Datum článku: 6.6.2011 | Autor textu: Martin Jánský
BMW odtajnilo fotky druhé generace svého (zatím) nejmenšího modelu. Zachovává si pohon zadních kol a přináší více místa a luxusu.
Souboj prémiových hatchbacků vstupuje do dalšího kola, jako první vyšle na trh svého válečníka BMW, brzy poté budou následovat nové Audi A3 a Mercedes-Benz třídy A. A soudě podle konceptů A3 a Áčka, které jsme viděli nedávno na autosalonech, BMW to bude mít hodně těžké. Nicméně v Mnichově rozhodně svou práci neodflákli a kromě toho, že na trh z prémiového německého tria přichází první, jsou i pořádně vyzbrojeni.
Design exteriéru se vlastně ani moc nezměnil. Nový šéfdesignér BMW, Adrian van Hooydonk, jen doladil práci původního týmu Chrise Bangla. Pryč je podivná prohnutá boční linie na úrovni prahů, nové jsou agresivnější ledvinky na přídi, nová jsou přední i zadní světla po vzoru X1. Vše teď působí uhlazeněji a dospěleji. Stejné je to i v interiéru, úpravy byly pouze evoluční se zaměřením na zvýšení kvality a luxusnější pocity z hodnotnějšího interiéru.
Nová jednička povyrostla, protože vměstnat se na zadní sedačky bylo reálné snad jen pro děti. Rozvor se prodloužil o 30mm na 2 690mm, což je o pouhých 70mm méně než u dnešní trojkové řady (takže už logicky odvodíte, že nová trojka také povyroste). Přinejmenším 21 mm bylo přidáno pro nohy zadních pasažérů, pozměnil se i tvar dveří, aby se pasažérům na zadní sedačky lépe nastupovalo. Celkově je jednička delší o 85 mm (4 234 mm) a širší 17 mm (1 765 mm) než její předchůdkyně, ačkoliv výška zůstala zachována (1 421 mm). O nárůstu nebo snížení hmotnosti BMW (raději?) nereferuje. Povyrostl také kufr, konkrétně o 30 litrů na celkových 360 l (o deset víc než Golf, o 44 víc než Focus).
Podvozek jedničky přebírá většinu komponent z trojkové řady, ponechává si pro BMW klíčový pohon zadních kol, ale přijít má prý i čtyřkolka xDrive. Malé báwo se představí s pěti motory, dvěma benzínovými (čtyřválec 1.6 ve variantách 116i a 118i o 140 a 175 koních) a třemi naftovými (čtyřválec 2.0 jako 116d, 118d a prozatím nejsilnější 120d s výkony 120, 148 a 190 koní). Následovat budou jak silnější jednotky, jako například verze 128i s foukaným dvoulitrem s 250 koni, tak i slabší verze, konkrétně zcela nový tříválec 1.5 ve variantě benzínové i dieselové. Na šestiválce si v nové jedničce nejspíše musíme nechat zajít chuť, což otevírá otázky ohledně nejlákavější 1M verze.
Na výběr budete mít mezi šestistupňovým manuálem a (příplatkovým) osmistupňovým automatem ZF. Samozřejmostí bude balík vylepšení Efficient Dynamics, který bude obsahovat stop-start systém, pneumatiky se sníženým valivým odporem, rekuperaci bzdné energie a automaticky se odpojující pomocné systémy. Vaše luxusní choutky bude omezovat spíše vaše peněženka, než rozsah příplatkové výbavy, dopřát si budete moci i internetovou konektivitu. Na trh se nová jedničkapodívá ke konci letošního roku, české ceny jsou zatím neznámé, ale divili bychom se, kdyby nebyly vyšší, řekněme, o obligátních deset procent? Jedničkové BMW se objeví nejdřív jako pětidvéř, pak přijde třídvéř, určitě i osvědčené kabrio a kupé. Celkem má karosářských variant být šest. Kdo si tipne jaké?
Chcete vidět, jak bude jednička vypadat s příplatkovou výbavou M Sport? Klikejte ZDE.
Názor Driverswebu: Uhlazenější, distinguovanější, luxusnější. Jsme si jisti, že z něj bude prodejní trhák.