Datum článku: 26.2.2021 | Autor textu: Matěj Slepička
Jazz nikdy nebyl autem, které by vás zaujalo na první pohled, ale vždy uměl překvapit praktickým a nezvykle promyšleným interiérem. V poslední generaci k tomu navíc přidává ochutnávku těch nejlepších technologií od Hondy. V podstatě by se dalo říct, že by Jazz mohl být takový praktičtější a použitelnější sourozenec Hondy E. Funguje tahle teorie i v praxi?
Pokud máte ve svém životě rádi efektivitu, pak budete Jazz milovat. Slovo efektivita totiž prostupuje naprosto celým autem.
Efektivně velký
Češi milují velká auta a je už takovou národní tradicí, že jakmile máme velkého psa nebo kočárek, hned pokukujeme po velkoprostorovém SUV. Když vedle typického rodinného auta vidíte ty minirozměry Hondy Jazz, je až neuvěřitelné, že i takhle malé auto vlastně nabídne kufr s dostatkem místa na všechny typy kočárků. Díky magic seats pak máte k dispozici i vnitřní prostor, ve kterém převezete jízdní kolo, psa nebo v opačném uspořádání klidně třeba novou pračku.
A bavíme se o plnohodnotném rodinném autě, kolem kterého pohodlně projdete i v té nejtěsnější garáži, na předzahrádce za ním zbyde místo i na okrasnou skalku nebo jej vtěsnáte i na to nejmenší parkovací místo na sídlišti.
Popis: Magic seats je totiž Hondou patentovaná technologie, která po složení sedadel umožňuje buď ponoření sedáků pro vytvoření absolutní roviny, anebo zvednutí sedáků pro využití prostoru od podlahy až ke stropu.
Efektivně ekonomický
Z efektivní velikosti jde samozřejmě těžit i při jízdě. Malé rozměry logicky znamenají i nízkou hmotnost okolo 1300kg a menší jízdní odpory. Honda se navíc rozhodla otočit zavedené trendy a u svého hybridu nedoplňuje spalovací motor elektrickým, ale naopak.
Základ pohonu tady tvoří elektromotor o výkonu 109 koní a točivém momentu 253 Nm, který doplňuje čtyřválec 1.5 i-VTEC. Za jízdy si připadáte spíše jako v elektromobilu, který si přibližně 1/3 času startuje svou centrálu, ze které pak další 2/3 času dále těží. V řeči čísel byly mé tři první jízdy přes město za 2,7 l, 2,5 l a 1,7 l/100 km. Na full hybrid, který tím pádem nejde přednabít z klasické zásuvky, jsou to opravdu neuvěřitelná čísla.
Zajímavé je, že Jazz v tomto režimu rozhodně není lenoch, naopak se o svůj točivý moment elektromotoru umí opřít a vypálit tiše od semaforu. Mimo město už aerodynamické odpory citelně stoupají a spalovací motor se začne častěji hlásit ke slovu častěji. V těchto chvílích pak spalovací motor nabere konstantní otáčky podle rychlosti a připojí se přes jednostupňovou redukční převodovku přímo na poháněná kola. Tenhle režim ustálí spotřebu někde v okolí 5 l/100 km, dálnice pak kolem 6 l/100 km.
Když potřebujete Jazz vyprovokovat k plnému zrychlení, počítejte s drobnou prodlevou, než se spalovací motor vytočí do vysokých otáček a doplní elektromotor pro dlouhodobější využitelnost maximálního výkonu. Čekání je zhruba stejně dlouhé jako vypodřazení u běžného automatu, motor se vytočí a pak dál věrně simuluje řazení skutečných převodových stupňů.
Velmi efektivně jsou zmáklé i studené starty, samotný motor potřebuje jen asi 40 vteřin studeného běhu, než přejde do efektivního hybridního režimu. Nicméně tuhle efektivitu výrazně zhoršíte, pokud motoru seberete drahocenné teplo vytápěním interiéru. Z městské průměrné spotřeby paliva 2,5 l/100 km je pak rázem dvojnásobek, což třeba mně osobně přijde takové marnění palivem, že soustavu klimatizace téměř nepoužívám.
Efektivně jednoduchý
Baví mě, kam se posunula jednoduchost ovládání dnešních aut. Do auta prostě jen jednoduše skočíte, díky širokému úhlu otevírání dveří to budete mít skutečně snadné, stisknete start, volič převodovky na D a jedete. Na přístroji vás nestresují žádné údaje o otáčkách nebo teplotách a auto si zajistí všechno samo.
Pro jízdu ve městě jsem si pak oblíbil režim B, kde je rekuperace silnější a dá se tak plynuleji proplétat provozem, mimo město je pak pohodlnější režim D, který využívá větší setrvačnosti. Podvozek tady není tak poddajný a obratný jako u Hondy E, ale plně dostačuje na charakter auta i silnějšího motoru.
Efektivně všestranný |
V dnešní SUV módě nemohla ani Honda Jazz zůstat pozadu a nabízí i verzi Crossstar, která zvládne všechny nástrahy chatařů bezstarostně. Má jiný rozměr pneumatik, jinou světlou výšku ochranné nelakované lišty. Změny jsou spíše decentní a obezřetně aplikované tak, aby neovlivnily efektivitu pohonu, přesto je Honda staví do pozice samostatného modelu. |
Honda Jazz naživo vážně překvapí tím, jak všestranné je to auto. Dokáže být zatraceně efektivním hybridem do města, dostatečně velkým rodinným autem i stěhovákem pro všechny rozměrné nebo neskladné předměty. Štve nás po dobu testu jen jedna jediná věc a tou je klimatizace. Za chladného počasí zvedá spotřebu ve městě klidně na dvojnásobek, její chod je přitom po celou dobu jízdy hlučný a vyžaduje manuální korekce.
Z výbavové linie nevyčnívá žádná výbava, kterou bychom jednoznačně upřednostnili, pohon je k dispozici také jen jeden, a tak zbývá jediné: Orientovat se podle rozpočtu. Za základní verzi Hondy Jazz dáte 499.900 Kč a za vrcholnou verzi Crossstar pak 609 900 Kč. Může se to zdát jako hodně peněz za tak malé auto, ale je potřeba si uvědomit, že Jazz je v podstatě plnohodnotnou alternativou rodinného auta.
IG stories z testování Hondy Jazz
Technické parametry vozidla Honda Jazz 1.6 i-MMD:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 498 cm3 |
Výkon |
Spalovací motor 72 kW (98 koní), elektromotor 80 kW (109 koní) |
Točivý moment |
Spalovací motor 131 Nm, elektromotor 253 Nm |
Hmotnost |
1 318 kg |
Výkon/hmotnost |
82 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
9,4 s |
Max. rychlost |
175 km/h |
Převodovka |
Automatická, redukční jednostupňová |
Poháněná kola |
Přední |
Spotřeba kombinovaná |
4,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
40 l |
Rozměr pneumatik |
185 / 60 R15 88H (CrossStar 185/60R16 86H) |
Délka |
4 600 mm |
Šířka |
1 855 mm |
Výška |
1 689 mm |
Rozvor náprav |
2 662 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
298 l - 1199 l |