Datum článku: 1.4.2019 | Autor textu: Filip Slepička | Autor fotografií: Oldřich Burian
Od tabletu s MineCraftem mě zvedá sykot turba a bublající hutný tón výfuku. To táta přivezl domu Mini Cooper S. Tohle auto znám jak své boty, v poměru 1/18 ho totiž mám i ve své garáži. Díky tomu ani nebylo tak těžké přesvědčit tátu, že tohoto testu se chopím já.
Jsem Filip, za půl roku mi bude 8 a půl roku, a pokud si říkáte, že dětský test přeci nemůže mít žádnou vypovídající hodnotu, pak věřte, že za své krátké dětství jsem projel víc aut než vy za celý život. Jsem totiž synem automobilového novináře a pamětníci možná vědí, že Driversweb je v podstatě takový můj starší brácha.
Stará škola
Pojďme si hned narovinu říct, že pokud je vám 30 let a víc, jste už v podstatě moc staří a jen těžko můžete stíhat nastupující trendy automobilismu. Dost možná i vy spadáte do skupiny automobilových nadšenců „staré školy“, kteří sednou do auta, ze zvyku rovnou vypnou stop&start, rozčílí se, že místo vynikajícího sedmikvaltu Aisin nemají v tomhle sporťáku spíš manuál a ze zoufalosti hledají alespoň tlačítko ESP OFF.
Samozřejmě že Mini Cooper S zvládne všechnu tu čistokrevnou řidičskou zábavu, jakou je odstavení zádě po ubrání plynu v oblouku nebo nenasytné vytáčení motoru k červenému poli. Jeho největší kouzlo je ale právě v tom, že tuhle zábavu žádná z moderních vymožeností neblokuje. Naopak můžete jet jen tak do školy nebo z družiny na kroužky, a když se najde prostor užít si rychlost reakcí podvozku nebo pobublávání výfuku po ubrání plynu, ihned vám to vykouzlí úsměv na tvář.
Určitě si ale i vy uvědomujete, že dobře projetou zatáčku zažíváte s vaším autem jen vzácně, protože většinu času stojíte v koloně nebo bezmocně visíte za nějakým přetíženým kamionem. Úkolem auta je pak maximálně zpříjemnit a zjednodušit tyhle situace.
Proto dostalo Mini s faceliftem i novou převodovku. Aisin má teď 7 převodů, které pomáhají držet motor v pásmu otáček těsně nad volnoběhem. Objem 2.0 l a rychlé reakce turba pak stačí na to, aby jízda i v nizoučkých otáčkách nepostrádala plynulost a nezvykle plný zátah.
Britské lampy
I když mi, v mém věku 8 let, přijde retro jako trapný styl, Mini odkazuje na původní charakter naprosto vkusně. Prošedivělé manažery vrací do dětských let a nám dětem dopřává trochu potřebného rošťáctví.
Pro modelový rok 2018 navíc přichází Mini se zadními lampami s podkresem britské vlajky. Mimochodem tahle světla jsou i oblíbeným příslušenstvím pro starší modely. Je jen jeden trh, kde to funguje opačně a kde majitelé nových Cooperů hromadně mění světla za ta stará. Můžete hádat, který to je (samozřejmě že Francie).
Prémiové malé hatchbacky nemají jednoduchý život, jen málokdo je připravený dát za takhle malý kus auta 1 milion korun. Mini Cooper ale nabídne víc než jen navoněnou prémii, má totiž styl! Velkou výhodou Cooperu je pak mix hravosti s každodenní použitelností, která sahá až po infotainment, dobře známý všem řidičům BMW.
Text: Filip Slepička l Foto: Oldřich Burian l Kamera, střih: Matěj Slepička
Technické parametry vozidla Mini Cooper S:
Základní cena vozu |
|
Motor |
řadový čtyřválec |
Uložení motoru |
vpředu napříč |
Objem |
1 498 cm3 |
Výkon |
141 kW (192 koní) při 4 700 ot./min. |
Točivý moment |
300 Nm při 1 250 4 750 ot./min. |
Hmotnost |
1 312 kg |
Výkon/hmotnost |
146 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
6,8 s |
Max. rychlost |
235 km/h |
Převodovka |
manuální, 6 rychlostí |
Poháněná kola |
přední |
Spotřeba ve městě |
7,6 l/100 km |
Spotřeba mimo město |
4,7 l/100 km |
Spotřeba kombinovaná |
6,5 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
44 l |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
vlečená ramena |
Rozměr pneumatik |
215/55 R17 |
Délka |
3 821 mm |
Šířka |
1 727 mm |
Výška |
1 414 mm |
Rozvor náprav |
2 495 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
221 l |
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ hravost podvozku | – je přeci jen dost malý |
+ retro styl | |
+ každodenní použitelnost | |
+ nová světla jsou boží |