foto Driversweb.cz

Nissan Qashqai 1,6 I-Way – z kmene městuvzdorných

Datum článku: 8.12.2011 | Autor textu: Luboš Růžička

Do kraje mlékem a strdím oplývajícím, země zaslíbené Yetimu, přichází mladý íránský pastevec. Ze své rodné domoviny, čtyřtisícového pohoří Zagros, by měl mít ty nejlepší předpoklady utkat se s ním o přízeň českých srdcí a peněženek. Má na to, aby pokračoval v úspěšné tradici?

Zírám prvně na jeho jméno a vracím se v čase o mnoho let zpátky. Připadám si jako vyplašený školák, který z novotou vonícího slabikáře luští příběhy dívky jménem Ema, o níž se postupně dozvídám, jak mele maso, mísu, mámu a pravděpodobně ještě další věci, na které už si ale stěží vzpomenu. Pokouším se shluk sedmi písmen vyhláskovat zleva doprava, zprava doleva, dokonce i nohama vzhůru. Marně. Spíše, než název produktu japonské automobilky, připomínají mé marné pokusy skotačení stáda žab v louži plné bláta. Trpělivost mě začíná opouštět, a tak se chýlím ke kroku z nejzbabělejších. Usedám do křesla, zapínám televizi a jako hyena slídím u reklamních bloků v touze zaslechnout tohle nerozluštitelné zaklínadlo. A ejhle, neuplyne ani měsíc a mými zvukovody se konečně line - „kaškaj“.

Nissan si pro svůj crossover vypůjčil jméno od pasteveckého kmene, žijícího na úpatí íránského pohoří Zagros.

Takové bylo s trochou nadsázky mé první setkání s Nissanem Qashqai. Psal se rok 2007 a Nissan vplul do evropských vod malých terénních automobilů se svým prvním crossoverem. S genetickou výbavou hatchbacku a SUV, jednoduchými tvary, kompaktními rozměry a heslem „urbanproof“ zacílil zejména na řidiče, kteří se den co den prokousávají džunglí velkoměsta, aby pak mohli víkend strávit zapřaženi za sekačkou, zlomeni pod krumpáčem či v boji s motorovou pilou, velebíc zdivočelou přírodou pohlcené pozemky své malebné chaloupky. Nissanu tahle ofenziva vyšla na výbornou a Qashqai se během dvou let uhnízdil na špici tuzemského trhu crossoverů a terénních automobilů.

Uplynuly tři roky, jeho tvář se pomalu okoukala, a tak i Qashqai musel začátkem loňského roku na operační sál oddělení plastické chirurgie, aby mohla být v Ženevě představena jeho faceliftovaná verze. Z vykuleného medvídka se vyklubala sebevědomá okatá šelmička s ostře řezanými tvary a sexy prolisy na kapotě. V porovnání s opravdu povedeným čelem bohužel poměrně kontrastuje zadní partie, která je stále lidově řečeno trochu „zívačka“. Takže u Qashqaie může platit totéž, co u koně – přistupovat raději zepředu, zezadu jen vyžadují-li to okolnosti a s velkou opatrností.

Z polní cesty se Qashqai nebojí "hópnout" ani na louku.

Při nastupování oceníte výhodu genů SUV, díky nimž se obejdete bez zbytečného krčení, úklonů, předklonů či jiných složitých gymnastických sestav. Po usazení si už ze zvyku upravím sedačku do nejnižší polohy, ale přesto stále cítím, jak můj s láskou opečovávaný výr olizuje stropní čalounění. Do auta takových vnějších proporcí bych neřekl, že při mých sto osmdesáti centimetrech budu mít pro extravagantní „hérkat“ k dobru pouhé dva tři centimetry. Co se týče pohodlí sedadel, to je věcí spíše individuální a velkou měrou závisí na koeficientu zhýčkanosti zadních partií jedince, já osobně bych u Qashqaie upřednostňoval tvrdší a s výraznějším bočním vedením.

