Datum článku: 29.12.2016 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák
Už vás omrzely hot hatche, chcete se posunout o řidičský level dál a bavit se i v druhé polovině zatáčky? Pak musíte skočit do čtyřkolky nebo zadokolky. Jenže obě vyžadují trochu jiný řidičský přístup a nabízejí hodně odlišné zážitky. Které vás bude bavit víc?
Martin: Tahle dvě auta nemůžou být rozdílnější: jedno je sedan a druhé kupé, 300 koní proti 200 koním, turbo versus atmosféra, čtyřkolka a zadokolka. Přesto mají jedno společné – jejich primárním účelem a smyslem života je zábava za volantem. Jenže není zábava jako zábava a obě auta názorně ukazují, jak k ní jde přistupovat zcela odlišným způsobem. Těžko ji definujete a určitě na ni neexistuje žádný výpočtový vzorec, ale měří se snadno – počtem úsměvů na kilometr.
Martin: A v STi se směju hned od nastartování. Studený motor naskočí se zlostným zavrčením a usadí se na vyšším, podrážděně znějícím volnoběhu. Řízení je strmé, na progresivní brzdy i spojku musíte silou a řadička chce jistou ruku, motor celou cestu po městě výhružně bručí a prosí o vytočení, podvozek v nízkých rychlostech natěšeně poskakuje. Jo, tohle auto to s rychlou jízdou myslí fakt vážně!
Matěj: Tolik odlišný BRZ má své drsné jádro hodně podobné STi. Při řazení rychlostí je cítit, jak přesně do sebe soukolí zapadají, a jak máte prohřátý olej v převodovce poznáte podle toho, jak ochotně jim to jde. Z řízení cítím povrch pod koly, plynu chybí moderní eko-prodleva, brzdný účinek jde ovládat tlakem a ne jen polohou přeposilovaného pedálu. Z obou aut mám při řízení ten správně analogový, ryze mechanický pocit, který je tak důležitý pro precizní kontrolu nad autem.
Matěj: A právě v tomhle přímém porovnání zážitku z řízení je BRZ ještě krystaličtější než STi. Sedím víc uvnitř auta a všechny ovládací prvky jsou lépe po ruce – stačí mi jen pohyb předloktí na to, abych dosáhl z volantu na hlavici řadicí páky nebo madlo ruční brzdy. Po přesednutí do BRZe si připadám, jako bych kromě černobílých vjemů z řízení STi najednou objevil ještě dalších 50 odstínů šedi.
Martin: Věřte mi, že na hrátky s pouty a důtkami nebo vyšší posaz v STi zapomenete v momentě, kdy poprvé pořádně přišlápnete plyn a auto předvede svůj kvantový skok za mohutného „BWAAAP!“. Není náhodou, že má STi kromě pohodového módu Intelligent pouze nabroušený Sport a žiletkově ostrý Sport Sharp. Jeho tři sta koní v dnešní době už sice není tak šokující číslo jako před dvaceti lety, ale jejich mohutný zátah spolehlivě odkrví mozek a roztáhne ústa do šíleného šklebu. Stačí jedna rovinka a BRZ nebude ani vědět, kam jste zmizeli.
Matěj: Otáčíme se a vyjíždím těsně za STi. Motor v BRZu sofistikovaně graduje s otáčkami, pod plným plynem zhrubne zvuk, v poslední třetině otáčkoměru pak zátah motoru ještě zesílí a hutný zvuk dobarví jadrné tóny. V 7 000 ot./min se ozve písknutí, zabliká červená dioda na otáčkoměru a o pět set otáček později je nejvyšší čas odřadit. Úchvatně požitkářské, ovšem ne pokud zrovna stíháte kamaráda s STi. Teď to celé působí spíše jako nekonečně dlouhé čekání na zátah turba. Toho výkonu máte pod pravou nohou spíše tak akorát, abyste se nenudili, ale v přímce vás prostě neohromí ani z poloviny tak jako to drama v STi.
Martin: Jet pilu s STi je jako drezírovat lva – tváří se jako poslušná kočička, jenže pak zařve, sekne po vás drápy a okamžitě se bojíte o svůj život. Jediný možný řidičský přístup je prásknout bičem a ukázat mu, kdo je tu pánem. Za to vás odmění až absurdní rychlostí. Z karoserie cítíte mimořádnou tuhost, podvozek polyká všechny nerovnosti a pohon všech kol trhá asfalt na kousky – ještě si můžete na ovladači diferenciálů nastavit, jestli to budou nudličky nebo čtverečky. To dřív vypadnete ze sedačky, než aby se ta mrcha v zatáčce sklouzla nebo protočila kola.
