foto Driversweb.cz

Hyundai i30 Kombi 1,6 CRDi DCT – konečně na špici

Datum článku: 10.1.2018 | Autor textu: Luboš Růžička | Autor fotografií: Jiří Čermák

Elegantní shooting brake silueta, čistě řezané linie, okázalá maska a sebevědomá cenovka – dokáže si ji třicítka obhájit?

Každá další generace znamená pro Hyundai i30 Kombi obrovský skok kupředu. Ta první platila za levný střep z dálného východu, po kterém člověk sáhne, když vrátí lahve a s náhle nabytým bohatstvím zatouží vlastnit nový vůz. Deset let po ní vyráží z Nošovic už třetí generace a na testovaném vrcholném modelu visí tučná cenovka tři čtvrtě milionu.

Ale na první pohled tam vlastně vůbec nepůsobí nepatřičně. Design korejského kombíku se za onu dekádu posunul o několik světelných let, a jestliže ještě druhá generace svými korpulentními vlnami připomínala zasloužilou delfíní samici, za dravě se tvářícím shooting brakem se na ulici rád otočím.

 

Onu cenovku ospravedlňuje zejména hromada asistenčních systémů a komfortní elektroniky, která se na vás vysype, jakmile vezmete za kliku. Třicítka se sama drží v jízdním pruhu, hlídá vozidla v mrtvém úhlu, rozpoznává dopravní značky, reguluje nastavenou rychlost podle okolního provozu a do podzimního nečasu se hodí dobře svítící full LED světlomety. Ventilované sedačky jsem v tomhle počasí nevyzkoušel, v létě ale jako když je najdete. Podstatné je, že třicítka se v tomhle ohledu vyšvihla na úroveň špičky segmentu.

Stejně jako v klíčovém parametru rodinných stěhováků. Přes svižně klesající linii střechy spolkne díky dlouhému zadnímu převisu tolik nákladu, že se základními 602 litry leze nenápadně do zelí i větší i40 Kombi (553 litrů). K tomu vzadu nabídne chytře řešené odkládací schránky pod podlahou, dvanácti voltovou zásuvku nebo praktický kolejnicový systém. Jen sklápění opěradel páčkami z kufru bude český chalupář hledat marně.

Krom té praktické stránky umí však opticky dost prodloužený zadní převis i zábavnější kousky, to když spolu se zadní víceprvkovou nápravou pomáhá při svižnějším příletu do zatáčky lehkému a čitelnému odsazování zádi. Kdo udrží své závodnické choutky na uzdě (rozumějte přední gumy v mezích adheze), tomu třicítka dovolí krájet oblouky stylem blízkým carvingu. Adrenalin na okresce určitě není relevantním argumentem při koupi rodinného kombíku, pokud se však před vámi náhle zjeví volná silnice s několika vyzývavými zatáčkami, povedený podvozek a přesné řízení vaše hravé já určitě uspokojí.

Na rozdíl od dvouspojkové převodovky, té ostřejší zacházení moc nesvědčí. Jakmile ji totiž dostanete pod tlak, začne losovat kvalty nervózně jak maturitní otázky, a přestože případnou minelu honem napraví, při předjíždění se zdá rozumnější chopit se pádel a logiku řazení vzít raději do vlastních rukou.

 

Sedmistupňový automat má radši piánkovější korzování krajinou, kdy nechá motor válet kousek nad volnoběhem, přes kopce vás vyhoupne na vlně točivého momentu a případné podřazení si může v klidu promyslet a naplánovat. I přes svůj nižší objem plní vznětová šestnáctistovka roli vrcholné motorizace statečně a skromnější stádo koníků vynahrazuje snaživým zátahem tří stovek newtonmetrů. Přitom zůstává příkladně kultivovaná a bez problému si vystačí s necelými šesti litry.

Kromě už zmíněných dovedností v zatáčkách zvládne podvozek bez otravného rámusení spolykat i většinu děr, takže vám i na testovaných sedmnáctkách může být fuk, jestli zrovna korzujete po hladké černé stuze nebo rozbombardované okresce. Podobné propojení komfortu s dynamikou se v tomhle segmentu bude hledat těžko.

Svojí všestranností nás nejušlechtilejší z třicítek přesvědčila, že Hyundai svůj kompaktní kombík dokázal vypiplat na úroveň těch nejlepších rodinných stěhováků. Na první pohled nestoudnou cenovku si dokáže obhájit bohatou výbavou a vyzrálým jízdním komfortem. Na druhou stranu, pokud auto pořizujete z rodinného rozpočtu, oželíte některé elektronické fičurky, automat nebo testovaný vrcholný diesel, dostanete za lidový peníz povedený kombík s bezkonkurenčním poměrem cena/výkon, který by konkurence měla začít brát setsakra vážně!

NECHCI NAFTU!

Kromě litrového foukaného tříválce, který by se s plným kombíkem už dost nadřel, můžete sáhnout po čtyřválcové čtrnáctistovce s turbem – ta už má síly dost, takže ji nemusíte ždímat. Sice jezdí o litr dráž než diesel, ale je tak tichoučký, že o něm skoro ani nevíte a navíc s ním oproti dieselu ušetříte 20 (CRDi 110), resp. 40 tisíc (CRDi 136). A to se vyplatí! Pro nás jasná volba…

Foto: Jiří Čermák

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Prostorný a praktický interiér    – Někdy hekticky řadící převodovka   
+ Vyvážené jízdní vlastnosti – Více smyslu dávají lacinější verze
+ Široká nabídka asistentů  
+ Líbivá shooting brake karoserie  
+ Výborný poměr cena/výkon u benzínových verzí   

Technické parametry vozidla Hyundai i30 Kombi 1,6 CRDi DCT:

Základní cena vozu

564 990 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbodiesel

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 582 cm3

Výkon

100 kW (136 koní) při 4 000 ot./min.  

Točivý moment

300 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min.

Hmotnost

1 415 kg

Výkon/hmotnost

96 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

10,9 s

Max. rychlost  

198 km/h

Převodovka

automatická dvouspojková, 7 rychlostí  

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

4,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

225/45 R17

Délka

4 585 mm

Šířka

1 795 mm

Výška

1 465 mm

Rozvor náprav

2 650 mm

Objem zavazadlového prostoru 

602 l

Galerie

Komentáře