foto Driversweb.cz

Volkswagen Sharan 2,0 TDI 4Motion – rodina ve smyku

Datum článku: 24.4.2013 | Autor textu: Matěj Slepička

Jak udělat ze sterilně konfekčního MPV auto, které vás bude bavit používat? Sledujte, jak jednoduše! Náš testovací jezdec odhazuje zkoušečku chodu tlačítek v interiéru, rýpátko do plastů určující jejich kvalitu, tentokrát si bere do ruky úhloměr pro odečtení úhlu vybočení zádi a usedá na první ze sedmi sedadel.

V Sharanu nepotřebujete žádné sofistikované přístroje jako zkoušečku chodu tlačítek nebo zmíněné rýpátko do plastů, abyste bleskurychle po usednutí pochopili, že v jeho interiéru je ergonomicky a funkčně vše důmyslně dotažené. Dveře překrývají práh, aby vás nastupování neumazalo, při dovření dveří uslyšíte jen tlumené žuchnutí, stisknutí tlačítek doprovází pevný chod s měkkým dorazem a tlačítka najdete přesně tam, kde potřebujete. Pokud to považujete za samozřejmost, divili byste se, jak může mít spousta aktuálních modelů tak rozdílnou kvalitu tlačítek, chaos v jejich rozmístění a leckdy i zbytečnost v jejich použití.

A jak jsme zjistili porovnáním Sharanuchudšeji vybavenou sesterskou Alhambrou, tak pro navození správně dokonalé atmosféry v interiéru je důležité nebát se při koupi zaškrtat co nejvíce tlačítek navíc. Například výhřev sedadel. Ne, tady není jeden nepoužitelný režim vyhřívání a výběr mezi nic a moc. Tady jsou tři režimy, z nichž každý má svůj charakter. Pálí rychle, pálí příjemně a jen lehce připaluje.

Zaškrtněte i elektricky ovládané boční dveře a víko kufru. Děti baví elektrické otevírání a dospělé to neomrzí. Navíc tyhle dveře mají, i přes nutnost úzkého profilu kvůli posuvu, loketní opěrku, odkládací prostor a stahovací okno.

Až se při zaškrtávání dostanete i na trochu řidičská témata, nezapomeňte na adaptivní podvozek, získáte v režimu komfort plavně pohodové auto a v režimu sport přituhlý podvozek, o který se půjde v zatáčkách opřít, až v nich budete nechávat lehce pomáhat pohon 4Motion zadní nápravě.

Tušíte správně, že u Sharanu je „čtyřkolka“, mimo jednoroční cesty na hory, důležitá i pro další věc – pro přidání špetky zábavy z řízení. Když se třeba náhodou ocitnete na velkém zasněženém parkovišti, kde si kluci s malými ostrými hatchbacky rozmístili slalomové kužely a teď se mezi nimi nedotáčivě kloužou, jednoduše zatoužíte po tom těm holomkům ukázat, jak se to dělá.

Stoupnete si mezi ně do řady, oni zpozorní a jdou si připravit posměchy pro tátu v rodinném MPV s dítětem v dětské sedačce vzadu. Pak se rozjedete a s vypnutým ASR zvládnete plynulými přechody z jednoho přetáčivého smyku do druhého projet celý slalom. Na konci zařadíte další rychlost, turbo se roztočí a vy můžete táhlým powerslidem nechat puberťáky zírat. Zatváříte se, jako že to byla samozřejmost, a zmizíte v oblaku prašanu.

