Datum článku: 12.11.2014 | Autor textu: Matěj Slepička
Seat spoléhá na to, že výrazy jako Sport Tourer a Formula Racing přilákají pozornost, ale dokáže ji udržet? Dává Leon vedle Golfu a Octavie smysl?
Na dvouproudé silnici zvědavě míjím druhý nový Leon FR. Pomalu se k němu blížím. S velkými koly, rozsvícenými ledkami a v zuřivě zelené barvě vypadá jedovatě ostře. Míjíme se opravdu pomalinku, nahlížím dovnitř a vidím, jak na mě mává usměvavý mladý pár. Funguje to!
Funguje to, fanouškovská základna Seatu drží spolu. Jsou to lidi, kteří mají rádi spoleh na německá auta a zároveň se rádi odliší od tuctové dvojky Octavie a Golfu. Je trochu škoda, že výbava FR, tedy Formula Racing už u Seatu znamená jen stylové doplňky, podobně jako Monte Carlo u Škody. Leonu ale další dávka sportovního vzhledu jen prospěla a je vidět, že pod vrcholnou verzí Cupra je pro rozumnější a přesto stále stylové verze prostor.
Velkou část v designovém celku tvoří LED lampy včetně LED technologie na tlumených a dálkových světlech. A pokud vám přijde, že tyhle světla na Leonu vyčnívají tak moc, že upozaďují všechny okolní prvky designu, tak vám dáme za pravdu. Leon má ale pro tenhle LED design jednu velkou omluvenku. Ta světla totiž božsky svítí. Světlo je jasné, ostré, hodně intenzivní a marně v paměti pátrám po autě, které svítí líp. I ve srovnání s celoledkovými světly jde o jedny z těch nejintenzivnějších.
Interiér už takový stylový šmrnc nemá, chybí mu trochu „Alfa Romeo“ faktoru, není ani zdaleka tak dramatický. Líbí se mi ale středová část palubní desky natočená na řidiče. S jednoduchým designem a s hranatými výdechy připomíná Saaby v době, kdy byly na svém vrcholu. Pocitově Golf působí kvalitněji, ale nenajdete tady nikde nepříjemné materiály nebo špatnou ergonomii. Prostor na zadních sedadlech a v kufru je dostatečný. Octavia ho má oproti Leonu ještě o trochu více, ale v tomhle případě jde už jen o velkorysost, nikoliv nutnost.
Leon FR si můžete koupit s benziny 1,4 TSI (125 koní/150 koní), s 1,8 TSI (180 koní) a 2,0 TSI je pak vyhrazený jen pro Cupru s 280 koňmi. A v téhle testovací konfiguraci máme slabší variantu 2,0 TDI (150 koní/184 koní) v kombinaci s pohonem všech kol 4WD.
Čtyřkolka je samozřejmě poznat především na nekonečné trakci při rozjezdech. Konečně můžete vjet z vedlejší ulice na hlavní i do malé mezery a nepřemýšlet nad tím, kolik výkonu silného motoru asi ztratíte tím, že jej nepřenesete přes přední kola. Příjemné je i chování v zatáčkách, Leon 4WD umí být na limitu přilnavosti neutrální. Neumí samozřejmě klouzání přetáčivými smyky, ani ESP nejde vypnout, ale je to v jistotě průjezdu posun kupředu.
Z trojice Leon, Octavia, Golf je Leon ten, který má nejpříjemněji ovladatelné brzdy. Nejsou tolik přeposilované a dobře se dávkují. Koncernu se tentokrát povedlo odlišit svou top trojku více než obvykle a každé auto má teď důraz na něco jiného. Octavia musí být největší, Golf nejvšestrannější i nejuhlazenější a Leon nejstylovější a…
…nejlevnější! Za tehle Leon ST 2,0 TDI 4WD FR dáte 629 900 Kč včetně těch božských LED světel a příjemných nadstandardních sedadel. Za podobnou konfiguraci Golfu byste dali 659 900 Kč a za podobnou Octavii tedy ve výbavě Elegance dokonce 680 900 Kč. Leon FR není vůbec špatná nabídka, stejně jako Leon Cupra, který v ceně Golfu GTI nabízí 60 koní navíc. Až uvidíte na silnici nějaký šmrncovní Leon, schválně se podívejte, jací lidé by na vás mávali, kdybyste měli Seat... Jsou to sympaťáci…
Text: Matěj Slepička Foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Seat Leon ST 2,0 TDI 4WD FR:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2014 |
Základní cena vozu |
|
Hmotnost |
1 380 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbodmychadlo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
nafta |
Objem |
1 968 cm3 |
Výkon |
110 kW (150 koní) při 3 500 - 4 000 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
108 koní/t |
Točivý moment |
320 Nm při 1 750 - 3 000 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
8,7 s |
Max. rychlost |
211 km/h |
Počet rychlostí |
6 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
všechan čtyři |
Spotřeba ve městě |
5,7 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,2 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
4,8 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
55 l |
Zavěšení přední nápravy |
vzpěry MacPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
nezávislé zavěšení |
Rozměr pneumatik |
225/40 R18 |
Délka |
4 543 mm |
Šířka |
1 816 mm |
Výška |
1 436 mm |
Rozvor náprav |
2 631 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
587 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+Design | –Interiér nemá šmrnc |
+Jízdní vlastnosti s 4WD | – nevypínatelné ESP |
+ LED světla | |
+ Styl |
2,0 TDI (150 koní) |
VW Golf Variant 4Motion 2,0 TDI (150 koní) |
Škoda Octavia kombi 4x4 2,0 TDI (150 koní) |
Audi A3 Sportback Quattro 2,0 TDI (150 koní) |
0-100 8,7 s 4,8 l/100km kufr: 587 l |
0-100 9,7 s 4,8 l/100km kufr: 605 l |
0-100 8,7 s 4,9 l/100km kufr: 610 l |
0-100 8,5 s 4,7 l/100km kufr: 380 l |
|
|
|
|
cena: 629 900 Kč (Akční cena) |
cena: 659 900 Kč |
cena: 680 900 Kč |
cena: 775 900 Kč |