foto Driversweb.cz

Honda CBR650R – co se změnilo za 10 let od dob CBR600F?

Datum článku: 11.10.2019 | Autor textu: Matěj Slepička

Na první pohled to může vypadat, že se za posledních 10 let ve světě silničních motorek zase tolik nezměnilo. Vzhledově byste CBR-babičce vedle své vnučky nehádali až takový věk, i svými parametry jsou obě dámy dost podobné, obě totiž mají s vysokootáčkový čtyřválec a výkon kolem 100 koní. Jaké jsou tedy hlavní rozdíly nového CBR oproti ojetině za čtvrtinu ceny?

Pro tenhle srovnávací test jsme vytáhli naši redakční babičku v podobě oblíbené moto-ojetiny CBR600F z roku 2008. Jde o generaci F4i, která byla ve své době jakýmsi faceliftem původní, ještě karburátorové F4. Tenhle konkrétní kousek je prodaný a servisovaný u dealera Honda AutoJarov a má kompletní servisní historii až do současných 67 000 km, tedy jako vzorek ojetiny je spíše v nadprůměrné kondici.

 

Letošní novinka CBR650R 2019

Naši redakční babičku jsme vytáhli kvůli letošní novince Hondy, modelu CBR650R. Ve všech svých generacích mělo CBR střední kubatury vysokootáčkový čtyřválec, který nejdříve stoupl výkonem s příchodem vstřikování na 81 kW, poté postupně vystřízlivěl na 67 kW a s poslední generací opět stoupl na 70 kW, což je legislativní limit pro možnost uškrcení stroje na limit kategrie A2, tedy 35 kW.

Ostatní letošní inovace nové „Cebro“ sdílí se sourozencem z řady NeoCafé, kterou jsme testovali zde. Také má ty nové elegantní svody, vylepšený průběh výkonu, přepracovaný posez a hlavně multifunkční displej, který v dnešním testu úplně nevynikne, nicméně oproti minulé generaci CBR650F s černobílým displejem je to velký posun kupředu.

 

Motorkářský svět zeštíhlel!

Když jsme poprvé postavili obě CBR k sobě, doslova nás šokovalo, jak dramaticky dnešní stroje zeštíhlily a jak moc se změnila ergonomie. Nové CBR má výrazně menší čelní štítek, užší posez a schválně si všimněte ergonomie postavené více „na předek“. Záď nového stroje končí v podstatě už nad osou zadního kola.


  Startujeme a vyrážíme.

Naší redakční babičku dobře znám, takže rovnou sedám na nové CBR650R. Jako první mě překvapuje výrazně  vzpřímenější posez, konečně použitelný rejd a perfektní vychování všech ovládacích prvků. Všichni pouliční závodníci se teď pravděpodobně chytají za hlavu, že CBR takhle vyměklo. A do jisté míry mají pravdu, na druhou stranu to z téhle „lehny“ dělá celkem použitelný stroj i pro jiné situace, než je  typická pražská otočka na Slapy během hodinky a půl po práci.

Hodně mi to připomíná příběh oblíbené kategorie SUV mezi auty. Pořád jsou auta jako Volkswagen Touareg, Subaru Forester nebo třeba Range Rover Vogue uznávanými offroady, ale vyměkly natolik, že už s nimi není opruz jezdit po silnicích.

V praxi to na „Cebru“ vypadá tak, že s kratší jedničkou a poslušnější spojkou dokážete projet Prahou i bez křeči v prstech levé ruky. Z posezu vás nebudou bolet ruce ani břišáky a od chuti cestovat v jedné stopě vás neodradí ani chladné podzimní ráno. Cestu s LED osvětlením perfektně rozedníte a ruce prohřejete příplatkovým vyhříváním rukojetí. Rozmanitost použití podporuje i motor, který napříč otáčkoměrem mění charakter od poslušné začátečnické motorky až po ostrou silničku na konci otáčkoměru.

 

"Cebro" přišlo o špetku ostrosti, je to špatně?

