Datum článku: 26.7.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Martin Jánský
Spojuje Ioniq plug-in hybrid to nejlepší z obou světů, nebo uvízl někde mezi a nedokáže plně uspokojit nikoho?
Nalijte si sklenici do poloviny vodou a otestujte se – je podle vás poloplná nebo poloprázdná?
Pokud ji máte poloplnou, mohl by se vám Ioniq PHEV líbit. K baterii s kapacitou 8,9 kWh je připojený 60koňový elektromotor, takže na elektřinu skutečně něco ujedete a ne jen hlemýždím tempem. Vlastně bez problémů můžete korzovat městem a klidně i vyrazit na okresky, aniž by se musela spouštět benzinová jednotka. Hyundai slibuje dojezd 63 km, reálných je spíš 40, ale ve městě je rekuperací a plynulostí můžete natáhnout i na víc.
A za městem odpadá díky benzinové 1,6 se 120 koni strach z omezeného dojezdu elektromobilu. Výkonu je dost, dvouspojka vyhlazuje řazení a jízda je naprosto pohodová, přidaná efektivita hybridu pomáhá šetřit palivo, takže ve finále se můžete pohybovat kolem 3,5 litru (klasický Ioniq hybrid jezdí za 5,5 – to hodně vypovídá o efektivitě jejich elektrických pohonů), o kterých si můžou nechat zdát i ty nejefektivnější diesely. Vážně to funguje!
Jestli ale máte sklenici poloprázdnou, budete jistě poukazovat na chyby. Tak třeba dlouhé nabíjení. Ioniq PHEV byl koncipovaný pro domácí nabíjení, takže nemá koncovku pro DC a je vybavený jen slabou vnitřní nabíječkou (3,6 kW) – dobít tak těch mrzkých 40 elektrických kilometrů trvá 2:15 hodiny. Tak dlouho asi obvykle nenakupujete, co?
Ale třeba můžete dobíjet doma přes noc a ráno vyjíždíte do města za prací, takže vás doba nabíjení moc netrápí. Pokud to však máte do toho města ještě kus cesty, určitě vás bude mrzet, že Ioniq nemá režim, kdy by si nabitou baterii dokázal uchovat na později a cenné kilowatty čistého pohonu vysosá hned po startu. Pak už s sebou jen zbytečně taháte nějaký metrák váhy mrtvých baterií. Nešikovné.
V reálu tedy nejvíc záleží na tom, jak svůj vůz používáte. Pokud jezdíte nejvíc po městě a máte doma nebo v práci po ruce zásuvku, pak plug-in dává perfektní smysl – budete si moci užívat efektivitu elektrického pohonu (a dělat lidem radost čistou jízdou bez spalin) a když dojde na výlet do dáli, nebude vás nic omezovat. Na druhou stranu, plug-in verze je o nemalých 180 tisíc dražší než Ioniq hybrid, což za ty dva litry rozdílu ve spotřebě moc nestojí. Nebo vám ano? Vezměte do ruky kalkulačku… anebo si nalijte tu sklenici a uvidíte…
Ioniq je v nabídce také jako běžný hybrid nebo komplet elektromobil.
Foto: autor
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ Výhody elektromobilu bez strachu z omezeného dojezdu | – Pomalé nabíjení |
+ Skutečně úsporný | – Neumí si elektřinu uložit |
+ Prostorný a pohodlný | |
+ Tichá jízda |
Technické parametry vozidla Hyundai Ioniq Plug-in:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec 1,6 l + elektromotor |
Kombinovaný výkon |
141 koní (105 k benzin, 60 k elektro) |
Točivý moment |
170 Nm |
Hmotnost |
1 570 kg |
Výkon/hmotnost |
89 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
10,6 s |
Max. rychlost |
178 km/h |
Převodovka |
automatická dvouspojková, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná EV dojezd |
1,1 l/100 km až 62 km |
Objem palivové nádrže Kapacita baterie |
43 l 8,9 kWh |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
víceprvková |
Rozměr pneumatik |
205/55 R16 |
Délka |
4 470 mm |
Šířka |
1 820 mm |
Výška |
1 450 mm |
Rozvor náprav |
2 700 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
341 l |