Datum článku: 5.10.2014 | Autor textu: Matěj Slepička
K čemu může být takový Sports Golf dobrý? Proč vlastně Sports, když sportovní není? Obejde se bez nafty? Je dobrý nápad chtít po něm, aby řadil sám? Pohodlně se usaďte a my vám vysvětlíme, zač je toho Golf.
Vypadalo to trochu jako apríl, když se letos 1.4. na stránkách Volkswagenu objevil nástupce Golfu Plus s názvem Sportsvan, a přitom bez ambicí na sportovní svezení. Trvá ale přesně jedno kolo, než přijdete na to, jak moc ten název ve skutečnosti dává smysl. Jedno kolo, které nemusíte jakkoliv rozmontovávat a pohodlně ho šoupnete dozadu vedle dvou dalších lidí na zadních sedačkách. Přitom tohle auto není dodávka s uskákanou zadní nápravou, je to stále Golf, jen se do něj vejde sportovní náčiní pohodlněji. A naprosto chápu, že se sportovním nadšencům nechce dávat na střechu nebo za auto vybavení v ceně dalšího auta…
Vyšší stavba auta přitom zjednodušuje nastupování a taky poutání dětí na sedačky vzadu, takže kromě sportovců bude Sportsvan bavit i rodiny. Prostoru je na to v interiéru dost, zadní sedadla jsou dokonce posuvná, kvalita odpovídá golfovskému standardu a kufr je Golf plus dalších 120 l navíc. To znamená rovných 500l, a to je pro většinu rodinných víkendových výletů tak akorát.
Se zvýšeným autem a s vyšším důrazem na pohodlí uvnitř přišel oproti standardnímu Golfu více do popředí komfort na úkor kontroly náklonů podvozku, takže je poklidná jízda ještě pohodovější, ale zároveň to znamená také to, že rychlejší tempo již není příjemné a ani zážitkově přínosné, což vás namotivuje spíše zpátky zvolnit. I ladění motoru je ve většině dráhy plynu otupělé a až v poslední čtvrtině potenciálu plynu ukáže 1,4 TSI, že jejích 150 koní umí tiše, ale důstojně zatáhnout.
Stejně reaguje i převodovka, většinu času nechává svých 7 rychlostí hladce plout těsně nad volnoběhem a až s pořádně prošlápnutým plynem se odhodlá k podřazování. Trochu obtížně se pak ale ovládá příval výkonu, který nejdříve není a pak je ho rovnou až moc. Důraz na klidné ladění motoru je jedna z věcí, která pomáhá plynulosti jízdy, a ta je pro spotřebu paliva důležitá. Průměr testu byl 6,2 l/100 km, ale nebyl problém se na lehkonohých úsecích blížit 5 litrům více než 6.
Volkswagen tomuhle eko ladění motoru říká BlueMotion a je automaticky u všech verzí. S tím dostanete i systém Stop&Start, který vypíná motor na křižovatkách a tím šetří cca 0,6 l paliva na hodinu stání. Jezdím hodně po městě, takže to pro mě znamená zhruba 100 uspořených desetivteřin denně, to je asi 8 hodin a 190 Kč za měsíc, což je ve finále v ceně za provoz auta tak zanedbatelné číslo, že je úplně jedno, jestli funkci hned po nastartování vypnete nebo ne. Přestože se Stop&Start objevuje v autech více než 3 roky, zatím bohužel jen málokdy působí přirozeně a nerušeně. Koncern VW není bohužel výjimkou.
Naštěstí ve Volkswagenu ctí heslo „Pokud ta funkce někoho může štvát, pak ji udělejme vypínací“, takže pokud nechcete spořit palivo, jde Stop&Start vypnout. Další takový vypínací systém je asistent jízdy do kopce, který se snaží auto držet zastavené i při parkování, což je nejen otravné, ale i nekontrolovatelné při následném popojíždění. To bývá zpravidla ráznější, než parkování vyžaduje. Takže můžete rovnou vypnout i AutoHold.
Ze začátku jsem moc nechápal, k čemu může být Golf s vyšší stavbou dobrý, ale stačilo mi ho denně jen chvilku používat a začal mi zatraceně dávat smysl. Pochytil takový ten golfovský syndrom použitelnosti pro život takový, jaký je, a umění udělat jej s Golfem snažší. Jestli raději Golf Sportsvan nebo Golf Variant může být velké dilema, zase tak moc odlišné modely to nejsou (pořád je to Golf, ale jeden narostl do výšky, druhý do délky). Snad o trošku jednodušeji použitelný je Sportsvan, ale kdo nutně potřebuje dalších 105 l prostoru v kufru navíc, tak musí pro Variant. 1,4 TSI DSG pak dokonale sedí k pohodové atmosféře auta a úspora 0,5 l paliva na 100 km u 2,0 TDI není zase tak moc, aby bylo nutné naftu vyžadovat.
text: Matěj Slepička | foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Volkswagen Golf Sportsvan 1,4 TSI Highline:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2014 |
Základní cena vozu |
|
Hmotnost |
1 409 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
turbodmychadlo |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
benzín |
Objem |
1 395 cm3 |
Výkon |
110 kW (150 koní) při 5 000 - 6 000 ot./min. |
Výkon/hmotnost |
106 koní/t |
Točivý moment |
250 Nm při 1 500 - 3 500 ot./min. |
Zrychlení 0−100 |
8,8 s |
Max. rychlost |
212 km/h |
Počet rychlostí |
7 |
Převodovka |
dvouspojková automatická |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba ve městě |
6,8 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,5 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
5,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
50 l |
Zavěšení přední nápravy |
vzpěry MacPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
nezávislé zavěšení |
Rozměr pneumatik |
205/55 R16 |
Délka |
4 434 mm |
Šířka |
1 807 mm |
Výška |
1 578 mm |
Rozvor náprav |
2 685 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
500 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Prostorný a variabilní interier | – Lživé jméno |
+ Pohodově naladěné auto | – Otravná funkce AutoHold v kombinaci s DSG |
+ Příjemná kombinace TSI + DSG | |
+ Nízká spotřeba paliva |
Srovnání pro verze s manuální převodovkou:
1,4 TSI (150 koní) |
Ford C-Max 1,6 EcoBoost (150 koní) |
Citroën C4 Picasso 1,6 THP (156 koní) |
VW Golf Variant 1,4 TSI (140 koní) |
0-100 8,8 s 5,5 l/100km kufr: 500 l |
0-100 9,4 s 6,2 l/100km kufr: 471 l |
0-100 9,0 s 6,0 l/100km kufr: 537 - 630 l |
0-100 8,9 s 5,3 l/100km kufr: 605 l |
|
|
|
|
cena: 544 900 Kč |
cena: 506 990 Kč |
cena: 560 900 Kč |
cena: 527 900 Kč |