Pojem Honda CBR nikdy nebyl vnímaný jako synonymum ultimativního závodního stroje a tím spíše ne v případě naší redakční CBR600F, která tehdy bývala v podstatě tou nejcestovnější verzí rodiny CBR. Zásadní otázkou ve vaší hlavě teď určitě vyvstává, jestli ten přerod na ještě kompromisnější stroj není ve finále až příliš velká nuda.

A já vám rozumím. Stačí se chvilku svézt na starém CBR a rychle přijdete na to, že čím obtížněji se stroj řídí, tím je vlastně větší zábava ho krotit. Chod motoru je bez těch katalyzátorů citelně ostřejší, s řízením se budete muset rvát jako spolužáci o svou první holku, a pokud jste vážně ortodoxní motorkáři, pak vás určitě potěší i adrenalin při jízdě v noci. Totiž ty bludičky vpředu samozřejmě téměř nesvítí, dokud nedáte dálková světla.

K zážitku z CBR F4i připojte i neoddělitelný fakt, že jde prostě o ojetinu. Počítejte s tím, že čas od času sama zhasne na semaforu přesně ve chvíli, kdy předjedete celou kolonu na začátek a padne zelená. Připravte se, že se navztekáte, až na ní celý večer budete měnit ty čtyři svíčky s rukama zapletenýma v těsném rámu a garantuju vám, že se zapotíte, až dojde na výměnu předních kotoučů v ceně půlky hodnoty stroje.

 

Zatímco staré CBR je tedy spíš zážitkový stroj, který člověk vytáhne maximálně párkrát do týdne, tak nové CBR650R má své schopnosti rozmanité natolik, že na něm za sezonu rádi nacestujete klidně několikanásobek nájezdu.

Jsou jen dvě věci, které mi na novém CBR nesedly. Tou první je špatná čitelnost displeje za přímého slunce a druhou jsou vibrace motoru ve středních otáčkách. Jde o takové lehké mravenčení v řídítkách a stupačkách, které pro krátké zabroušení do vysokých otáček nevadí, ale po dálničních přesunech bohužel cítíte brnění ještě 10 minut po jízdě.

A jak to máte doma vy? Máte radši drama pro občasné výlety, nebo radši stroje na každý den?

 

Honda CBR500R – 35kW nejen stažením čtyřválce

Přestože jde CBR650R legálně seškrtit na 35kW, zábavnější a efektivnější variantou je bezesporu pořízení menší CBR500R. Výkonu má tak akorát, abyste s ní stačili všem kamarádům na dospělých kubaturách, vzhled má dostatečně důstojný a zvuk ve středním pásmu otáček hodně připomíná ten rampl, který vydávají všechna ta ostrá Subárka.

Ve chvilku, kdy s partou přátel na dospělých strojích vysedáte ze sedla v sérii zatáček, tam z pětikila musíte ždímat jeho potenciál do posledního koně. Musíte být pořád ve střehu na podřazení a ždímat motor až na samý konec otáčkoměru, což vám při řízení dodává zajímavý pocit sebejistoty a nadvlády nad strojem. Výhoda pětikila pak přichází v zatáčkách, kde může těžit z obratnosti. Pak se vaši přátelé dočkájí i toho, že je tlačíte ze zatáček ven, protože vy už přidávat plyn můžete. Skvělá "A-dvojková" zábava, navíc ušetříte 50 000kč!

 

 

Technické parametry vozidla Honda CBR650R:

Základní cena vozu

219 900 Kč

Motor

čtyřválec

Objem

649 cm3

Výkon

70 kW (95 koní) při 12 000 ot./min.  

Točivý moment

64 Nm při 8 500 ot./min.

Hmotnost

202 kg

Výkon/hmotnost

470 koní/t

Zrychlení 0−100 km/h

cca 3.5 s

Max. rychlost

 197 km/h

Převodovka

6 stupňová manuální (quickshifter)  

Spotřeba kombinovaná

4.9 l/100 km

Objem palivové nádrže

15.4 l

Rozměr pneumatik

120/70ZR17M/C

180/55ZR17M/C

Výška sedla

810 mm

Rozvor

 1 450 mm

Světlá výška

150 mm

Závlek

101 mm

 

 

 

 

Galerie

Komentáře