foto Driversweb.cz

Subaru XV 1.6i – Strážce posádky

Datum článku: 6.3.2019 | Autor textu: Matěj Slepička

Jsou chvíle, kdy chce řidič od auta maximálně usnadnit řízení, a jedna taková nastala právě teď. Déšť se sněhem se chytá na dálnici a auta přede mnou přestávají být vidět. Subaru, pomoc!

Sníh na dálnici? No a?

Většina dnešních aut se v takové chvíli vzdá a odpojí všechny podpůrné systémy, přestože je v tu chvíli vlastně nejvíce potřebují. Námraza je totiž neúprosná, a jakmile se nachytá sníh na radar tempomatu, jednoduše odstaví svou funkci.

 

Subaru je ale známé tím, že technologie pojímá po svém a v případě EyeSight nevyužívá distanční radar, ale dvojici kamer za předním oknem, před kterými kmitají stěrače, takže mají výhled neustále zajištěný a dopravní situaci střeží s vámi. Kamery zvládají perfektně i orientaci v noci, jediné místo, kde jim dojde dech, je silná mlha. Pokud nevidíte vy, pak už samozřejmě nevidí ani kamery.

Zajímavé je, že jistota podvozku působí neprůstřelně i při souvislé vrstvě mokrého sněhu. A to i přes to, že už pohon dávno nestojí na základu samosvorného diferenciálu mezi nápravami, ale rozdělení výkonu řídí viskózní spojka a vektorování točivého momentu pomocí přibrzďování kol.

 

„4x4ing“

Vektorování točivého momentu si všimnete velmi rychle, v terénu stačí zvednuté Impreze i jedno kolo na povrchu s adhezí a stále se z průseru dostane. Při šplhání do kopců začne být výhodou i bezstupňová převodovka, se kterou jde dávkovat výkon tak přesně, že můžete s autem do kopce doslova kráčet. V podstatě i pohledem na světlou výšku auta zjistíte, že XV není žádné ořezávátko a jeho 22 cm předčí i kdejaký off-road.

Je dobré vědět, že extrémní podmínky auto zvládne, ale upřímně, většinu času všichni trávíme stejně na asfaltu cestováním do práce, školky, za rodinou nebo na služební cesty. V téhle oblasti Imprezu i XV oslabily regule Evropské unie, kvůli kterým zbyl v nabídce jen atmosférický motor 1.6i se 114 koňmi. Stačí to ale na 1 483 kg těžké SUV?

 

1.6i, stačí to? Kdy nám EU vrátí 2.0i?

XVčko bylo i se silnějším 2.0i motorem auto, které vždycky těžilo spíše z geniálního podvozku. Ten oplývá nezvyklou poddajností, přitom se ale umí zakousnout s vervou malého hatchbacku a držet v oblouku s minimálním pocitovým náklonem.

Je to přesně ten typ auta, se kterým se rozhodnete prostě nebrzdit přes kruhový objezd a prolétnout jej jen s drobným přenosem hmoty doprava, přes dlážděný apex doleva a zpátky doprava. Bylo by sice ještě lepší odjet z takové situace se zátahem silného motoru, ale taková možnost u XV zkrátka není, respektive zatím není.

Subaru má totiž v očekávání mild-hybridní technologii, která vrátí 2.0i zpátky do hry. Naštěstí pro XV ale k městským přesunům stačí i 1.6i, která se umí opřít o krátké převodové poměry a překvapit nadšením pro akční starty od semaforů.

Na okreskách už vás malý objem nutí zvolnit tempo a raději vyhlížet spotřebu pod 7 l/100 km než dolovat výkon z konce otáčkoměru na každé předjíždění. Dálničních 130 km/h se jeví jako ideální dálniční tempo a udržení 160 km/h je pak už na hranici možností motoru.

 

Soužití s autem ale není jen o jízdních asistentech, motoru a podvozku. V Subaru přijdete na to, že se vám to auto z nějakého důvodu prostě snadno používá. Zjistíte, že nastupování do auta může být jednodušší, pokud mají dveře široký úhel otevírání. Zjistíte, že se vám auto líp řídí, pokud je z něj perfektní výhled a situaci už nekazí ani setkání s infotainmentem, jako tomu bylo ve starších Subaru.

XV je auto, které vám příjemně zapadne do života a jeho jedinou slabinou je absence silnějšího motoru. Těšíme se, až mild-hybridní technologie vrátí 2.0i zpátky do hry, ani ne tak pro tu technologii jako spíš proto, že silnější motor k takhle geniálnímu podvozku zkrátka sedí.

Text: Matěj Slepička l Foto: Robin Rezek 

 

Technické parametry vozidla Subaru XV 1.6i:

Základní cena vozu

590 000 Kč

Motor

čtyřválec boxer

Uložení motoru

vpředu napříč

Objem

 1600 cm3

Výkon

84 kW (114 koní) při 6 200 ot./min.

Točivý moment

150 Nm při 3 600 ot./min.

Hmotnost

1 483 kg

Výkon/hmotnost

76 koní/t

Zrychlení 0−100 

13,9 s

Max. rychlost  

173 km/h

Převodovka

CVT

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba ve městě

8,5 l/100 km 

Spotřeba mimo město 

5,9 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

6,9 l/100 km

Objem palivové nádrže

63 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

Dvojité lichoběžníky

Rozměr pneumatik

225/60 R17 99H, 7J x 17 ET +55

Délka

4 465 mm

Šířka

1 800 mm

Výška

1 595 mm

Rozvor náprav

2 665 mm

Objem zavazadlového prostoru

385 l

 

13.2.2018 DW VLOG #02 – představení Subaru XV 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ použitelnost systému EyeSight  – absence silnějších motorů
+ terénní schopnosti – absence volby převodovky 
+ praktičnost  
+ Pocit bezpečnosti  

Galerie

Komentáře