foto Driversweb.cz

Jaguar F-Type 400 Sport – řvoucí šelma

Datum článku: 26.10.2017 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Poslušná kočička i gentlemanská divočina, gétéčko na každý den i adrenalinová pumpa na víkendy – F-Type umí být vším a rozhodně si ho zamilujete. Hned na první poslech.

Teď poprvé lituji, že netočíme videa, protože bez něj vám jen těžko přiblížím, jak řve pravá šelma automobilové džungle. Když totiž použiji i ta nejbarvitější citoslovce „VRAUUURRR-PRÁSK-VRAUUURRR-TATATA“, sotva vám přeběhne mráz po zádech, zježí se chlupy na předloktí a roztáhne úsměv na tváři. A právě to by se vám přihodilo, kdybyste F-Type slyšeli naživo.

Kompresorový šestiválec rozlíceně řve pod plynem, práská při přeřazení a zlostně prská do výfuku při povolení plynu s takovou chutí, že byste si to nejraději nahráli na smyčku a celý den ji dokola poslouchali. Pravá automobilová symfonie. Fakticky už samotný zvuk by mohl být důvodem, proč si F-Type pořídit. Zdaleka ne však jediným…

Tím dalším je samozřejmě design. Nástupce legendárního E-Type se originálem nechal jen volně inspirovat a přichází s vlastní moderní interpretací klasického střihu – dlouhá příď, nízká silueta a useknutá záď. Limitovaná edice 400 Sport k tomu přidává kontrastní bodykit a 20“ kola perfektně vyplňující podběhy. Výsledek je vkusně decentní, a přesto strhující, každý se za ním rád otočí. Zvlášť když ještě trochu polechtáte plyn: „VRAURRR-TATATA“.

Verze 400 Sport přináší také ještě stylovější a útulnější interiér (díky Performance anatomům, které nabízejí dost opory i pohodlí, a vkusnému kontrastnímu prošívání), motoru přidává dalších 20 koní a na jejich krocení přihazuje výkonnější brzdy. Adaptivní podvozek a zadní samosvor s funkcí Torque Vectoring má společný s 380koňovou verzí, ze které čtyřkilo prakticky vychází. Proto je jízdní zážitek podobný (redakční TEST ZDE a fotogalerie s modelkou ZDE), jen trochu víc okořeněný…

Díky perfektnímu ovládání a dokonalé řidičské pozici se okamžitě propojíte s autem, auto díky geniálně naladěnému podvozku splyne se silnicí – dýchá s povrchem, vyhlazuje nerovnosti a pevně drží v zatáčkách. Pálíte to po rovinkách a brzdíte do zatáček, ladíte si stopu a trefujete apexy, pak tomu na rovince zase naložíte se vším tím „VRAUR-PRÁSK-VRAURRR“ a musíte se smát od ucha k uchu.

  

Vlastně jsem až po svezení zjistil, že má naše verze 400 Sport pohon všech kol. Na suchém povrchu v čisté stopě to prakticky nemáte šanci odhalit, protože si pořád můžete plynem štelovat stopu. Akorát žasnete, kolik trakce máte k dispozici. Při jízdě bokem nebo na mokru si všimnete trochu vzpurného chování, jak se elektronika snaží spočítat, co se děje a co s tím má dělat. Vzhledem k tomu, jak skvělé GT umí F-Type být, by mě u něj AWD ani neuráželo, ale jako purista bych šel pochopitelně do zadokolky (a ušetřil tak nemalých 133 tisíc korun).

Taky bych si nechal ujít osmiválec. Pravda, stálo by mě to dost přemáhání a možná i pár slz, protože z toho řevu, burácení a dělových ran od výfuku kompresorového V8 vám běhá mráz nejen na zádech, ale rovnou po celém těle. Jenže vytříbenější zvuk V6 a méně jankovité chování se k Jaguaru prostě hodí víc. A verze 400 Sport je vrcholem mezi šestiválci.

A vy ji rozhodně musíte mít, protože je to úžasně stylové, lahodně vyvážené, perfektně sladěné a emocemi napumpované auto, které dokonale spojuje roli sporťáku a GT, a snadno si to tak může na férovku rozdat přímo s legendární 911. A nejspíš i vyhraje, protože oturbená 911 ztratila kousek svého kouzla a cenově je stále o hodný kus výš. Hlavně ale žádná jiná šelma neřve tak divoce jako Jaguar: „VRAUR-PRÁSK-VRAUR“. Kéž byste to mohli slyšet…

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Zvuk – Nemáme tři miliony :(   
+ Design a styl  
+ Parádně jezdí  
+ Funguje přesvědčivě jako sporťák i GT     
+ ZVUK!!!  

Technické parametry vozidla Jaguar F-Type 400 Sport AWD:

Základní cena vozu

2 890 085 Kč

Motor

vidlicový šestiválec, kompresor

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

2 995 cm3

Výkon

294 kW (400 koní) při 6 500 ot./min.  

Točivý moment

460 Nm při 3 500 - 5 500 ot./min.

Hmotnost

1 674 kg

Výkon/hmotnost

238 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

5,1 s

Max. rychlost

275 km/h

Převodovka

automatická, 8 rychlostí

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

8,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

70 l

Zavěšení přední nápravy

dvojité lichoběžník

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

vpředu 255/35 R20

vzadu 295/30 R20

Délka

4 482 mm

Šířka

1 923 mm

Výška

1 311 mm

Rozvor náprav

2 622 mm

Objem zavazadlového prostoru 

310 l

Galerie

Komentáře