Matěj: Vedle téhle divoké bestie je BRZ spíše domácí mazlíček. Můžete se spolehnout na to, že v každé zatáčce bude poslušně čekat na jakýkoliv drobný přenos váhy, aby ho vzápětí pochopil jako „volno“ pro jízdu dveřmi napřed. A v tu chvíli, jako byste si luskli prsty a v duchu řekli: tady ho pustím a tamhle na konci zatáčky zase srovnám. Zatáčku proletíte s milimetrovou přesností jako mistři volantu a na konci jen hvízdnete, poklepnete na stehno a BRZ je okamžitě zpátky ve stopě. Tak poslušný, že ho na volno pustíte s jistotou téměř kdekoliv.
Martin: Oproti přátelskému BRZu máte s STi mnohem komplikovanější vztah – spíš než harmonické propojení člověka a stroje to připomíná dočasné příměří. Vyžaduje neustálou koncentraci, pevnou ruku a limity má tak daleko, že si na ně na silnici ani nebudete troufat sáhnout. Schopnosti STi působí důvěryhodně a s rostoucí rychlostí jeho sebejistota ještě stoupá, takže se mu rychle naučíte věřit natolik, že budete ničit okresky tak ukrutným tempem, až se začnete bát sami sebe. Trochu z toho běhá mráz po zádech, ale je to hrozně návykové. Kdo řekl, že opojná rychlost není zábavná?!
Matěj: Mezi obřím křídlem a placatým čumákem je nejvyšší čas rozlousknout, které je vlastně lepší. BRZ se přirozeněji řídí, poslouchá na slovo, jeho zábava je dostupnější. STi je naproti tomu divočina rychlostně i řidičsky a její krocení má prostě obrovské kouzlo.
Martin: Vodit si poslušného BRZe je radost na dlouhé večery, ale právě kvůli snadné přístupnosti a nižším dosahovaným rychlostem může začít tenhle zážitek postupně ztrácet hloubku. Zkušení piloti tu zkrátka po čase nebudou mít co objevovat. To u STi nehrozí. Podmanit si tuhle stíhačku chce dovedné ruce a pořádnou dávku odvahy.
Matěj: Na druhou stranu si dovedu představit, že i čistá stopa STi může začít nudit, ať je seberychlejší, a člověk prostě zatouží po klouzání kdykoliv a kdekoliv. Vzrušující adrenalinovou bouři vyměníte za čiré řidičské potěšení dané precizní ovladatelností a rozevlátým zadkem, kdy se vám jen zlíbí. Martine, nabízím ti remízu!
Martin: Přijímám, Matěji. Ve finále máme stejně pocit, že každý potřebujeme obě dvě... Nakonec tenhle test nebyl o vítězích a poražených. Měl hlavně ukázat, že k jednomu cíli mohou vést různě dlouhé a klikaté cesty. Zábava za volantem totiž není podmíněná koncepcí, výkonem ani typem karoserie, naopak přichází v mnoha různých formách, příchutích a intenzitách a na nás je vybrat si tu, která vám sedne nejvíc. Poznáte to snadno – sledujte svůj úsměv.
text: Martin Jánský a Matěj Slepička | foto: Jiří Čermák
Technické parametry:
Subaru BRZ | Subaru WRX STi | |
Základní cena vozu |
1 199 900 Kč | |
Motor |
H4, atmosféra |
H4, turbo |
Uložení motoru |
vpředu podél |
vpředu podél |
Objem |
1 998 cm3 |
2 457 cm3 |
Výkon |
200 koní @ 7 000 rpm |
300 koní @ 6 000 rpm |
Točivý moment |
205 Nm @ 6 400 rpm |
407 Nm @ 4 000 rpm |
Hmotnost |
1 305 kg |
1 575 kg |
Výkon/hmotnost |
156 koní/t |
190 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
7,6 s |
5,2 s |
Max. rychlost |
226 km/h |
255 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
zadní |
všechna čtyři |
Spotřeba kombinovaná |
7,8 l/100 km |
8,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
50 l |
60 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
dvojité lichoběžníky |
dvojité lichoběžníky |
Rozměr pneumatik |
215/45 R17 |
245/40 R18 |
Délka |
4 240 mm |
4 595 mm |
Šířka |
1 775 mm |
1 795 mm |
Výška |
1 285 mm |
1 475 mm |
Rozvor náprav |
2 570 mm |
2 650 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
243 l |
460 l |
BRZ | WRX STi |
+ Totální ovladatelnost | + Děsuplná rychlost |
+ Rozverná hravost | + Ničitel okresek |
+ Točivá atmosféra | + Brutální turbo |
+ Mechanický charakter | + Mechanický charakter |
+ Sportovnější pocit | + Každodenní praktičnost |