Datum článku: 9.4.2019 | Autor textu: Matěj Slepička
O odcházejícím Rapidu se říkalo, že přichází jako nástupce legendární Octavie I, přišel ale v době končící ekonomické krize, takže s odstupem času působí trochu laciněji, než možná musel. U Scaly už je situace úplně jiná a k Octavii má blíž, než byste čekali. Pojďme se mrknout na 5 věcí, které nás při prvních jízdách v Chorvatsku překvapily.
Přestože Rapid přišel na trh jako lacinější Octavie, tak za své aktivní období prošel několika zásadními změnami. Dostal zprvu zapovězené ovladače zadních oken i do řidičových dveří. S příchodem karoserie Spaceback přišlo i přeladění zadní nápravy, které mělo za úkol dořešit nervozitu geometrie v dálničním tempu v přímém směru.
V určitém období měl Rapid, podle Škody, představovat dokonce stylový model, a proto přišly i verze Scoutline a Monte Carlo s prosklenou střechou, tmavými koly a sportovním interiérem. Poslední designovou injekci pak přinesl poslední facelift. Scala sice navazuje tam, kde Rapid končí, ale už vstupní pozici má výrazně vyšší a v žádném případě už nepůsobí jako levnější Octavie, nýbrž jako stylovější a menší verze.
1. #JEDETO
Základní motor Scaly je 1.0 TSI 110k a vězte, že na 1250 kg těžkou Scalu s naprostým přehledem stačí. Má totiž 200 Nm, což s sebou přináší hodnotu točivého momentu v podstatě z naftového teritoria. Výbušnost motoru hodně připomíná legendární motor 1.9 TDI, tedy dávkovatelnost zátahu není z nejlepších, ale nečekaný příval výkonu má své kouzlo a charakter.
Nejsilnějším motorem je pak 1.5 TSI, který můžete mít jen v kombinaci s DSG převodovkou. Tenhle motor v minulém roce nahradil 1.4 TSI a i přes vyspělou technologii ACT (vypínání válců), variabilní geometrii lopatek bohužel ve většině aplikacích koncernu VW působil dostatečně nadšeně. Scala je ale prvním autem, kde 1.5 TSI poslušně nevzdoruje v nizoučkých otáčkách a ve zbytku otáčkoměru autu dodává výkon, který měli ještě před 15 lety jen hot hatche. Scala zrychlí na 100 km/h za 8,2 s, to už není tak vzdálené od prvogenerační Octavie RS (7,8 s).
Na Scale se zapracovalo i po stránce aerodynamiky a novým detailem pro optimalizaci proudění jsou například výdechy v předním nárazníku. K zaměření na úsporu paliva má nejblíže motor 1.6 TDI, který slibuje dokonce spotřebu 4,1 l/100 km. Bohužel nebyl dostatek času na to jej projet, ale měl by být výborně odhlučněný a s 6stupňovou převodovkou by mělo být řízení i dostatečně komfortní.
2. #SEDÍTO
Disciplína, ve které Scala fakt překvapila, jsou zatáčky. S 1.0 TSI je předek auta citelně lehčí a na jakýkoliv impulz volantem reaguje Scala až nezvykle čile. I samotný grip a řiditelnost auta na limitu přilnavosti jsou dál než u jakékoliv jiné škodovky bez znáčků RS. Naše testovací Scala měla navíc adaptivní podvozek, který ochotu vykroužení oblouku a utažení zádě ještě umocňoval.
Zatímco na rovince se rozdíl mezi komfortním a sportovním nastavením podvozku nezdá velký, tak právě v redukci náklonů je největší rozdíl.
3. #USBKILLER
Jedním z největších překvapení interiéru Scaly jsou chybějící klasické USB konektory, které nahradily modernější USB-C. Na prezentaci z toho bylo podobné „haló“, jako když iphone přišel o 3,5mm jack na klasická sluchátka. Podobně jako u iphonu jde konektor jednoduše zredukovat na klasické USB, nicméně vlastnictví Scaly s sebou nese i upgrade domácnosti na flashky a nabíjecí kabely pro foťáky a kabely s konektorem USB-C.
4. #DOTEKEM
Dalším překvapením Scaly a tentokrát negativním je minimalistické ovládání klimatizace, které chybí například tlačítka pro rychlost ventilátoru. Pro detailní nastavení musíte do „menu“, které spolupracuje s infotainmentem, takže vám překryje třeba potřebnou navigaci. Pokud navíc využíváte CarPlay, pak návrat zpět vyžaduje znovu spuštění menu -> carplay -> navigace.
5. #ASSISTS
Už do Rapidu jste měli možnost přikoupit Light Assist pro automatické rozsvícení světel, Rain Assist pro automatické stěrače, nově teď přicházejí funkce Front Assist a Line Assist, které zajistí radarovému tempomatu potřebné údaje pro zjednodušení jízdy na dálnicích a silnicích 1. třídy. Ve Scale má premiéru funkce Side Assist, což je v podstatě nadstavba systému hlídání mrtvého úhlu.
Na rozdíl od něj je systém sám schopen vyhodnotit riziko kolize a zasáhne do řízení, pokud se chystáte změnit pruh na místo, kde je v mrtvém úhlu překážka. Zdá se to být velmi chytré řešení, bohužel první testy v hustší dopravě řízení dost omezovaly zásahy do volantu i na místech, kde to nebylo potřeba.
Scala povyrostla a dospěla na úroveň, kde už začíná ohrožovat samu Octavii. Pokud tedy pravidelně nepotřebujete vozit sadu zimních kol, golfový bag a na týdenní nákup bez sklopení sedadel, bude Scala stylovější a přitom pořád dostačující volbou.
Dozvěděli jsme se, že verzi Monte Carlo můžeme očekávat již brzy, těšíme se na ni.
Škoda Scala - Technické parametry a ceny
Ambition | Style | |||
1.0 TSI | 110k l 200Nm | 5.0 l/100km | 394 900 Kč | 449 900 Kč |
1.5 TSI ACT DSG | 150k l 250 Nm | 5.0 l/100km | -- | 524 900 Kč |
1.6 TDI | 116k l 250Nm | 4.2 l/100km | 434 900 Kč | 489 900 Kč |
1.6 TDI DSG | 116k l 250Nm | 4.1 l/100km | -- | 529 900 Kč |
Vlog: Pavel Srp, Matěj Slepička
Kamera: Škoda Auto, Matěj Slepička
Střih: Matěj Slepička
video vzniklo ve spolupráci s www.auto-mania.cz