Datum článku: 28.5.2012 | Autor textu: Ladislav Stach
Je známým faktem, že máme slabost pro ameriky, takže jsme pozvání na spanilou jízdu nemohli odmítnout. Měli jsme si ale předtím přepočítat jejich kola...
Připadám si jako na prvomájovém průvodu. Projíždíme městem a kolem se srocují davy zvědavců a čumilů. Jen jim chybí mávátka a sovětské vlajky. Tentokrát jsou ale kolemstojící nadšení spontánně, nikoliv z donucení, a vzdávají hold americkému způsobu života, a ne komunistickým ideálům. Právě projíždí náš konvoj Harleyů a život nemůže být sladší.
Téměř 300 km napříč celou Moravou bylo pro mne jako motorkáře, co cestuje pouze v rámci Prahy a okolí, fyzicky náročná denní porce, byť mě celou dobu konejšila velká sedla přizpůsobená americkým zadkům a pohodové tempo vyjížďky. Při každé zastávce jsme si prohazovali stroje, takže jsem mohl vyzkoušet všechny modely Harley-Davidson, a to od základních Sportsterů až po obří Electra Glide. A na všech je cítit stejný rukopis.
Již po prvních metrech s tímto strojem si člověk připadá jako v pohádce. Jízda je pohodlná a klidná. Při řízení klasiky si člověk užívá pocity pohodového jezdce, co netouží po tom být někde přesně na čas, ale sbírá krásné pohledy na krajinu a své bezprostřední okolí. To však neznamená, že si jízdu neužívá. Motor není třeba nijak zvlášť točit, tahá pěkně odspodu. Jakékoli zrychlení je navíc doprovázeno burácejícím dozvukem a stroj rád a ochotně vyrazí vpřed. Průjezd zatáčkami je vždy plynulý a na ostré změny směru se stroj ne příliš rád přizpůsobuje. Není se však čemu divit, jeho hmotnost je v porovnání s cestovním motocyklem prakticky dvojnásobná. Ale o parádně trefené apexy tu přece nejde. Tohle je Harley, a tak je třeba se přizpůsobit.
S touto větou jsem usedl i na podstatně modernější a uhlazenější V-Rod, což je mašina z úplně jiného těsta. Agresivní styl a podstatně jinak postavený posed je jistým předpokladem odlišnosti. V-Rod byl natolik dynamický a svižný, že má představa o klidném cestování se rázem rozplynula. Jízda najednou nabírá jiného rozměru. Předjíždění je s motorem 1 250 ccm hračka a otáčky lze vyhnat až do úctyhodných 7 250. Taková akcelerace byla již emocionálně srovnatelná s dost silnou cestovní motorkou. Nájezdy do zatáček se najednou zdají snazší a na výjezdu lze pod plynem vyrazit ven. Je znát, že při vývoji spolupracovala michiganská fabrika se stuttgartským Porsche. Takový Harley je něco i pro ty mladší, co se chtějí trochu pobavit rychlostí.
Harley-Davidson rozhodně nestagnuje a nespí na vavřínech. Jejich portfolio motocyklů nabízí originalitu a osobitý charakter pro každého a hlavně v každém věku. Motorku si lze modifikovat dle obrovského seznamu doplňků a vylepšení. Styl jednotlivých strojů je famózní. Vše má své kouzlo a odlišný účel. Mít takovou mašinu je jako snít sen malého kluka každý den.
Foto: Boris Stojanov a Marcela Borýsková