foto Driversweb.cz

Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT – Hatchback v utajení

Datum článku: 16.9.2019 | Autor textu: Richard Langmajer

Ze začátku vysmívaný kvůli zvláštnímu jménu, ale dnes je bestsellerem svého segmentu. Již druhá generace zdá se být úspěšným následovníkem trůnu a po nedávném faceliftu a teď i s novými motory určitě nehodlá na tomto statutu nic měnit. Byla by ale velká chyba myslet si, že se jedná o bezpohlavní crossover. Vlastně se nabízí úplně opačná otázka. Jak je možné, že auto s takovým charakterem je tak úspěšné?

I po faceliftu druhé generace je na první pohled poznat, co před vámi stojí za auto. Ač od doby první generace Qashqaie přibylo až nemravné množství podobných crossoverů, tak základní designové téma zůstalo stejné a je snadno rozpoznatelné. Evoluce ale přinesla jemné zostření hran a ve správné výbavě i trochu šmrncu v podobě pěkných světel a kol. V interiéru je hra poněkud střídmější a bohužel u vyšších výbav zamrzí některé detaily, jako ovládání oken nebo přepínače osvětlení interiéru, vzhledem k ceně okolo tři čtvrtě milionu. Ale jako celek neurazí a v kombinaci s panoramatickým oknem se budete uvnitř cítit fajn. 

Navíc už tovární informační systém funguje překvapivě dobře, ale většinu času rádi přepnete do Apple CarPlay nebo Android Auto, které fungují bezchybně a vystačili byste si i jen s ním. Kromě toho jsou oba systémy dobře spárované i s fyzickými tlačítky, které přebírají funkcionalitu uvnitř aplikací, což je samozřejmost ale i tak potěší. Co tak nepotěší je volant. Zploštěná spodní část sice vypadá pěkně, ale od dorazu k dorazu otáček je to trochu jako v trdelníku - občas vás nemile překvapí. Hlavně když do řízení začne kecat hyperaktivní posilovač.

 

Posilovač řízení má totiž trochu vlastní hlavu. V běžných rychlostech se chová naprosto standardně, ale jakmile zpomalíte do rychlosti popojíždění, tak asi očekává, že budete parkovat nebo dělat jiné podobné manévry a volant najednou zlehkne naprosto extrémním neprogresivním způsobem. Trochu jako kdybyste najednou najeli předními koly na led. 

Což je asi věc, na kterou si váš mozek časem zvykne, ale v kombinaci se silným motorem to občas vyvolává poněkud nekomfortní situace. Když totiž popojíždíte s trochu vytočenými koly a přidáte lehce víc plynu, tak korigovat přední kola volantem bez citu, který vám navíc v ruce přeskakuje kvůli placatému spodku je přece jen poněkud neurvalé. Naštěstí v běžných rychlostech tahle vlastnost zmizí a můžete začít oceňovat překvapivou živost celého auta.

Onu živost má na svědomí kombinace nové benzínové 1.3 DIG-T se 160 koňmi a taktéž u Nissanu nově použité dvojspojkové převodovky. Takhle na papíře to vypadá jako klasická kombinace přeturbeného malého objemu, který typicky vyplivne výkon v nízkých otáčkách a automatu, jež v lepším případě bude držet motor na turbovlně. Ovšem opak je pravdou.

 

Motor i v takto velkém autě má chuť do života a na poměry podobných motorů se i rád nechá vytočit. A převodovka nejenže tuto snahu neutápí, ale naopak velice vřele podporuje. Při decentním prošlápnutí plynu ihned podřadí, a hlavně zběsile neodřazuje při sebemenším povolení plynu, ale ochotně nechá motor dál točit. To vyvolává velice příjemný pocit, že se autu chce jet. Běžně by tato pozitiva přestala platit v první zatáčce, ale i zde číhá překvapení. Podvozek se totiž nechová zrovna podle kodexu klidného rodinného přepravníku. Díky bohu.

Už po prvním rozjetí je znát, že podvozek je laděný do tuha, a hlavně díky příplatkovým devatenáctkám v leckterých chvílích nepochytá všechny nerovnosti. To vás dvakrát nepotěší po městě, na rozbitější okresce, nebo pokud vyznáváte vyloženě komfortní způsob cestování. Kde vás to ale rozhodně potěší je nejdříve dálnice, kde je Qashqai krásně stabilní i ve vysokých dálničních rychlostech a následně pak hlavně na okreskách.

 

Samozřejmě nejde o žádný hothatch a i trošku lépe odladěný hatchback bude schopnější i zábavnější, ale to, kam až jde Qashqai dotlačit rozhodně stojí za zmínku. Již zmíněná fungující kombinace motoru a převodovky pak není tažená zpět podvozkem, který by brzdil jejich potenciál. Ač cítíte vyšší stavbu a řízení je lehce odtažitější, tak máte spoustu jistoty vodit auto velmi svižně.

Celkově jde tedy o příjemné překvapení. Hlavní zásluhu na tom má pěkně živý motor s překvapivě odhodlanou převodovkou a podvozek který se nechá rád trápit. Ovšem je otázkou, zda je tohle, co hledají běžní zákazníci, kterým by se mohl zdát podvozek na denní ježdění až příliš tvrdý a převodovka příliš kousavá. Zde je třeba zmínit, že se jako každý moderní automat učí, dle vašeho řidičského stylu.

Což u novinářského auta znamená, že mý předešlý kolegové asi naučili hodného Nissana pár hospodských triků. Tím pádem ale věřím, že se nově použitá dvojspojka dokáže přizpůsobit i ostatním živočišným druhům. Takže s rozumem v hrsti při konfigurování, hlavně ohledně velikosti ráfků, lze za poměrně slušné peníze dostat schopné rodinné auto, které sice nezáří v některých detailech, ale za to vás pravděpodobně jen tak neomrzí jej řídit a buďme rádi, že v nabídce nissanu existuje i taková možnost.

Technické parametry vozidla Nissan Qashqai DIG-T 160 DCT:

Základní cena vozu

448 590 Kč

Testovaná verze: 747 790 Kč

Motor

řadový čtyřválec

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 331 cm3

Výkon

117 kW (160 koní) při 5 500 ot./min.

Točivý moment

270 Nm od 1600 - 3500 ot./min.

Hmotnost

1 315-1 445 kg

Výkon/hmotnost

114 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,9 s

Max. rychlost  

198 km/h

Převodovka

Automatická, dvojspojková

Poháněná kola

Přední

Spotřeba ve městě

9,7 l/100 km

Spotřeba mimo město 

6,1 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

7,1 l/100 km

Objem palivové nádrže

65 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

Multilink

Rozměr pneumatik

225/45 R19

Délka

4 394 mm

Šířka

1 806 mm

Výška

1 590 mm

Rozvor náprav

2 616 mm

Objem zavazadlového prostoru 

410 l

 

 

Potěšilo nás:

Zklamalo nás:

+ živý motor

– nekonsistentní posilovač řízení

+ schopný podvozek…

- …který je občas až moc tvrdý

+ provázanost Apple CarPlay/Android Auto.

- drobné detaily v interiéru

 

Galerie

Komentáře