Datum článku: 4.9.2013 | Autor textu: Martin Jánský
Stylový design, funky interiér, spousty bláznivých barevných kombinací, kupa polepů, hafo cool interiérových doplňků... skoro nekonečné možnosti individualizace, až se vám z toho zamotá hlava. Neváhejte a vyzdobte si ho přesně podle svého vkusu.
Testovací auta bývají typicky v anonymní tmavší metalíze (pokud nemáte v nabídce opravdu neodolatelný a křiklavý lak jako pěkně mastný příplatek) s nekonfliktně tmavým interiérem. Pak jdou snáz prodat, až se na nich novináři vyřádí. Opel má ale zvláštní zvyk připravovat testovací auta v netradičních barvách. Třeba Mokka byla bronzová s hnědým interiérem (překvapivě pojmenovaným kakaový, nikoli kávový). A teď sedím v Adamu, který zvenku nejvíc připomíná latte z vaší oblíbené kavárny.
Ani tahle barva se nejmenuje po kávě, má název „A Star Is Brown“. V nabídce je taky šedá „The Greyfather“, zelená „Sweet Greens“, bílá "White My Fire" nebo červená "Red’n’roll". Markeťáci se na Adamu pořádně vyřádili, ale já si z toho nebudu dělat legraci. Taky se nebudeme smát výbavám Jam (barevný styl), Glam (sofistikovaný) a Slam (sportovní), dokonce ani samotnému jménu Adam. Nakonec pokud chcete dělat stylovku, kterou na sebe upoutáte pozornost, bez nějakého toho zdánlivě zbytečného křiku, dupání nohama a mávání rukama na sebe jen těžko upozorníte. A nebylo by to ani fér, protože Opel Adam je vlastně dost dobré auto.
Opel na to šel stejně, jako Fiat s pětistovkou postavenou na Pandě nebo Citroën s DS3 odvozeným od C3 – z jednoho lidového modelu udělal druhý, stylový. Na tom není nic špatného, zvlášť když je základ dobrý sám o sobě, a tím je v případě Adamu praktická, pohodlná, jednoduchá a spolehlivá Corsa. Ta už začíná mít svůj věk, ale v kabině si ničeho nevšimnete, interiér byl totiž pro potřeby Adamu inovovaný. Barevné plasty, texturované plasty, hliníkové plasty, trocha kůže, svítící budíky, nové ovladače a nové rádio (případně velký dotykový displej s konektivitou na váš smartphone za rozumný příplatek 7 500 Kč) a ambientní osvětlení. A pak je tu ještě jedna exkluzivní libovka. Do svého Adamu si můžete objednat položku, kterou nabízí zatím jen Rolls Royce: 64 LED ve stropě vytvářející dojem hvězdné oblohy nad hlavou. Až budete chtít na svůj Adam romanticky balit holky, vozte s sebou ještě mapu souhvězdí.
Na Adamu je sympatické i to, že se u něj nikdo nesnažil o falešnou sportovnost. Podvozek je prostě naladěný na pohodlí, takže s přehledem zvládá všechny nástrahy městských ulic – kanály, kočičí hlavy, retardéry. Žádné mlácení do podvozku, žádné překousnuté jazyky. V tomhle je Corsa nakonec stejná, ale oproti ní Adam zvládá lépe držet pod kontrolou náklony karoserie a v zatáčkách působí hlavně díky větším kolům (my jsme měli sedmnáctky, ale v nabídce jsou i osmnáctky) a širším pneumatikám schopněji. Má dost gripu, zatáčí ochotně a zadní vlečená náprava po povolení plynu trošku pomáhá s utažením stopy. Docela to funguje, ale sportování v Adamu velká zábava není.
