foto Driversweb.cz

Toyota Supra mk5 – první dojmy oproti GT86

Datum článku: 20.1.2019 | Autor textu: Matěj Slepička

Pokud sledujete Driversweb.cz, asi vám neuniklo, že máme slabost pro japonská sportovní kupé a to dokonce takovou, že máme v garáži Toyobaru. Auto, které vyvíjela Toyota společně se Subaru, pod dohledem šéfa vývoje jménem Tetsuya Teda.

Když tenhle konstruktér dokončil své další dílo, novou Toyotu Supru mk5 (nebo chcete-li Supru generace A90), museli jsme se na ní jet podívat, detailně ji prozkoumat a porovnat s aktuální GT86kou. Než se na přímé porovnání vrhneme, uvedu pár skutečností na pravou míru.

 

Nová Supra byla představena před pár dny v Detroitu a jsou jen 4 lidi z České Republiky, kteří s ní jeli. Zajímavé je, že i přesto je spousta fanoušků a spekulantů, kteří jí zbytečně odepsali se slovy: „Vždyť je to v podstatě převlečené BMW Z4.“ Realita je přitom výrazně jiná.

 

Připomeňme si, že původní Supra mk4 (test DW si můžete přečíst zde) není původem přeturbený 800 koňový speciál na drifty, ale poměrně těžkopádné, bez mála 1500 kg těžké cestovně-sportovní GT, které mělo se svým řadovým šestiválcem 2JZ Turbo výkon 280-320 koní.

Pro novou Supru je ale výrazně jiná doba a od začátku bylo jasné, že může vzniknout jen, pokud se podaří nasdílet platformu s jiným modelem nebo jinou automobilkou. Cílovka cestovně-sportovního kupé totiž není dost velká, aby takové auto mohlo vzniklo samostatně.

 

A když se nad tím zamyslíte, tak ze současné produkce automobilek nenajdete nic, co by bylo vedle BMW blíže původnímu „receptu na Supru“, složeného ze zadokolky s přeplňovaným řadovým šestiválcem.

Motor BMW s 340 koňmi a 500 Nm tedy máme, ale na jakou platformu jej posadit. Vývojáři Toyoty věděli, že potřebují dosáhnout poměru rozvoru 1.5-1.6 proti šířce auta: To považují za ideální pro sportovní auto a proto vznikla Supra na platformě Z4 a ne třeba na 8er.

 

Nová Supra ale není jen převlečená Z4 G29. Vývoj auta probíhal samostatně v Japonsku a kromě toho, že na vývoji pracoval zmíněný Tetsuya Teda, tak na ni dohlížel i sám šéf automobilky Akio Toyoda. Nechal se slyšet, že novou Supru považuje za něco, jako své dítě. Buďte si jisti, že tihle dva chlapíci udělali maximum, aby v platformě BMW upozadili všechnu tu sterilitu, tak typickou pro Z4 a upřednostnili hravost s agilitou.

Jak to celé působí naživo? Podle mě Toyotě spolupráce s BMW prospěla, Supra teď působí bez výhrad prémiově, přestože nenese znáčky Lexus. Všechna ta tlačítka, páčky, použité materiály nebo třeba zvuk žuchnutí dveří při zavření, mají tu nejvyšší úroveň, jakou jsme zhýčkaní z prémiových automobilek a ten pocit je na míle vzdálený od funkčně pojaté GT86. To už samo o sobě napovídá, že Supra bude schopné cestovní GT, jak moc se zvládne převtělit do hravé zadokolky pak zůstává otázkou do prvního svezení.

 

Každopádně, aktivní diferenciál s až 100% svorností a krátký rozvor napovídají, že potenciál hravosti v Supře určitě je. Rozložení hmotnosti 50:50 pak ještě doplňuje, že ve svém principu jde sice o vyvážené auto, přesto má oproti GT86 (53:47) více hmotnosti vzadu, což povede k menší roztěkanosti a vyšší stabilitě.

Po přesednutí z GT86 je v podstatě jen jedna věc, která vás zklame a tou je posaz. Bohužel je Supra jedním z těch aut, do kterého naskočíte a hned hledáte, kde se posouvá sedačka řidiče níže. Nebije to do očí tak moc jako u hothatchů, ale pořád sedíte citelně výš, než byste chtěli.

 

Zajímavé ovšem je, že přestože má Supra oproti GT86 motor na výšku a vyšší posaz, tak má těžiště auta posazené níž. Jaké kouzlo na to bylo použito je pro mě záhadou, schválně se na to pozeptáme technického ředitele Toyoty. Novou Supru se pokusíme sehnat i na krátké svezení, tak zůstaňte naladěni!

A pokud na ní máte zálusk, tak si pospěšte, pro ČR je na rok 2019 jen 16 kvót na objednávky a připravte si zhruba dvojnásobnou sumu oproti GT86.

Galerie

Komentáře