Díky pohonu všech kol ze Sharanu jistá dávka zábavy za volantem sálá, ovšem nezapře svých 1,9 tuny hmotnosti. Je potřeba mít k dispozici spoustu prostoru pro setrvačnost a také pro porozumění si s mezinápravovou spojkou haldex. V první chvíli je po vypnutí ASR Sharan nedotáčivý, a aby se tenhle smyk proměnil v řiditelnou přetáčivost, je potřeba potlačit dva jinak rozumné smysly. Jeden velí ubrat plyn. Přidejte a zadní kola začnou zabírat. Druhý velí v nedotáčivém smyku srovnat volant a zkusit zatočit opatrněji znovu. Namísto toho zatočte víc, tím vyděsíte haldex tak, že pošle ten správný výkon na ta správná kola. Zareagujte otočením volantu proti smyku a nechte z plna rozzářit úsměv.

A až se vyřádíte do přetáčivé sytosti, můžete přibližně za 6 l/100km zase spořádaně vyrazit s celou rodinou včetně vzdálených příbuzných na chatu. Můžete vzít v práci jedno celé oddělení na golf i s bagama nebo vyvenčit své RC vrtulníky a letadla na dálkové ovládání. A pokud zrovna nebude hezké počasí, sklopením zadních řad sedadel vytvoříte vzdušný prostor na území Sharanu a zalítat můžete klidně v autě.

Pokud chcete velké MPV a nechcete se při cestování kousat nudou, můžete sáhnout i po Sharanu, jen vezměte 4Motion a nacpěte jej hromadou výbavy, u které je promyšlenost samozřejmostí a skutečně ulehčuje denní soužití. Pohon všech kol si dělá trochu co chce a může ve vás možná vyvolat pocit, že auto ovládáte dokonale, ale na kluzkém povrchu umí vykouzlit úsměv a dojet i tam, kam byste se báli jít pěšky.

Text: Matěj Slepička | Foto: Jiří Čermák

Technické parametry vozidla Volkswagen Sharan 2,0 TDI 4motion:

Stav vozu/rok výroby

nový/2013

Cena testovaného vozu

864 900 Kč

Hmotnost

1 891 kg

Motor

řadový

Plnění motoru

turbodmychadlem

Uložení motoru

vpředu napříč

Počet válců

4

Počet ventilů

16

Palivo

nafta

Objem

1 968

Výkon

103 kW (140 koní) při 4 200 ot./min.

Výkon/hmotnost

74 koní/t

Točivý moment

320 Nm při 1 750 - 2 500 ot./min.

Zrychlení 0−100 

11,4 s

Max. rychlost  

191 km/h

Počet rychlostí 

6

Převodovka

manuální

Poháněná kola

přední

Spotřeba kombinovaná

6,0 l/100 km

Spotřeba ve městě

7,4 l/100 km

Spotřeba mimo město

5,2 l/100 km

Objem palivové nádrže

70 l

Zavěšení přední nápravy

McPherson

Zavěšení zadní nápravy

víceprvková

Rozměr pneumatik

215/60 R16

Délka

4 854 mm

Šířka

1 904 mm

Výška

1 720 mm

Rozvor náprav

2 619 mm

Objem zavazadlového prostoru

885 l

 

  

 

Potěšilo nás: Naštvalo nás:
+ Adaptivní podvozek – chytrý pohon všech kol chvílemi přemýšlí za vás
+ nízká spotřeba paliva  
+ rychlá a přesná převodovka  
+ posuvné zadní dveře  
+ pohon všech kol  

 

VW Sharan 4Motion

2,0 TDI (140 koní)

Seat Alhambra 4

2,0 TDI (140 koní)

Ford Galaxy (2wd)

2,0 TDCI (140 koní)

Citroën Grand C8 (2wd)

2,0 HDI (160 koní)

0-100 11,4 s

6,0 l/100km

kufr: 885 l

0-100 11,4 s

6,0 l/100km

kufr: 885 l

0-100 10,5 s

6,0 l/100km

kufr: 1030 l (až po střechu)

0-100 8,9 s

5,9 l/100km

kufr: 1160 l (až po střechu)

cena: 864 900 Kč

cena: 799 900 Kč

cena: 719 150 Kč

(Akční cena)

cena: 544 900 

(Akční cena)

Galerie

Komentáře