Taky kvůli motorům, dýchavičné atmosféry neprojevují velkou radost do života. Čtrnáctistovka s 87 koňmi se nechala vytáčet, ale nijak si v tom nelibovala, daleko víc jí vyhovovalo pohodové tempo a řazení kolem dvou tisíc, jak doporučoval Adamův eko mozek. To dokázala odměnit tichoučkým předením, které snadno přehlušíte slušným rádiem, a spotřebou blížící se hranici pěti litrů, dokonce i ve městě jste v tom jen za šest a půl. Upřímně, stokoňová verze není o mnoho svižnější, jen víc žere, takže není divu, že je tahle motorizace nejprodávanější. Adam je nicméně prvním modelem Opelu, do kterého se montuje nový litrový tříválec s turbem (115 koní a 166 Nm), takže je nač se těšit (v nabídce až na počátku 2014). Nemluvě o tom, že platforma Corsy by měla umožnit využití foukané 200koňové šestnáctky z OPC, což už by bylo jiné sportovní kafe…
Zatím ale zůstává Adamova dynamika tak trochu bez jiskry. To je vzhledem k funky nátuře trochu škoda, vždyť Mini podporuje svou osobnost sportovní motokárovistostí a pětistovka italskou rozverností. Adam je ale německy praktický – snadno se řídí, je dost praktický (snadné nastupování, dost místa vpředu, vzadu a v kufru je to slabší), komfortní, úsporný, má širokou nabídku příplatkové výbavy a rozumnou cenovku (aspoň tu základní, než začnete řádit s individualizačními příplatky). Nekonečné možnosti individualizace jsou v tomhle segmentu nepostradatelným lákadlem, ale měli byste u toho trochu přemýšlet, protože až budete chtít svého béžového Adama s fialovou střechou, červenými lemy kol a růžovým interiérem chtít za čas prodat, nemusíte najít nikoho stejně bláznivého, kdo by ho chtěl. No anebo prostě povolte uzdu své fantazii a vytvořte si skutečně unikátní auto, které pak už nikdy nebudete mít potřebu prodat. Nebojte se a vyjádřete svou osobnost prostřednictvím auta, tenhle Adam bude jen VÁŠ.
foto: Jan Svoboda
Technické parametry vozidla Opel Adam 1,4 Glam:
Stav vozu/rok výroby |
nový/2013 |
Cena vozu |
|
Hmotnost |
1 135 kg |
Motor |
řadový |
Plnění motoru |
atmosférické |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Počet válců |
4 |
Počet ventilů |
16 |
Palivo |
benzín |
Objem |
1 398 ccm |
Výkon |
64 kW (87 koní) při 6 000 ot/min |
Výkon/hmotnost |
76 koní/t |
Točivý moment |
130 Nm při 4 000 ot/min |
Zrychlení 0−100 |
12,5 s |
Max. rychlost |
176 km/h |
Počet rychlostí |
5 |
Převodovka |
manuální |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba kombinovaná |
5,5 l/100 km |
Spotřeba ve městě |
7,3 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,4 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
38 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena se zkrutnou příčkou |
Rozměr pneumatik |
215/45 R17 |
Délka |
3 698 mm |
Šířka |
1 807 mm |
Výška |
1 484 mm |
Rozvor náprav |
2 311 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
170 l |
Potěšilo nás: | Naštvalo nás: |
+ Vypadá funky | – ...ale máte dost vkusu, abyste ho nezprasili? |
+ Pohodlný a jistý podvozek | – Marketingové řádění s názvy |
+ Solidní praktičnost | – Chybí mu dynamická jiskra |
+ Bezproblémová ergonomie | |
+ LED strop je cool | |
+ Nekonečné možnosti individualizace... |
1,4 Ecotec (87 koní) |
Fiat 500 0,9 TwinAir (85 koní) |
Citroën DS3 1,2 VTi (82 koní) |
Mini One 1,6i (75 koní) |
0-100 12,5 s 176 km/h 5,5 l/100km |
0-100 11,0 s 173 km/h 4,0 l/100km |
0-100 12,3 s 174 km/h 4,5 l/100km |
0-100 13,2 s 175 km/h 5,4 l/100km |
|
|
|
|
cena: 339 900 Kč * Akční cena |
cena: 341 150 Kč * Akční cena |
cena: 378 900 Kč |
cena: 400 000 Kč |