foto Driversweb.cz

Opel Corsa 1,4 Enjoy – podzim automobilového života

Datum článku: 15.12.2011 | Autor textu: Martin Jánský

Ze světa broušení okresek, brutálního zrychlení a divokých driftů rovnýma nohama mezi ta nejprodávanější auta – praktická mini. Nicméně přestože nemáme jejich plakáty v pokojích a neřídíme je v našich snech, i tahle auta mají řidiči co nabídnout a Corsa je tím nejzářivějším příkladem.

Tohle není právě to auto, kvůli kterému se člověk vrhne na práci motoristického žurnalisty. Všichni sníme o nepřetržitém drcení hot hatchů, dráždění sporťáků a vychutnávání supersportů, ale ta významnější porce práce je u dieselových MPV, dieselových SUV a dieselových mini, tedy u aut, která si lidé opravdu kupují, ale nadšence nutí prchat. Aspoň že tohle mini je benzinové. I tak to ale svádí k hodnocení „nejede to, naklání se to, nedriftuje to, nekupujte to“, doporučení BMW M3 nebo aspoň Clia RS a poplácání se po rameni za dobře odvedenou práci. Jenže verze 1,4 Enjoy je nejprodávanější model Corsy a Corsa je nejdůležitější auto pro Opel, takže tu není prostor pro laškování. Klíčová otázka tedy zní: Jak to tedy sakra driftuje?

Kdepak, většina majitelů totiž ani nebude vědět, co slovo drift znamená, a pod srozumitelnějším pojmem smyk si velmi aktuálně nejspíš představí namrzlou vozovku a blízké setkání třetího druhu s pouliční lampou nebo stromem, případně krátký a bolestivý výlet do příkopu. Nic, co by si normální člověk chtěl dát znovu jen tak pro zábavu. Pokud jste tedy normální člověk, mám pro vás dobrou zprávu – Corsu můžete mít i s kontrolou stability a elektronický pomocník vás z většiny odvratitelných průšvihů vyseká. Po většinu času se ale ESP bude těžce nudit, protože Corsa má tak vyrovnaný a nezáludný podvozek, že by ji do problému dostal jen řidič bez pudu sebezáchovy.

Nakonec nemá ani dost výkonu, který by podvozek přivedl do úzkých. Sto koní je pro dnešní otylá auta prakticky minimum, takže jsem se před jízdou připravoval na pozorné sledování zpětného zrcátka a uhýbání ke krajnici rychlejším autům, tedy prakticky všem ostatním vyjma koňských spřežení. Čtrnáctistovka ale nakonec překvapila, poloprázdnou Corsu rozhýbe do svižného tempa. Je čiperný ve spodní části otáčkoměru, ve středním pásmu trochu chybí krouťák, ale vynahradí to nad čtyřmi tisícíci, kdy se pořádně rozparádí a rafička otáčkoměru letí k červenému poli až nečekaně rychlým tempem za radostného pištění motoru, to však většina majitelů zažije také jen málokdy. Třeba při předjíždění.

Nakonec jsem si pár skalpů předjetých aut připsal, ale chtělo to hodně plánování a šikovného řazení. Pokud jezdíte více než ve dvou, tak si raději nechte zajít chuť a užívejte si pohodlí, jehož Corsa nabízí měrou až neočekávaně vrchovatou. Skvěle utlumený motor jen tiše přede, podvozek poslušně žehlí nerovnosti a ani aerodynamický hluk není velký problém. Začne být, až když překročíte 120 km/h, ale to už šumu svistu od A sloupků zdatně sekunduje motor vytočený právě nad ty 4 000 ot./min, protože převodovka má jen pět nakrátko poskládaných rychlostí (v 50 km/h už můžete jet na pětku). Jenže to už motor začíná být i rozežraný a běžný řidič se stává tím, kým nejvíc opovrhuje – pirátem silnic. 120 na okresce? Za to už by se mělo střílet!

Ale nemusíte se bát, dálniční přesuny legálními rychlostmi nejsou nepříjemné, podvozek je stabilní a hluk snesitelný. Není ale třeba zastírat, že nejlépe se Corsa cítí ve městě. Tam je najednou výkonu akorát, aby se snadno prosmýkla mezi auty a vešla do každé skuliny, kterou provoz nabídne, přesně v duchu šikovných městských automobilových skřítků. S takhle malým autem se samozřejmě taky skvěle parkuje i proto, že je z něj dobře vidět, ačkoliv kvůli rychle se svažující přídi se jen těžko odhadují přední rohy auta. Řízení nemá moc citu (na co by Corse taky byl), ale je tak akorát lehké a zároveň přesné, aby se auto snadno směřovalo. I když Corsa působí lehkonohým dojmem, na okresce mnoho zábavy nenabídne. Na to působí až moc klidně a seriózně.

