Datum článku: 6.12.2012 | Autor textu: Martin Jánský
Citroën se chytá moderní módní vlny a přináší na trh své první kompaktní SUV, které skvěle vypadá i dobře jezdí. Všechno je tedy v pořádku. Až na to, že to vlastně není Citroën.
Vítejte v budoucnosti: „No, víte, my bychom chtěli, aby naše dítě bylo tak hodné a chytré jako Honzík od sousedů, ale aby bylo taky krásné po nás.“ Díky vědeckotechnickému vývoji si už brzy budete moci sami určit, jaké dítě se vám vlastně má narodit. Konec vrozených nemocí, ale taky konec hloupých, ošklivých a zlých dětí. Už žádný smutek, že máte další holku, když jste si přáli mít konečně kluka. Zní to báječně, že? Genové inženýrství vám umožní dokonale navrhnout charakteristiku svého dítěte. Co na tom, že si s ním pak nejspíš nebudete vůbec rozumět, protože nebudete mít nic společného. Nebo by vám to mělo vadit?
Takhle si Citroën a Peugeot zjednodušili práci a místo vývoje zcela nového auta vzali ASX od Mitsubishi a dali mu vlastní karoserii a nová jména – C4 Aircross a 4008. Stejně to udělali už předtím s Outlanderem a z něho odvozeným C-Crosserem a 4007. A fungovalo to. Relativně. Outlanderů se sice prodávalo pořád víc, ale obě francouzské značky pokryly nové segmenty a udržely si některé zákazníky, kteří by jinak odešli ke konkurenci. Všichni jsou vítězové. Jen zákazníci si mohou připadat zmatení: „Co to je? Kde je můj měkký Citroën, na který jsem se těšil?“ Taková esemeska mi přišla od našeho fotografa těsně poté, co jsem mu Aircross předal. Jak už asi víte, fotografa Honzu v redakci používáme jako lakmusový papírek reakcí běžného uživatele aut, nikoli hluboce znalého odborníka. A tentokrát i on dokonale postřehl podstatu problému.
Rozhodně nejde o design, protože tady se Citroën naprosto nezapře. Masivní příď zjemněná šípovitými světly a vertikálními diodami denního svícení, výrazné prolisy na přední kapotě, nová kola, výrazně tvarovaná zadní světla. Takřka uměleckým dílem jsou krásně vyvedené C sloupky, které jsou zčásti překryté plochou skla a zdobí je i malá plaketka s logem Aircross a větrnou růžicí (odtud to jméno) – mimochodem, pokud vám přijdou povědomé, stejné řešení má Opel Adam. Kdo od koho obkresloval, si netroufám tipovat. Nicméně s japonským ASX si ho přes totožné kontury prostě nespletete. Citroën znovu potvrdil své designérské kvality, Aircross vypadá opravdu skvěle, a hlavně zcela Citroënovsky.
V kabině je to ale naprosto obráceně. Vlastně jedinou změnou je znáček na volantu a historický klíček, jejichž zásobu u Citroënu patrně vyhrabali někde v zapadlém skladu. Můžete mě mít za hnidopicha, že kabinu ASX na rozdíl od zákazníků znám, jenže najít ve francouzsky se tvářícím autě japonskou kabinu, zcela odlišnou od všech ostatních Citroënů, bude pro zákazníky kulturní šok. Funkci to však neškodí, je ergonomická, praktická a prostorná – dozadu si sednou i dospělí (díky prodloužení středové konzole však raději jen dva) a 442 litrů zavazadelníku (resp. 416 s rezervou) je dostatečný objem. Typicky japonské ovladače a displeje připomínající dobu osmibitů budou modernímu Evropanovi však přeci jen připadat dost archaické.
Necitroënovská je i jízda – karoserie se sice pohupuje, jak je u francouzů s dvojitým šípem ve znaku zvykem, podvozek je ale sám o sobě docela tuhý. Ne kvůli silničnímu sportu, na ten rovnou zapomeňte, ale kvůli tomu, aby si poradil v terénu. Hlavní výhodou ASX oproti ostatním jsou právě jeho schopnosti mimo silnici, kde si můžete troufnout víc než s mnohými konkurenty, obzvlášť s připojitelným pohonem zadních kol díky mezinápravové spojce. Taky má lehké řízení s dlouhým převodem a krátkou jedničku nahrazující redukci. A i když Citroën mluví o jinak naladěném podvozku, citelnější změny oproti ASX jsem nepocítil. Takže hlavní otázkou je, jestli zákazníci Citroënu hledají zmenšený offroad.
