foto Driversweb.cz

Subaru Impreza 2,0i-S – zpátky do boje

Datum článku: 15.4.2018 | Autor textu: Martin Jánský | Autor fotografií: Jiří Čermák

Legendární jméno se vrací na nejnáročnější trh rodinných hatchbacků – je to návrat v plné formě, nebo bude za dnešní špičkou pokulhávat?

„Musíte se svézt, abyste to pochopili“ – když tohle řeknete o autě, zní to trochu zoufale. Jako byste o někom řekli: „No, víte, on není zase takový kretén, na jakého vypadá.“ Ale v případě Imprezy je vážně potřeba skočit za volant, protože když se o ní dozvíte jen to, že má tenhle rodinný hatchback pohon všech kol (k čemu?), atmosférický motor (v době turbodmychadel?), CVT převodovku (proč ne manuál nebo normální automat?) a cenovku 680 tisíc (!!!), budete nejspíš jen nechápavě kroutit hlavou. A právě proto se musíte svézt…

V první řadě si určitě všimnete, jak příjemně se s ní žije: snadné nastupování, pohodlná pozice za volantem, výborný výhled všemi směry, dostatek místa a perfektní ergonomie. Interiér snese kvalitativní srovnání s Evropou, typicky muzejních tlačítek tu najdete naprosté minimum a designéři zjevně vedle funkce a odolnosti mysleli i na to, aby se na všechno hezky dívalo. To u Japonských aut vůbec není obvyklé!

Nová generace infotainmentu StarLink s 8palcovým dotykovým displejem představuje s přehledem to nejlepší, co jsem kdy od Japonců (a vlastně i řady evropských značek) viděl. O trochu výš je pak umístěný další displej s dodatečnými informacemi o autě a palubních systémech. Právě tady se zobrazují informace systému EyeSight, který zajišťuje funkci nouzového brzdění, adaptivního tempomatu, udržování jízdy v pruhu, přepínání dálkových světel a čtení značek, a funguje vážně výborně – není hystericky ukvapený ani nepoužitelně liknavý, takže neruší, když nemá, a varuje, když je potřeba.

Nejlepší je na Impreze ale to, jak jezdí. Má úžasný talent pro pohodovou jízdu – motor si jen tichounce přede a díky koncepci s protilehlými válci necítíte žádné vibrace, jízda je nádherně vláčná a uvolněná a díky automatu a snadnému řízení můžete za volantem příjemně relaxovat. Jestli vyznáváte spíš poklidné tempo, budete Imprezu milovat.

Stylu brzda-plyn však kombinace atmosférického dvoulitru s převodovkou Lineartronic moc nesedí. Motoru totiž chybí nízko položený krouťák, o který by se CVT tak rádo opřelo, aby nemuselo motor tolik točit. Subaru se to snaží léčit virtuálními kvalty, ale ani to nezakryje fakt, že dvoulitr není žádný atlet. Výsledkem je variátorová klasika – hodně hluku, málo rychlosti.

Nejlepší cesta k rychlosti je budovat ji postupně a snažit se o ni v zatáčkách nepřijít – a to jde podvozku náramně! Impreza elegantně tančí mezi zatáčkami, kontrolovaně přenáší váhu a polyká nerovnosti, aniž by se nechala rozhodit, čtyřkolka přesně rozděluje výkon a spolu s torque vectoringem vypomůže dotočit zatáčku. Po silnici se tak Impreza pohybuje… no, jako baletka přímo ne, na to má přeci jen trochu těžší kosti (váží kolem 1 450 kg), přesto však působí lehkonoze a obratně a snadno vás svým nadšením strhne ke svižnější jízdě, i když zrovna nespěcháte.

Řídit Imprezu je tedy radost. Jenže upřímně, totéž můžu říci hned o několika dalších autech v tomhle segmentu (Mazda3, nový Civic…). Co dál může Impreza nabídnout? Výhoda čtyřkolky je jasná, jenže pokud nebydlíte na horách nebo hluboko v lesích, sotva ji plně oceníte. A automat spolu s EyeSight v základu se taky hodí, jenže za ně taky tvrdě zaplatíte.

Impreza totiž začíná na 680 tisících. Ehm, ve skutečnosti je to 560 tisíc, ale podle toho, jak nejede dvoulitr, bych o 40 koní slabší šestnáctistovku doma fakt nechtěl. Pokud si tedy vystačíte s typickou skromnější specifikací (předokolka, manuál a střední výbava), pořídíte ji jinde daleko levněji. Impreza začne dávat smysl až při porovnávání top výbav (čtyřkolka, automat a nálož jízdních asistentů), kdy jste na podobných cenách jako konkurence. Jenže jaké procento zákazníků si může dovolit takhle prostopášně rozhazovat za rodinný hatchback?

Větší smysl než Impreza tedy dává o „pouhých“ 40 tisíc dražší crossover XV, které je technicky i výbavou prakticky totožné, ale má přidanou hodnotu trendy designu a lepší průchodnosti terénem. Navíc za SUV jste prostě připraveni zaplatit víc. Jenže v tu chvíli jsme na startovací ceně něčeho, co je praktičtější, rychlejší a zábavnější – nejlepší Imprezou je podle mě Levorg.

Foto: Jiří Čermák

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Úžasně pohodová jízda – ...jen by potřebovala motor s turbem   
+ Sportovní talent podvozku – Stojí ranec
+ Vynikající ergonomie interiéru  
+ Skvěle funkční EyeSight  
+ Nejlepší CVT převodovka na trhu...     

Technické parametry vozidla Subaru Impreza 2,0i-S:

Základní cena vozu

680 000 Kč

Motor

plochý čtyřválec

Uložení motoru

vpředu podél

Objem

2 191 cm3

Výkon

115 kW (156 k) při 6 000 ot./min.  

Točivý moment

196 Nm při 4 000 ot./min.

Hmotnost

1 454 kg

Výkon/hmotnost

107 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

9,5 s

Max. rychlost  

208 km/h

Převodovka

automatická bezstupňová

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba kombinovaná

6,6 l/100 km

Objem palivové nádrže

50 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

205/50 R17

Délka

4 460 mm

Šířka

1 775 mm

Výška

1 480 mm

Rozvor náprav

2 670 mm

Objem zavazadlového prostoru

385 l

Galerie

Komentáře