Vlastně ani není divu, ona tak i vypadá. Vzrostlá, uhlazená, konzervativní. Nevnucuje se, ale je tu, aby vám byla poslušně k ruce. Tenhle bílozelený lak (ano, opravdu, bylo to i v techničáku) nám, mužům, bude připadat jako hodně špatný způsob utracení jedenácti tisíc, když obyčejná bílá je stejně dobrá, a navíc zadarmo, nicméně barevně citlivějším ženám se jemný zelený nádech líbí. Bílozelený lak ale ještě více podtrhne nenápadnost Corsy, takže hrozí, že ji zapomenete na přeplněném parkovišti u nákupáku a tašky potáhnete v ruce.

Což by byla škoda, protože v Corse je místa dost. 285 litrů kufru bude stačit snad všem (národem českým milovaná Fabia má o mizivých 15 l víc, navíc v Corse je ještě prostor pod falešným dnem), dozadu se rozumně naskládají i dva vzrostlí dospělí. Vpředu už je to pohádka, na prostor si nebudou stěžovat ani dlouháni, ani prckové, tlouštíci ani hubeňouři. Sedačka a zejména volant mají široký rozsah nastavení, takže si pohodlnou pozici najde každý řidič. Nesedíte ještě „na autě“, ale přitom dost vysoko, abyste měli přehled a nastupování bylo jednoduché pro člověka jakéhokoliv věku i díky široce otevíratelným dveřím. Jednoduše báječné! Ani nevíte, o kolika autech tohle nemůžeme říci.

Interiér není přímo funky, ale designéři mu vnukli několik osvěžujících prvků, kterými ho osvobodili z tradiční temnoty černošedých, mizerných plastů v této třídě tolik obvyklých, takže si v Corse nepřipadáte jako v kobce a budete do ní usedat rádi. Oranžové středy potahů sedaček a středový panel a další prvky v bílé barvě krásně prosvětlují kabinu, a přestože oranžová, texturovaná plocha na palubce vypadá podivně, na dotyk je překvapivě velmi příjemná. Když se setmí, vynikne prosvětlení dvou centrálních otočných ovladačů (hlasitost rádia a intenzita větrání) z příjemných průhledných plastů. Ergonomie ovládání je klasicky Opelovsky náročnější, ale naštěstí tu není tolik systémů, takže se to rychle naučíte. Trochu nešikovné je příliš jemné krokování ovladače hlasitosti rádia – až budete chtít razantně osolit svou oblíbenou skladbu, ukroutíte si ruku.

Při cestě od maximálních výbav testovacích aut s elektrickým tímhle, digitálním tamtím a asistenty i pro rozjezd vaší kancelářské židle ke kávovaru je třeba změnit měřítka, když usedáte za volant auta pořizovaného s utaženým rozpočtem. Corsa Enjoy má při slušné cenovce i užitečnou výbavu, ve které vám nebude nic moc chybět – dva airbagy, rádio, klimatizace, imobilizér, tempomat a další vymoženosti. Ani příplatky vás nesedřou z kůže, určitě se vyplatí přihodit 12 tisíc za sadu Premium (litá kola, mlhovky, kožený volant, elektricky ovládaná i zadní okna atd.), 3 750 Kč za boční airbagy nebo 12 600 Kč za ESP.

Nadšeným cyklistům umí Corsa výrazně zjednodušit život promyšleným vysouvacím držákem Flex Fix na dvě kola vyjíždějícím jako šuplík ze zadního nárazníku. Působí komplikovaně, ale pokud umíte jezdit na kole, nejspíš si poradíte i s tímhle kovovým origami. Stojí za patnáct tisíc? Ano, je to výrazně lepší než vozit kola na střeše, ačkoliv je budete muset samozřejmě sundávat pokaždé, když budete chtít do kufru. Rozhodně je to ale vynikající a praktický nápad od někoho, kdo skutečně přemýšlel, jak to auto budou uživatelé používat. Skvělé jsou i natáčecí světlomety, ale při cenovce 11 tisíc nejsou vysloveně nezbytné. Zdarma nicméně ke Corse dostanete i spoustu odkládacích míst a palubní počítač, který měří i spotřebované litry paliva. Pro ty, co si dělají přesné statistiky spotřeby, je tedy Corsa povinnost.