Věnec tříramenného volantu má příjemný průměr, jen vybrání „ve tři čtvrtě na tři“ by nemuselo být tak výrazné. Nemám sice dlaně velikosti tlapy dospělého kodiaka, i tak mi však věnec v těchto místech přišel příliš útlý. V jeho centrální části jsou umístěny ovladače tempomatu, omezovače rychlosti, audiosystému a palubního počítače. Jeho displej mezi hlavními budíky zobrazuje kromě klasických informací například i „ušetřené“ množství oxidu uhličitého při aktivovaném start/stop systému.

Pro zajímavost: při našem redakčním testu jsme během 1 131 km uchránili planetu od 0,46 kg oxidu uhličitého. Kupříkladu průměrné krávě zabere vyprodukování ekvivalentního množství skleníkového plynu necelé tři hodiny.

Středovému panelu palubní desky dominuje pětipalcový dotykový displej navigačního a komunikačního audiosystému Nissan Connect. Ten už sice netrčí z palubní desky, jak tomu bylo u předchozí verze, přestěhoval se ale bohužel podstatně níže mimo zorné pole řidiče. Pokud jste tedy zatím od chameleonů neokoukali jejich pokročilé techniky strabismu, je lepší si pro případnou důkladnější konverzaci s navigací nebo oblíbeným playlistem naplánovat alespoň krátkou jízdní přestávku. Při couvání se zde také promítá obraz z parkovací kamery. Tu bezesporu při preciznějším manévrování ocení všichni zúčastnění, neboť masivní C sloupky zakrývají velkou část výhledu dozadu. Systém si s vámi bohužel bude povídat pouze v angličtině, takže méně znalým doporučuji přibrat na cesty pro začátek alespoň tlumočnici (není součástí standardní ani příplatkové výbavy).

Ani po sklopení rovné podlahy zavazadlového prostoru nedosáhnete. A pozor při manipulaci s nákladem - víko kufru zůstává i v otevřené poloze poměrně nízko.

Výrazný podíl na zpříjemnění času stráveného na cestách má příplatková panoramatická střecha. Ta celý interiér prosvětlí, pocitově zvětší a zejména pasažérům vzadu dopřeje netradiční zážitek z cestování. Těm je navíc dopřán i luxus v oblasti kolen, kde nebudou strádat ani prostorově výraznější postavy. S místem nad hlavou je to zde kvůli svažující se střeše bohužel obdobné jako u předních sedadel.

Dost však hnidopišského vrtání v interiéru a vzhůru za dobrodružstvím – třeba i na Yetiho. Klíčkem, který jako by Nissan vylovil ze skladu rezerv uzamčeného od konce devadesátých let, vdechnete život atmosférické zážehové šestnáctistovce, jež si kdesi vpředu sama pro sebe vrní kultivovaným rytmem, který při volnoběhu v kokpitu těžko zaznamenáte. Elektronický plyn má na sešlápnutí trochu pomalejší reakci, o poznání větší problém však představuje řazení, neboť páka při pohybu dopředu a dozadu nepříjemně drhne, což dokáže vaše zápěstí při delších výpravách poctivě potrápit. S deseti tisíci křížky na tachometru bychom to viděli na vadný kus a velkou smůlu v případě jeho výskytu zrovna u novinářského vozu. Jenže po podobných zkušenostech s Jukem začínáme být pomalu k této teorii skeptičtí.

S lehkou nožkou a příznivou topografií terénu se na papírových 5,9 l/100 km dá dostat, spíše se však budete pohybovat lehce pod sedmilitrovou hranicí.

Zážehová šestnáctistovka roztáčí pouze přední kola, za čtyřkolku si můžete připlatit jen u dvoulitrů. Rozhodnete-li se ji v nízkých otáčkách pustit žilou, připravte se na nekonečné putování ručičky otáčkoměru tempem staletého poutníka, zdolávajícího svaté schody. Většina ze sto sedmnácti koní zatím podřimuje a ta hrstka zmobilizovaných velkou parádu neudělá. Probouzí se až u hranice třech a půl tisíc otáček, kdy se konečně dočkáte výraznějšího zátahu. Ten však doprovází už poměrně hlasitý ryk rozdováděného stáda, takže při delším cestování se vám do tohoto spektra otáček nejspíš příliš chtít nebude a raději se ve výletovém tempu budete z příjemného nadhledu kochat ubíhající krajinou. K tomu přispívá povedené naladění podvozku, které i na rozbitých cestách poskytuje od crossoveru očekávané pohodlí. Na druhou stranu při svižnější jízdě dokáže i díky multilinkem osazené zadní nápravě své macatější proporce zručně zamaskovat a bez výraznějších náklonů nebo nedotáčivosti se zakousnout do zatáčky. Závodění nemá samozřejmě v povaze, to od něj ani nikdo nečeká, ale při ostřejší jízdě jsem se za volantem cítil spíše jako v kombi. Limity přijdou sice o trochu dříve než kupříkladu právě u kombi, ale i na nich se Qashqai chová přátelsky a počínající nedotáčivost lze bez potíží zahnat ubráním plynu.

