foto Driversweb.cz

Peugeot Expert Combi 2.0 BlueHDi – Traveller Junior

Datum článku: 14.6.2017 | Autor textu: Luboš Růžička | Autor fotografií: Martin Jánský

Co je to? Má to černé nárazníky, kliky i zrcátka, plechová kola, a přesto s tím nemusíte parkovat za křovím v sousední ulici. Nějaké nápady? Ne, Fabia Junior to není, …

… ačkoliv při pohledu na černé plasty Peugeotu Expert jsem si právě na ni vzpomněl. Nelakované nárazníky tehdy už z dálky hlásily její bídnou výbavu a prozrazovaly pod kapotou ukrytý slaboučký tříválec, jehož stádečko vyřazených manéžových poníků slibovalo za volantem více strachu než zábavy. Snaha nabídnout zákazníkům dostupné auto za relativně nízkou cenu neskončila valným úspěchem a varianta Junior se následníka (bohudík) nedočkala. Francouzi se s novým Expertem vydali ke stejnému cíli, ale trochu jinou cestou.

Nevyházeli z auta ABS ani posilovač řízení, neobuli jej do titěrných plechových třináctek, nevyškrtali z ceníku většinu příplatků. Ne ne. U Peugeotu vzali nový Traveller, zoptimalizovali jeho základní výbavu, zredukovali jen některé „high tech“ příplatky a pod osvědčeným jménem Expert jej vypustili na trh užitkových vozů. Spolu se skříňovým Furgonem tak Combi tvoří úplný základ nabídky malých dodávek francouzské značky.

Ve srovnání s „luxusnějším“ dvojčetem je Expert zařízen spartánsky – záslepky místo některých tlačítek, sluneční clony bez zrcátek, střešní výplň bez ventilace a jednoduchý plastový volant (o koženém, natož o multifunkčním, si může Expert nechat leda zdát). Nikde žádné zbytečnosti, žádné přílišné hýčkání, vše je naopak zařízeno přísně účelně. Prostě sem klidně naskládáte partu horníků po vánočním večírku, aniž byste se museli bát, že vám ušpiní drahé tepichy. Tvrdé materiály jednoduchých tvarů však vůbec nevyvolávají laciný dojem, díky slušnému zpracování působí spíše fortelně.

Samozřejmostí jsou vyjímatelná sedadla, takže pokud zrovna netaxikaříte pro OKD, můžete zadní oddělení proměnit v bezedný kufr a vrhnout se třeba na stěhování. Do testované prostřední karosářské verze L2 naskládáte velkými dveřmi vzadu a po obou stranách více jak 5 kubíků čehokoliv a díky jednoduchým plastovým výplním si na rozdíl od luxusnějších verzí nebudete rvát vlasy z tu a tam nějaké šmouhy či škrábance.

  

Komu přijde 5 kubíků málo, nebo jednoduše potřebuje za třetí řadou více místa na čemodany, může zkusit největší verzi L3. Naopak varianta L1 je díky kratšímu převisu a rozvoru kompaktnější než kupříkladu Octavie, a přesto i ona pojme 3 řady sedadel – ideální do města. Testovaná „el dvojka“ se ale zdá být rozumným kompromisem mezi prostorností a vnějšími rozměry. S parkováním na sídlišti si poradila stejně suverénně jako s pátečními parkovacími jatky u obchoďáku a k jejímu naplnění nám nestačilo ani celovečerní nezřízené utrácení v IKEA.

Pod kapotu už inkoust škrtajících per neprosákl, a tak se testovaný Expert může spolehnout na překvapivě úsporný stopadesátikoňový dvoulitr BlueHDi, s nímž jsme nedávno měli čest v Citroenu SpaceTourer. Na udávaných 5,3 litru se mi sice dostat nepodařilo, šestilitrová hranice se ale s lehkou nohou pokořit dá – na dodávku parádní výkon. Svižný odpich má na svědomí tři sta sedmdesát newtonmetrů točivého momentu. Jeho nástup je v porovnání s Citroenem pocitově plynulejší, takže jakmile se člověk sžije s poněkud kousavými brzdami a ostře zabírající spojkou, stane se cestování s Expertem pohodovou záležitostí.

Tomu přispívá i povedený podvozek, který je na poměry třídy (i díky nezávislému zadnímu zavěšení) příjemně měkce odladěný a spíše francouzsky houpavý než dodávkovsky prkenný. Na druhou stranu řidič ani při svižnějším tempu neztrácí v přesném řízení (na poměry francouzské dodávky) pocit jistoty, do zatáček ale musí mít na paměti vyšší hmotnost a těžiště. Naříkající šestnáctky s vysokými bočnicemi docházející zásobu přilnavosti poslušně hlásí s dostatečným předstihem, vezměte ale jed na to, že dřív se určitě ozve posádka nebo padající náklad.

V zájmu nejnižší ceny se Expert Combi nabízí pouze v jediné výbavě, která obsahuje opravdu jen to nejnutnější a díky tomu lze testovanou motorizaci pořídit už za 750 000 Kč. U konkurence na dřevo vyskládáte o poznání více lupení, na druhou stranu však v Expertovi budete marně hledat rádio nebo třeba klimatizaci. Za obojí si budete muset připlatit a ceny jsou nastaveny tak, že se s několika komfortními příplatky rázem ocitnete ve vodách Travelleru. Tomu zůstávají vyhrazeny i nejnovější jízdní asistenti, head-up displej či xenony.

Expert je totiž určen především těm, kteří hledají všestranně schopného pracanta a za přijatelnou cenu oželí trošku toho pohodlí, které poskytují moderní elektronické hračky a berličky. Nabídne hromadu prostoru, jednodušší, ale poctivě zpracovaný interiér, nečekaně nízké provozní náklady a v neposlední řadě hlavně pohodlné a bezpečné cestování. Na rozdíl od na morek ohlodané Fabie se můžete spolehnout nejen na ABS a posilovač řízení, ale i na stabilizaci nebo 6 airbagů. Dokonce mu můžete přikoupit i lakované nárazníky, což ale u nevidím jako nezbytnost. Ani s těmi černými vám totiž Expert před domem žádnou ostudu dělat nebude.

Foto: Martin Jánský
 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Velký prostor ... – Drahé příplatky.      
+ ... na kompaktním půdorysu.    – Jednodušší materiály v interiéru.   
+ Silný a zároveň úsporný motor.     
+ Výběr z mnoha variant.  
+ Lákavá pořizovací cena.  

 


Technické parametry vozidla Peugeot Expert Combi 2.0 BlueHDi 150:

Základní cena vozu

750 200 Kč

Motor

vznětový řadový čtyřválec, turbo

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

1 997 cm3

Výkon

110 kW (150 koní) při 4 000 ot./min.  

Točivý moment

370 Nm při 2 000 ot./min.

Hmotnost

1 705 kg

Výkon/hmotnost

88 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

11,2 s

Max. rychlost

170 km/h

Převodovka

6-stupňová manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

5,3 l/100 km

Objem palivové nádrže

69 l

Zavěšení přední nápravy

pseudo McPherson

Zavěšení zadní nápravy

příčná ramena

Rozměr pneumatik

215/65 R16

Délka

4 956 mm

Šířka

1 920 mm

Výška

1 895 mm

Rozvor náprav

3 275 mm

Objem zavazadlového prostoru 

550 - 3 968 l

Galerie

Komentáře