Datum článku: 15.4.2019 | Autor textu: Matěj Slepička
V roce 2020 nás čeká velká elektro revoluce, automobilky budou muset připravit svá auta na emisní normu EU7. Ta zahrnuje pokuty pro každou automobilku, která přesáhne emisní limity 95g/km v průměru na celé modelové řadě. To odpovídá as 3.54l/100km nafty nebo 4.06l/100km benzínu.
Asi jste si všimli, že současná auta jsou od toho daleko, takže automobilky budou muset přijít se záplavou hybridů, plug-in hybridů a elektrických aut, aby emisní hodnoty svého fleetu, ještě do konce roku zředily.
Některé automobilky jsou už teď napřed, ve sbírání zkušeností s elektromobily a mezi nimi je i Renault ZOE, nejprodávanější elektromobil v Evropě. V čem tkví jeho oblíbenost?
Pojďme si upřímně říct, že kdyby měl ZOE konvenční benzinový motor, měli byste problém za něj zaplatit i 300 000 kč. Nastupování ohrožuje nepříjemná hrana dveří, o kterou se dřív nebo později praštíte, interiér je z laciných plastů, řízení nepřirozené, přístroje strohé a podvozek? Díky nízkému těžišti sice překvapí stabilitou, poddajností ale určitě ne. Skoro by člověk ZOE odpískal, ale to by bylo příliš brzy…
To v čem ZOE vyniká, je použitelnost a ta u elektromobilu rozhodně není samozřejmá. ZOE má totiž reálný dojezd 300km, jeho zrychlení umí překvapit a maximální rychlost 135km/h už stíhá i dálniční tempo bez zdržování provozu. Přidejte k tomu rychlost nabíjení, se kterou vám stačí hodinka na dobíjecí stanici k 80% kapacitě baterií a najednou už rozumíte tomu, jak použitelná tahle nákupní taška je.
S tímhle dojezdem a rychlostí dobíjení už můžete dojet i do měst jako Pardubice, Hradec, Liberec, Plzeň nebo klidně i do Brna. Jako důkaz takového dojezdu někdo z novinářů dokonce podložil pokutou od městské policie Brno. Napříč republikou si tedy můžete v klidu vyřídit schůzky, návštěvy příbuzných, mezítím auto nabíjet a pak jet zase zpátky. Se ZOE si rychle zvyknete přirozeně parkovat na místech se zásuvkou a využít každé volné chvíle k dobíjení.
Za Renault ZOE v téhle výbavě zaplatíte 837 000 kč a to je i důvod proč mám trochu strach, že ZOE sesadí z trůnu záplava připravovaných elektromobilů nové generace. Na druhou stranu stačí udělat jen dvě věci a může být všechno jinak. Na volant nalepit znak Dacie a zlevnit ZOE na nejlevnější elektromobil na trhu.
text, kamera, střih: Matěj Slepička Foto: Robin Rezek
Potěšilo nás: | Zklamalo nás: |
+ reálný dojezd 300km | – působí lacině |
+ rychlost nabíjení | |
+ vypínatelný umělý zvuk |
Technické parametry vozidla Renault ZOE R90 Z.E. 40 kWh:
Základní cena vozu |
|
Motor |
elektromotor |
Uložení motoru |
vpředu |
Výkon |
68 kW (92 koní) |
Točivý moment |
220 Nm |
Hmotnost |
1 555 kg |
Výkon/hmotnost |
59 koní/t |
Zrychlení 0−100 km/h |
13,2 s |
Max. rychlost |
135 km/h |
Poháněná kola |
přední |
Nabíjení: domácí zásuvka |
25h |
Nabíjení: 11 kW (třífázová nabíjecí stanice 16 A) |
4h30m |
Nabíjení: 22 kW (třífázová nabíjecí stanice 32 A) |
2h30m |
Dojezd |
302km |
Zavěšení přední nápravy |
McPherson |
Zavěšení zadní nápravy |
torzní příčka |
Rozměr pneumatik |
195/55 R16 |
Délka |
4 084 mm |
Šířka |
1 510 mm |
Výška |
1 562 mm |
Rozvor náprav |
2 588 mm |
Objem zavazadlového prostoru |
338 l |