  

Automobilka Nissan si na nic nehraje, hned od prvopočátku prezentuje Qashqai jako malé SUV, nebo chcete-li crossover, do města a náš testovací model tuto ideu naplňuje. Dynamický atraktivní design vás nenechá splynout s davem, zážehová šestnáctistovka ve spojení se start/stop systémem potěší jak vaši peněženku, tak i přívržence teorie o globálním oteplování a díky zvýšené světlosti vás Qashqai bez problému dopraví i do vaší oázy klidu v přírodě. A ani já, v roli vyslance populace venkova, bych se nebál pořídit si Qashqai coby plnohodnotný rodinný vůz. Jen bych v jeho útrobách, raději než subtilní hrací skříňku, viděl robustnější naftová kamna, která si lépe poradí s kopcovitější krajinou, v níž menší benzínový motor často trápil jak sebe, tak i mne. To už ale záleží na individuálním uvážení, zda vám šestašedesáti (za 1,5 dCi), respektive osmaosmdesátitisícová (za 2,0 dCi) investice za pružnější agregát stojí. 

V úvodu jsem nastínil srovnání s konkurentem na trhu crossoverů – Škodou Yeti. Ta už od roku 2009 kraluje domácímu žebříčku prodejů jak crossoverů, tak terénních vozů obecně a nikdo nejspíš neočekává, že by její pozicí mohl kdokoliv otřást. Qashqai ale může být se svým líbivým designem, robustnější stavbou a především pak díky atraktivní ceně zajímavou alternativou pro ty, kteří nemají potřebu nechat se unášet davem s okřídleným šípem v čele.

Foto: Jan Svoboda a autor

 

Technické parametry vozidla

Stav vozu/rok výroby

nový/2011

Stav tachometru

10 000 km

Cena vozu

559 000 Kč

Hmotnost

1 385 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

atmostférické

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzín

Objem

1 598 ccm

Výkon

86 kW (117 koní) při 6 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

84 koní/t

Točivý moment

158 Nm při 4 400 ot./min.

Zrychlení 0−100 

11,9 s

Max. rychlost  

181 km/h

Počet rychlostí 

5

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

5,9 l/100 km

Spotřeba ve městě

7,5 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,0 l/100 km

Objem palivové nádrže

65 l

Zavěšení přední nápravy

typ McPherson

Zavěšení zadní nápravy

nezávislé zavěšení Multilink

Rozměr pneumatik

215/60 R17

Délka

4 330 mm

Šířka

1 780 mm

Výška

1 615 mm

Rozvor náprav

2 630 mm

Objem zavazadlového prostoru

410 l

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ dynamický design – průběh výkonu motoru 
+ ovladatelnost – prostor nad hlavou
+ výbava – drhnoucí řazení
  – umístění displeje navigace 

 

Nissan Qashqai

I-Way

1,6 (117 koní)  

Škoda Yeti

Mont Blanc

1,4 TSI (122 koní)  

Dacia Duster

Exception

1,6 4x4 (105 koní)

Hyundai ix35

 

1,6 GDI (135 koní)  

11,9 s

181 km/h

5,9 l/100km

10,6 s

 185 km/h

6,4 l/100km

12,8 s

160 km/h

8,1 l/100km

11,1 s

178 km/h

6,8 l/100km

cena: 469 000

cena: 562 500 Kč

cena:  383 900 Kč

cena:  430 000 Kč

Pozn.: výbavy jednotlivých modelů nejsou shodné, pro přesné informace doporučuji nahlédnout do aktuálních ceníků

Galerie

Komentáře