Datum článku: 17.9.2019 | Autor textu: Matěj Slepička
Elektrifikace automobilového segmentu je v plném proudu a už příští rok se dočkáme spousty nových plug-in hybridů a elektrických modelů. Ve světě motorek ale panuje pořád ještě punk a elektrických modelů je na trhu jen pár, přestože tichý průlet městem v jedné stopě dává velký smysl. Čím to je, zjišťujeme s testem elektrického skútru BMW.
Vyjíždím poklidně z parkoviště a přehupováním ze strany na stranu si zvykám na trochu odlišné jízdní vlastnosti velkého skútru s nízkým těžištěm. Zastavuji na semaforu, seznamuji se s infotainmentem barevného displeje, podobného jako u nového GS, když do vedlejšího pruhu přijíždí BMW M4. Stejně jako teď vám, tak i mě bleskne hlavou myšlenka, jestli by jí tenhle A1 skútr (tedy ten, který můžou řídit i děti od 16 let) uměl takzvaně „smáznout“. Oranžová, zelená…
Otáčím plynovou rukojetí, v tomhle případě teda spíš ovladačem regulátoru napětí, zkrátka dávám „plnej“, přikrčím se nad řídítka a sleduji, jak M4 vedle mě mocně protáčí kola, aby rozhýbala tu velkou hmotu kupředu. Přiznám se, že elektrokopanec na startu, který ze všeho nejvíc připomíná nedobrždění auta za váma, tak ten jsem nečekal ani já.
Tenhle skútr sice taky není žádný drobeček, má 275 kg, ale přesto dokáže zrychlit na 50 km/h za 2,8 s. A to je podle téhle mé zkušenosti naprosto stejně, jako to zvládne průměrně zkušený řidič s M4, přestože při správné konfiguraci a rychlém postřehu byste se s tím autem teoreticky měli dostat i pod 2 s.
Asi vás teď lehce zaskočilo číslo 275 kg hmotnosti na skútr kategorie A1, ale vězte, že díky nízkému těžišti a perfektnímu podvozku byste tipli spíše o třetinu méně. Hmotnosti si všimnete jen při manipulaci na místě, kde parkování komplikuje ještě přirozený odpor magnetů elektromotoru. Naštěstí ale BMW využilo faktu, že pro zpátečku na elektrickém pohonu stačí pouze otočení polarity, takže přes přidržené kolíbkové tlačítko na levé ruce můžete i couvat.
Asi už jste pochopili, že mohutný zátah motoru za naprostého ticha má obrovské kouzlo a prolétání městskou dopravou jde díky tomu i perfektnímu podvozku označit za určitou formu zábavy. Navíc tady máte všechny ty výhody skútrů jako perfektní krytí před deštěm nebo úložný prostor pro přilbu.
Podle rozměrů skútru byste správně hádali, že by byl vhodný i na mimoměstské dojíždění, tuhle činnost ovšem limituje dojezd 100 km nebo spíše jeho dobíjení. Pokud by s C-Evolution šlo dobít z 20 % na 80 % kapacity za pár minut, jako to je u dnešních elektromobilů, v podstatě by se dalo říct, že díky síti dobíjecích stanic dojedete téměř kamkoliv po republice. Rychlonabíjením tohoto skútru ale strávíte hodinu času pro každých dobitých 40 km, a to jakékoliv dojíždění nebo delší výlety bohužel zásadně omezuje.
Pokud je vám 100 km dojezdu málo, existuje verze C-Evolution ještě se 160 km dojezdu, jen ta už není v kategorii A1, ale A2. Pokud se nebudete pohybovat maximální rychlostí 130 km/h po dálnici, ale budete využívat rekuperace po městě, pak budou tyhle údaje dojezdu reálné.
Za BMW C-Evolutin zaplatíte 367 500kč a ačkoliv jde o plně srovnatelnou cenu s ostatními elektromotocykly, tak i pro nadšence do alternativnách pohonů mu zkrátka chybí výkonné rychlodobíjení, které by umožnilo takové ty klasické motocyklové výlety s krátkým dobitím v jejich cíli.
Bez rychlodobíjení se jeví jako všestrannější volba BMW C400 GT, za které dáte o 160 000 Kč méně. Nebo nabídnu druhý pohled, BMW RnineT stojí 380 000 Kč a myslím, že s ním půjde prokličkovat městem také dost stylově. Navíc RnineT zní jako válečná stíhačka a natankovat na dalších 200km jízdy je s ním otázka 5ti minut času.
Text: Matěj Slepička l Foto: Robin Rezek
Technické parametry motocyklu BMW C-Evolution:
Základní cena vozu |
367 500 Kč |
Motor |
elektromotor |
Kategorie |
A1 |
Výkon |
11 kW (15 koní) |
Točivý moment |
72 Nm |
Hmotnost |
275 kg |
Zrychlení 0−100 km/h |
6.7s |
Max. rychlost |
129 km/h |
Dojezd |
100km / 160km |
Velikost baterie |
8.3 kWh / 12.5 kWh |
Rozměr pneumatik |
120/70 R 15 160/60 R 15 |
Výška sedla |
765 mm |
Rozvor |
1 610 mm |