foto Driversweb.cz

Mitsubishi Eclipse Cross – zapomeňte na jméno

Datum článku: 4.9.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Martin Jánský

Automobilové nadšence dráždí jeho jméno. Za ním se však skrývá povedené SUV.

Moc dobře si ji pamatuji – byla červená a seděla na stříbrných liťákách, uvnitř anatomické sedačky a tachometr do 240 km/h, na kapotě nezbytná boule, vytažené prahy, vzadu macatá koncovka výfuku a samozřejmě velké křídlo. Přesně taková Eclipse druhé generace parkovala u nás v ulici a já ji jako mladý ucho hrozně žral. Vlastně se mi líbí dodnes. Jenže ani tak pro mě není vykradení známého názvu dost pádným důvodem, abych nové SUV Eclipse Cross sestřelil.

Se jmény je to totiž dnes v branži složité – kvůli nekonečnému počtu různých produktů chráněných ochrannou známkou už není snadné přijít s něčím novým a chytlavým, co by ale zároveň třeba v jihoargentinském nářečí nebylo označením pro sex se zvířetem. Proto všechny ty podivné Qashqaie, Karoqy a Bentaygy, náhodné shluky písmen bez kontextu, které nemohou urazit nikoho na celém světě. Takže když máte v garáži zaparkované známé jméno, proč ho neoživit?

Pokud se povznesete nad aféru se jménem, objevíte v Eclipse Cross povedené auto. Velikostně odpovídá ASX, ale je jeho mladší, sofistikovanější a pohlednější verzí. Mohl bych tu tvrdit, že s ostrým čumákem, klesající linií střechy a useknutou zádí připomíná SUV kupé (kapesní X6), ale tím vás nebudu ještě víc dráždit. Spokojme se prostě s tím, že prostě vypadá atraktivněji než většina ostatních generických SUV krabic.

Elegance nejde na úkor praktičnosti – i vzadu má Eclipse Cross dost místa, sedadla jsou polohovatelná a jdou posouvat o 20 cm, čímž lze nafouknout kufr z 341 na 448 litrů (po odstranění dvojité podlahy ze 424 litrů až na 531). Dveře se otevírají skoro do pravého úhlu a překrývají prahy, abyste se neušpinili. Spolu s výše uchycenými sedadly je tak nastupování extrémně pohodlné. Perfektní ergonomie vás čeká také za volantem, ideální pozici si tu najde každý.

Klasické budíky lze rozšířit o head-up displej, u infotainmentů budete mít na výběr mezi 6,1palcovým systémem, který se může pochlubit CD přehrávačem (můžete oprášit svou domácí sbírku stříbrných disků), nebo sofistikovanějším 7palcovým systémem (pouze pro vozy s CVT, protože má ovládání doplněné trackpadem na středovém tunelu). Kupodivu však ani jeden z nich neumí navigovat, u vyššího systému to jde aspoň vyřešit zrcadlením telefonu přes Apple CarPlay nebo Android Auto.

Eclipse Cross je zatím k dispozici pouze s jedinou motorizací (ke konci roku dorazí ještě diesel 2,2 Di-D), a to se zbrusu novým a technologiemi našlapaným (celohliníková konstrukce, variabilní časování sacích i výfukových ventilů, sodíkem plněné výfukové ventily, kombinace přímého i nepřímého vstřikování) benzinovým 1,5 Turbo se 163 koni. Vůbec to ale nevadí, protože se vážně povedl – je tichoučký, přitom se pěkně sbírá a táhne od spodu, abyste ho nemuseli zbytečně drtit. Díky tomu umí jezdit v kombinaci za nějakých sedm litrů.

Můžete si vybrat, jestli si ho dáte s manuálem, s CVT nebo s CVT a čtyřkolkou. Pokud se spokojíte s manuální řadičkou, je přesná a snadno se ovládá, takže vás určitě neurazí. Totéž platí pro naladění podvozku, které je pohodlné, bezpečné, jisté, ale nijak inspirativní. Předokolková konfigurace působí dostatečně schopně, za čtyřkolku vypláznete balík nejen kvůli automaticky přibalenému CVT, ale i proto, že ho Mitsubishi nabízí jen ve vyšších výbavách. Vážně ji potřebujete?

Nejvíc smyslu tak dává právě testovaná konfigurace (manuál, předokolka, vyšší střední výbava), která hravě uspokojí i náročnější zákazníky. Za svých cca 600 tisíc dostanou praktické, dobře vybavené a příjemně jezdící SUV, se kterým nadělají spoustu parády (jen petrolheadi se budou při vzpomínce na pojmenování trochu ošklíbat). A když se jich prodá dost, třeba se Mitsubishi vzpamatuje a vyrobí zábavné kupé, které si zaslouží jméno Eclipse, aby měli mladí kluci zase nad čím slintat.

Foto: autor

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Vypadá atraktivně – ...ty dražší naopak tolik ne
+ Pohodová jízda – Infotainment bez navigace   
+ Sametový motor  
+ Prostornost a variabilita  
+ I lacinější verze dávají smysl...     

Technické parametry vozidla Mitsubishi Eclipse Cross 1,5 Turbo MIVEC 4x2:

Základní cena vozu

549 650 Kč

Motor

řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 499 cm3

Výkon

120 kW (163 koní) při 5 500 ot./min.  

Točivý moment

250 Nm při 1 800 - 4 500 ot./min.

Hmotnost

1 500 kg

Výkon/hmotnost

108 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

10,3 s

Max. rychlost

205 km/h

Převodovka

manuální, 6 rychlostí   

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

6,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

63 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvkové zavěšení

Rozměr pneumatik

215/70 R16

Délka

4 405 mm

Šířka

1 805 mm

Výška

1 685 mm

Rozvor náprav

2 670 mm

Objem zavazadlového prostoru 

531 l

Galerie

Komentáře