foto Driversweb.cz

Mazda6 2.5 SkyActiv-G – extrakt ze staré školy

Datum článku: 7.2.2019 | Autor textu: Matěj Slepička

Mazda6 platí za nejřidičtější sedan střední třídy a tak je logicky lákavé sáhnout rovnou po špičce nabídky 2.5i Sky-G a užít si sametového zátahu 194koní z pořádného benzinového motoru anebo je to všechno trochu jinak?

Je doba, ve které automobilky bohužel upozaďují to, jak se auto řídí, jestli je pozice za volantem správná a jestli svými jemnými impulsy řidič auto skutečně ovládá. Na dnešních digitálních autech tyhle sofistikované vlastnosti čím dál častěji překřičuje to, jak auto zkrátka a jednoduše „jezdí“. Kontrolu nad řízením tady už dávno nemá řidič, ale řídící jednotky motoru, převodovky a řízení.

 

S progresivním řízením vám dneska stačí, v podstatě, stejné natočení volantu na všechny zatáčky, s ubráním plynu v oblouku zatočíte jen díky zásahu nevypínatelné stabilizace, a pokud chcete mít dobře sladěné rozjezdy a přeřazení, nezbývá vám často nic jiného, než sáhnout po automatu. Většinu manuálních převodovek dneska doprovází řízené omezení točivého momentu při řazení, otravně dlouhé turbolagy nebo přemapování chodu plynu při rozjezdu, proto aby se celý akt zjednodušil začátečníkům, ale zkušenějším řidičům auto cukne až to budete nejméně očekávat.

Čím dál častěji se řízení aut blíží technologii fly-by-vire, která se už léta používá v letectví. Díky složitým řídícím jednotkám pomáhá držet ve vzduchu i přirozeně nestabilní letadla. Mazda je ale jako jedna z posledních automobilek jiná, a při vývoji jízdních vlastností dbá na to, aby řidič ovládal své auto a to reagovalo nejpřirozeněji, jak je to jen možné.

 

Díky tomu vám přijde, že jste se po podvozkové stránce vrátili zpět do zlatých devadesátých let, kdy ještě auta působila lehkonoze a obratně. Předek auta „Šestka“ ochotně stáčí do oblouku bez nějaké nečekané nedotáčivosti, po ubrání plynu rázně utahuje stopu a s jeho přidáním citlivě lape po adhezi. Přitom ale těžíte ze sofistikovaného odpružení dnešní doby.

Tenhle vzácný balanc je cítit i z nastavení převodovky, ta pořád využívá poctivou techniku šesti rychlostních stupňů s hydrodynamickým měničem, ale nebojí se uvolnit převody i pro jízdu téměř na volnoběžných otáčkách, což je dneska jedním ze zásadních klíčů pro nízkou spotřebu.

 

Další klíč pak Mazda soustředí v motorech jako soubor vylepšení nazvaný SkyActiv. Stojí sice na základu atmosferického plnění, přesto využívá nejmodernější technologii vysokotlakého vstřikování, chytře odpojitelného alternátoru nebo stop&startu, který svým chcípáním ani startováním nijak neotravuje.

Zní to téměř jako pohádka, jen si musíte uvědomit, že tahle špička zážehové nabídky, i přes svůj objem 2,5l a výkon 194koní, není žádný atletický sportovec. Pohledem do tabulky parametrů zjistíte, že koncernovými slovy koukáte spíše na ekvivalent pro 1.4TSI/1.5TSI než na podobně výkonný 2.0TSI. A ten důvod je v točivém momentu 256Nm, který navíc logicky vrcholí až v atmosféricky obvyklích 4 000 ot/min.

A to je zároveň důvod, proč i dálniční zrychlování na radarovém tempomatu doprovází časté podřazování. Pokud jste zvyklí nespěchat a cestovat klidně, pak jste se s Mazdou doslova našli. Nicméně splynutí tempa s dálničním provozem bohužel narušuje cestovní pohodu natolik, že bych z nabídky upřednostnil spíše 2.2 SkyActiv-D, který jsme testovali zde. Pro naftu mluví i spotřeba paliva. Zatímco jsme s ní cestovali v dálničním režimu za 5.3l/100km, benzín si řekl o 7.8l/100km.

O to, abyste, z auta na konci cesty vystoupili svěží se jinak stará nový interiér s příkladnou ergonomií, detaily jako třeba zpomalené dojezdy oken a hromada asistenčních systémů. Asistent jízdy v pruhu se rád přidržuje vnitřku zatáček, což rozhodně kvitujeme, protože tím vzniká více prostoru pro případné řešení krizové situaci. Spolehnout se dá i na radarový tempomat. Ten měl za celou dobu jen minimum planých poplachů, jen je škoda, že jeho adaptivita nejde ve zhoršených podmínkách vypnout. Podprůměrně pak funguje automatika přepínání dálkových světel, která někdy zbytečně čeká, než dá dálková světla a jindy naopak oslňuje protijedoucí auta.

Klobouk dolu, že Mazda dokázala i v dnešní době vytáhnout jízdní extrakt z doby, ve které se auta musela skutečně řídit a vetknout jej do moderní Mazdy6. Snad se Mazdě i přes všechny emisní limity podaří dostat do EU i vrcholnou verzi 2.5 Sky-G Turbo, která se jinak v USA a Japonsku prodává, protože tohle auto by si zasloužilo i silnější vrchol nabídky než je atmosférická „dva a půlka“.

 

Foto/Video: Jakub Fichtner Text: Matěj Slepička

 

Technické parametry vozidla Mazda6 2,5 SkyActiv-G:

Základní cena vozu

844 400 Kč

Motor

řadový čtyřválec, benzin

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

2 488 cm3

Výkon

141 kW (192 koní) při 5 800 ot./min.

Točivý moment

256 Nm při 3 250 ot./min.

Hmotnost

1 375 kg

Výkon/hmotnost

139 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

7,9 s

Max. rychlost  

220 km/h

Převodovka

automatická, 6 rychlostí

Poháněná kola

všechna čtyři prostřednictvím elektronické mezinápravové spojky  

Spotřeba ve městě

8,6 l/100 km

Spotřeba mimo město 

5,1 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

62 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

225/55 R17

Délka

4 805 mm

Šířka

1 840 mm

Výška

1 480 mm

Rozvor náprav

2 750 mm

Objem zavazadlového prostoru

522 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Tichý motor – Absence silných benzinových motorů
+ Skvěle se řídí – asistent dálkových světel občas oslňuje ostatní
+ Nastavení podvozku    
+ Teď má i moderní interiér  
+ Pořád má lehkonohý podvozek   

Galerie

Komentáře