Picasso může sportovat s vámi.

 

Pokud jste ale nadšenec do motoristického sportu a pořádáte si své improvizované závody i po cestě na nákup, pak C3 Picasso není to pravé, opravdového řidiče neuspokojí výkonem, ovládáním ani chováním na silnici. To však vůbec nevadí, protože z úhlu pohledu běžného řidiče funguje bezvadně. Oproti jiným MPV se nenaklání a nejisté začne být až za nepřístojných rychlostí. K tomu nabídne praktičnost, které se nemůže rovnat prakticky žádné jiné auto v téhle třídě, a jistý dobrý pocit, když sedíte za jeho volantem a jedete krajinou. I přes tu plastovost a tmavost interiéru působí C3 Picasso sympaticky a živě. Navíc ho teď můžete mít za naprosto neodolatelnou cenu (základní verze začíná na cenovce 199 900 Kč). Skvělou zprávou nicméně je, že nízká cena není, oproti mnoha starším Citroënům, to jediné, co je na tomhle autě zajímavé. Citroën C3 Picasso je prostě zatraceně dobré malé MPV.

foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Citroën C3 Picasso 1,4 VTi Color Concept:

Stav vozu/rok výroby

nový/2011

Stav tachometru

9 000 km

Základní cena vozu

279 900 Kč

Hmotnost

1 201 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

1 397

Výkon

70 kW (95 koní) při 6 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

79 koní/t

Točivý moment

136 Nm při 4 000 ot./min.

Zrychlení 0−100 

12,2 s

Max. rychlost  

178 km/h

Počet rychlostí 

5

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

6,3 l/100 km

Spotřeba ve městě

8,4 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

Pseudo McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a zkrutným stabilizátorem

Zavěšení zadní nápravy

Vlečená ramena s deformovatelnou příčkou

Rozměr pneumatik

205/45 R17

Délka

4 078 mm

Šířka

1 730 mm

Výška

1 672 mm

Rozvor náprav

2 540 mm

Objem zavazadlového prostoru

385 - 500 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Design – Gumové ovládací prvky  
+ Praktický a prostorný interiér   – Chování podvozku nad stovkou  
+ Zátah odspodu – Šedý interiér
+ Cena  

 

Citroën C3 Picasso

1,4 VTi (95 koní)  

Opel Meriva

1,4 16V (100 koní)  

Renault Grand Modus

1,2 16V (75 koní)

Honda Jazz

1,4 i-VTEC (99 koní)  

0-100 12,2s

178 km/h

6,3 l/100km

0-100 13,9 s

177 km/h

6,1 l/100km

0-100 13,5 s

 163 km/h

5,9 l/100km

0-100 11,4 s

182 km/h

5,5 l/100km

cena: 279 900 Kč

(Akční cena)

cena: 334 900 Kč

(Akční cena)

cena:  254 900 Kč

(Akční cena)

cena:  354 000 Kč

Galerie

Komentáře