foto Driversweb.cz

Subaru WRX STi 2015 – zpátky ve formě

Datum článku: 18.11.2014 | Autor textu: Martin Jánský

Už jste se smířili s tím, že každá nová generace sportovního auta je měkčí, civilizovanější a méně řidičská? Tak se připravte na šok – Subaru na tohle nehraje a nové STi pořádně přiostřilo a opepřilo!

Klepou se mi ruce, točí hlava a cítím slabost v žaludku. Uf, to snad není ani možné. Musím vystoupit, popadnout dech a nejistým krokem obejít auto, abych uvěřil. Tak je to vážně pravda – žádné skořepiny, slicky ani bezpečnostní klec, ale polokožené sesle, silniční gumy, vzadu další řada sedaček a prostorný kufr k tomu. Tak jak je do háje možné, že je tohle auto tak ukrutně rychlé a ostré jako závodnička?!

No, na rozdíl od jiných rychlých aut to není jen motorem, i když STi právě pro něj milujeme. Dva a půl litrový boxer je i se svým typickým basovým brumláním převzatý z minulé generace STi (redakční TEST zde) bez větších změn, tak že má stejných 300 koní a 407 Nm. To už nejsou na dnešní dobu nijak oslnivé parametry, protože takový výkon má každý druhý hot hatch, ale hlavní rozdíl je v tom, jak je dokážete využít.

A v tu chvíli přichází na řadu další rodinný klenot Subaru – symetrický pohon všech kol. Ať už máte poháněná přední nebo zadní kola, když na ně pošlete nálož několika stovek koní, musí zákonitě proklouznout. V STi ale nehrozí žádné tahání za volant ani smýkání zadku, které buď zpomaluje, nebo rovnou děsí, čtyřkolka nabízí jen neochvějnou jistotu a brutální efektivitu. Díky tomu se nemusíte bát jít do plynu brzy a zadupnout ho až do podlahy, všechna čtyři kola se prostě zakousnou do asfaltu a STi vystřelí vpřed.

Jasně, tohle všechno už tu bylo i předtím, ale nové STi má ještě pár trumfů schovaných v rukávu. Díky použití vysokopevnostní oceli se torzní tuhost karoserie zvýšila o 40 % a tuhost v krutu o 30 %. Zavěšení kol obou náprav má tužší nápravnice i uložení, tužší jsou také pružiny, stabilizátory mají větší průměr a přibyly i nějaké ty výztuhy. Upravené řízení má teď strmější převod, přesnější reakce a rychlejší odezvu, brzdy mají ostřejší nástup, víc síly a lepší dávkovatelnost, řazení má zkrácené dráhy rovnou v sérii (dříve součástí balíku STi doplňků). Dokonce i kola jsou o 15 % tužší a ještě o kilo lehčí. Takže už to chápete? Žádné měknutí, tady se naopak masivně zpevňovalo a přiostřovalo!

Tyhle změny kupodivu nemají žádný neblahý vliv na komfort jízdy a každodenní použitelnost. S STi pořád můžete bez problémů a ústupků jezdit každý den, aniž byste se domů vraceli zpocení, vysílení, s rozlámanými zády a bolestmi hlavy. Při běžném ježdění se motor spokojí se snesitelnými devíti litry paliva, což nepředstavuje oproti dnešním hot hatchům žádný velký rozdíl. Rozhodně je to velmi malá daň za to, co STi umí, když plyn přestanete jen lechtat a pořádně ho přišlápnete…

RYCHLOST! Zničující, strhující a syrová rychlost. STi není žádná něžná baletka, jeho přístup je naopak dost brutální. Silnici neprojíždí, ono ji rozerve na cáry, rozžvýká a vyplivne! Zadupává rovinky do země a neúnavně se pere se zatáčkami – a je mu úplně jedno, jestli je sucho, padá monzunový déšť nebo zuří vánice. Ani tváří v tvář běsnícím živlům nemrkne okem a jde do toho naplno. STi má povahu a nezdolnost hospodského rváče, který i v těch nejdivočejších bitkách zůstává jako poslední stát na nohou a krvavým šrámům se jen vysmívá.

Takže zapomeňte na jemnou hodinářskou práci, STi vyžaduje rázné zacházení. Pevně držte volant, na pedály se nebojte dupnout, dokonale mechanickou řadičkou sekejte kvalty a držte motor nad čtyřmi tisíci otáčkami, kde ze sebe vydává to nejlepší. Motor burácí, turbo syčí, diferenciály hučí, brzdy pískají a gumy piští o smilování. Tohle není žádná odtažitá playstationová oddychovka, řízení vás naprosto pohltí.