Nevím ale, co budou spořílci říkat na spotřebu přes sedm litrů na sto při svižnějším tempu. Opatrnou jízdou ji nejspíš srazí i pod šest, pak však budou na silnicích opravdu fungovat jako pojízdná šikana. Náš konkrétní kousek také trápilo řazení, které trochu otravně drhlo při řazení ze dvojky na trojku, což bude nejspíš jen těžkým životem testovací muly, dobře zajetá a operovávaná Corsa by takhle zlobit neměla. Jinak totiž působí jako kvalitně postavené auto, jen středová konzola povrzává, když se o ni opřete kolenem, a prozrazuje, že se někde šetřilo a nepracovalo na sto procent. A má záda si moc nerozuměla s tvrdšími sedačkami vybranými v oblasti beder, což ale může být spíše problém mých zad. Jinak upřímně, ať jsem hledal sebedůkladněji, víc chyb jsem na Corse nenašel, což je veskrze hodně dobré skóre.

 

Opel Corsa jde trochu proti proudu. Dnešní malá auta musí být funky a sportovní, Corsa není ani jedno z toho, což však vůbec nevadí, na nic si prostě nehraje. Corsa je totiž skvěle promyšlené, důsledně zpracované a šikovně praktické malé auto. Cool je Fiesta, funky je Mini, líbivá je C3, usedle rodinná je Fabia. Corsa má svůj vlastní charakter a osobnost, cílí na rozumné tatínky, pečuje o rodinu, přetížené maminky a bezpochyby i na starší lidi, kteří potřebují také něčím jezdit. Proto se do ní snadno nastupuje, proto se do ní všechno vejde a na chytrý detail narazíte všude, kam sáhnete. Právě takováhle auta většina běžných řidičů potřebuje a Corsa je nejen uspokojí, patrně přímo nadchne svým nenápadným, nevtíravým způsobem.

Máme rádi malá auta, která nám vyloudí na okreskách úsměv na rtech. To ale Opel Corsa 1,4 tak docela neumí. Přestože umí být svižná a rychle měnit směr, s autem se mi nedařilo propojit, takže jsem s ním spíš jen jezdil, než abych opravdu řídil. Pro nadšené řidiče je tedy stále volbou číslo jedna Fiesta, Corsa je s kombinací své promyšlené praktičnosti, svěžího interiéru, pohodlného podvozku a lehce nadprůměrného motoru velmi přitažlivou volbou, obzvláště kvůli cenové politice Opelu a tradičně zábavné příležitosti přitlačit dealera ke zdi díky široké nabídce agresivní konkurence. Není divu, že se Corsa tak dobře prodává, Opelu se totiž mimořádně povedla.

foto: Jan Svoboda

 

 

Technické parametry vozidla Opel Corsa 1,4 Enjoy:

Stav vozu/rok výroby

nový/2011

Stav tachometru

12 000 km

Cena vozu

272 900 Kč

Hmotnost

1 160 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

atmosférické

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzín

Objem

1 398 ccm

Výkon 

74 kW (100 koní) při 6 000 ot/min

Výkon/hmotnost

86 koní/t

Točivý moment

130 Nm při 4 000 ot/min

Zrychlení 0−100 

11,9 s

Max. rychlost  

180 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální 

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

5,7 l/100 km

Spotřeba ve městě

7,3 l/100 km

Spotřeba mimo město

4,8 l/100 km

Objem palivové nádrže

45 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

vlečená ramena se zkrutnou příčkou  

Rozměr pneumatik

185/65 R15

Délka

3 999 mm

Šířka

1 737 mm

Výška

1 488 mm

Rozvor náprav

2 511 mm

Objem zavazadlového prostoru

285 l

 

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Praktičnost – Není z nejrychlejších
+ Ergonomie – Není z nejúspornějších
+ Ticho a pohodlí – Nepobaví
+ Jistý podvozek  
+ Kvalita zpracování    
+ Integrovaný držák na kola    

 

 

Opel Corsa

1,4 XER (100 koní)  

Škoda Fabia

1,2 TSI (105 koní)  

Hyundai i20

1,4i VVT (100 koní)

Ford Fiesta

1,4 Duratec (96 koní)  

0-100 11,9 s

180 km/h

5,7 l/100km

0-100 10,1 s

 191 km/h

5,3 l/100km

0-100 11,6 s

180 km/h

5,6 l/100km

0-100 12,2 s

 175 km/h

5,8 l/100km

cena: 272 900 Kč

* Akční cena

cena: 304 900 Kč

cena:  244 900 Kč

* Akční cena

cena:  269 990 Kč

* Akční cena

Galerie

Komentáře