Aspoň že můžete mít motor od Citroënu. Tedy benzinová 1,6 a turbodiesel 1,8 pocházejí také z dílen Mitsubishi, ale my jsme měli francouzský 1,6 HDi. Je spojený se šestistupňovým manuálem od Mitsubishi (takže není nepřesný a gumový, jaké obvykle převodovky Citroënu bývají) a jeho 115 koní a 270 Nm na Aircross tak akorát stačí, nebudete se muset bát ani předjíždět. Pásmo využitelných otáček je klasicky úzké, což tolik nevadí, ale zemědělský zvuk motoru je dost slyšet, na dálnici už to docela otravuje. Hlavní výhodou 1,6 HDi je však nízká spotřeba. Při běžné jízdě není problém dostat se na 5,5 litru, na dálnici i kvůli slabší aerodynamice povyskočí asi o litr.
Na Citroënu C4 Aircross není nic vyloženě špatně. Je pohledný, pohodlný, prostorný, úsporný, na silnici se neztratí a v terénu svými schopnostmi dokonce překvapí. Trochu zklamáním je zastarale působící kabina, ale není to tak hrozné, abyste museli utíkat. Jen zkrátka postrádá DNA Citroënu a toho si zákazníci prostě všimnou. Spolupráce automobilek při vývoji, sdílení platforem a dílů budeme kvůli neutěšeným ekonomickým podmínkám automobilového byznysu vídat stále častěji. Pojetí C4 Aircross a 4008 jen jako Mitsubishi ASX s jinou karoserií je však ukázkou právě té špatné cesty. Výsledkem jsou totiž auta, která zákazníci Citroënu a Peugeotu nechápou a nedovedou se s nimi ztotožnit. Takhle si můžete mezi třemi stejnými auty vybrat jen podle toho, který design se vám nejvíc líbí. A kde vám dají největší slevu. Loajalita ke značce? Není důvod...
foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Citroën C4 Aircross 1,6 HDi 4WD Exclusive:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2012 |
Stav tachometru |
1 000 km |
Cena testovaného vozu |
|
Hmotnost |
1 425 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbodmychadlo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
nafta |
Objem |
1 560 |
Výkon |
84 kW (115 koní) při 3 600 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
81 koní/t |
Točivý moment |
270 (280) Nm při 1 750 – 2 500 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
11,6 s |
Max. rychlost |
180 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
všechna čtyři (trvale přední, připojení zadních přes mezinápravovou spojku) |
Spotřeba kombinovaná |
4,9 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
5,6 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
60 l |
Zavěšení přední nápravy |
Vzpěry MacPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
Nezávislá víceprvková |
Rozměr pneumatik |
225/55 R18 |
Délka |
4 341 mm |
Šířka |
1 799 mm |
Výška |
1 625 mm |
Rozvor náprav |
2 670 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
442 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Zvenku vypadá skvěle! | – Zastaralý interiér |
+ Úsporný a výkonný motor | – Hlučný motor |
+ Praktický | – Není dvakrát levný |
+ Schopnosti mimo silnici | – Není to Citroën :( |
1,6 HDi (115 koní) |
Škoda Yeti 4x4 2,0 TDI (110 koní) |
Nissan Qashqai 4x4 1,6 dCi (130 koní) |
Hyundai ix35 2,0 CRDi (136 koní) |
0-100 11,6 s V max 180 km/h 4,9 l/100km |
0-100 12,2 s V max 174 km/h 6,1 l/100km |
0-100 10,9 s V max 190 km/h 5,1 l/100km |
0-100 11,3 s V max 181 km/h 5,7 l/100km |
|
|
|
|
cena: 639 900 Kč (Akční cena) |
cena: 594 900 Kč |
cena: 612 000 Kč (Akční cena) |
cena: 584 990 Kč (Akční cena) |
Pozn.: Za podobné peníze jako stojí testovaný C4 Aircross seženete ASX se silnějším motorem 1,8 DI-D 150 k 4x4 ve druhé nejvyšší výbavě Intense, která nabízí víc než to, co budete skutečně potřebovat. Peugeot 4008 v nabídce českého importéra kupodivu vůbec nefiguruje.