  

Z každého pohybu auta cítíte tu nově objevenou tuhost a naprostou jistotu, se kterou se potýká se všemi záludnostmi asfaltu zapadlých točitých silniček. STi vyžaduje pevnou ruku a za vaši snahu vás bohatě odmění. Zatáčkami se prosmýkne s lehkostí, která rozhodně nepřísluší 1,6tunovému autu – necítíte žádnou setrvačnost, nemusíte se v žádné situaci prát s hmotou a snažit se přelstít fyziku.

Hraničí to s černou magií, ale spíš to má co do činění s prací všech tří diferenciálů, které neustále mění výkon přenášený na jednotlivá kola, a zásahů Torque Vectoringu, který přibrzďováním vnitřního předního kola pomáhá stočit čumák k apexu. Ale nejspíš to v tom trapu vůbec nebudete stíhat sledovat a jen budete kroutit hlavou, jak neskutečně rychle můžete po silnici letět. Vlastně vás to zběsilé tempo možná až vyděsí, ale zbytečně, protože STi je celou dobu na vaší straně. Celou dobu cítíte, jak máte věci pod kontrolou, i když pasažéři zelenají strachy, zapírají se o střechu a sprostě nadávají. Určitě s sebou vozte pár pytlíků na zvracení, zaručeně je užijete.

Nové Subaru WRX STi nás naprosto ohromilo. Nejen svou rychlostí na okreskách, tím už je přeci dávno známé, ale hlavně osobitým přístupem, který jde naprosto proti hlavnímu proudu. Ne měkčí a civilizovanější, ale drsnější a ostřejší. Slečinky ať si jdou o dům dál, tohle je záležitost pro opravdové chlapy. Tohle je AUTO, které musíte ŘÍDIT – a ta velká písmena jsou tam zcela záměrně. Musíte do toho vložit svůj um a odvahu, ale budete odměněni vzrušujícím a návykovým zážitkem. Zabiják supersportů je zpátky! A je lepší než kdy dřív…

Foto: Jan Svoboda

 

Technické parametry vozidla Subaru WRX STi:

Stav vozu/rok výroby

nový / 2014

Cena vozu

1 089 000 Kč

Hmotnost

1 575 kg

Motor

boxer

Plnění motoru

přeplňování turbodmychadlem

Uložení motoru

vpředu podélně

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

benzin

Objem

2 457 ccm

Výkon

221 kW (300 koní) při 6 000 ot./min.

Výkon/hmotnost

190 koní/t

Točivý moment

407 Nm při 4 000 ot./min.

Zrychlení 0−100 

5,2 s

Max. rychlost  

255 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

všechna čtyři

Spotřeba ve městě

10,4 l/100 km

Spotřeba mimo město

14,0 l/100 km

Spotřeba kombinovaná

8,4 l/100 km

Objem palivové nádrže

60 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson, vinuté pružiny

Zavěšení zadní nápravy

Dvojité lichoběžníky, vinuté pružiny

Rozměr pneumatik

245/40 R18

Délka

4 595 mm

Šířka

1 795 mm

Výška

1 475 mm

Rozvor náprav

2 650 mm

Objem zavazadlového prostoru

460 l

 

 

Potěšilo nás: Zklamalo nás:
+ Brutální rychlost – Při společné vyjížďce vám nikdo nebude stačit...   
+ Citelné přiostření – ...a brzo poté přijdete o řidičák
+ Řidičskost  
+ Oldschool přístup     
+ Praktičnost  

 

Subaru WRX STi

2,5 turbo (300 koní)

Mercedes A 45 AMG

2,0 turbo (360 koní)

Audi S3

2,0 turbo (300 koní)

BMW M135i xDrive

3,0 twin-turbo (320 koní)

0-100 5,2 s

255 km/h 

10,4 l/100km

0-100 4,6 s

250 km/h

7,1 l/100km

0-100 5,3 s

250 km/h 

7,0 l/100km

0-100 4,7 s

250 km/h

7,8 l/100km

cena: 1 089 000 Kč

cena: 1 252 350 Kč

cena: 1 101 900 Kč

cena: 1 240 200 Kč

Galerie

Komentáře