Datum článku: 21.7.2020 | Autor textu: Matěj Slepička
V době, kdy cestovní endura dostávají několik režimů nastavení podvozku a odezvy motoru, přišel na svět tenhle stroj se svým ryze mechanickým přístupem. Největší technickou vychytávkou je tady vypínatelné ABS, takže řízení tohohle stroje bude jen na vás. Stoupněte si pořádně do stupaček, v tomhle článku se nudné kilometry polykat nebudou.
Uprostřed ničeho
Přiznám se, že za svých pár (slovy dvě) motorkářských sezon bohužel nejsem takový pilot, abych si tahle surová endura uměl naplno užít. Rozhodně bych si netroufl letět vzduchem, jet po zadním nebo se sunout powerslidem. A přesto se tak s Tenerkou stalo. Ten stroj ve mně vyvolal tolik důvěry v ovladatelnost, že jsme se v terénu rychle sladili tak, jako bychom spolu vyrostli.
T700 působí hodně robustně, stupačky, ale i řadička nebo páčka brdy jsou sklopné tak, aby vydržely případný střet při průjezdu terénem. Stejně tak působí i skromná kapotáž, která by i nějaké ty pády mohla vydržet. Do terénu skvěle sedí i ladění motoru, snadno se sbírá z nizoučkých otáček a do 6 500 ot./min oplývá větším točivým momentem, než jste schopni využít.
Uprostřed města
Tenerka hodně překvapila i v disciplíně městského dojíždění. S vysokým posazem má člověk ideální přehled, ergonomie pro terén tady umožňuje i pohodlné stání na semaforech bez zaražených hrotů stupaček v holeních. Při odpichu od semaforu je pak krouťáku více než dost, naopak si při plné akceleraci musíte hlídat, abyste neodjeli po zadním kole. Oproti velkým endurům jde tady navíc i snadno prokličkovat mezi auty nebo třeba ze sedla s motorkou odcouvat do kopce mezi zaparkovaná auta.
Uprostřed světa
A jak že je na tom Tenerka s tím cestováním? Když je to lehkonohý stroj střední kubatury, tak to přeci musí být bída, ne? Upřímně, napadá mě spousta motorek, na kterých bych chtěl dálku zdolávat raději, ale o co je Tenerka zážitkovější co do obratnosti a průjezdnosti, o to je surovější při cestování.
Počítejte s tím, že v cestovním tempu ten stroj vydává poměrně dost rezonance od motoru a podvozku. Ze sedla vás bude po delší cestě bolet zadek a za nízký štítek schováte možná tak navigaci, ale chlapskou postavu rozhodně ne. Určitě by si s tím šlo trochu pohrát a štítek vyměnit za větší, sedlo za příplatkové a rezonance odstínit nebo investovat do pořádné přilby. Každopádně pokud chcete cestovat dálky, počítejte zkrátka s dodatečnými investicemi.
Ve dvou?
Už když se na tu štíhlou kozu podíváte, musí vám být jasné, že tohle nebude ideální stroj na dálkové cestování ve dvou. S kufry nezbývá moc místa pro druhé nohy, sedlo není vyvýšené a motor nad 120 km/h přijde o příval točivého momentu, který by se na předjíždění se zátěží zrovna hodil. Tohle je asi jediná disciplína, ve které se tahle T700 příliš nenašla, přesto jsem za týden v sedle Tenerky potkal hned dvě další a obě plně obsazené.
Kromě dlákového cestování ve dvou je to ale všestranný stroj, který se bude denně cestou do práce těšit, až si zase stoupnete do stupaček a společně přeletíte alespoň nějaký retardér, a až zbyde chvilka po práci, bude vás na polňačce nebo na náročnějším lesním terénu učit být lepším řidičem. Správný chlap něco vydrží, takže i ty komfortní ústupky při cestování za ty zážitky stojí, jen počítejte s tím, že budete muset investovat alespoň do sedla a štítku.
Text & Foto: Matěj Slepička
Potěšilo nás: |
Zklamalo nás: |
+ Jednoduchý vzhled |
– Strmě upadající křivka točivého momentu |
+ Zátah motoru od nízkých otáček |
|
+ Perfektní jízdní vlastnosti |
|
+ Univerzální využití |
|
Technické parametry motocyklu Yamaha T700 Ténéré:
Základní cena vozu |
|
Motor |
Řadový dvouválec |
Objem |
691 cm3 |
Výkon |
50 kW (68 koní) při 9.000 ot./min. |
Točivý moment |
68 Nm při 6 500 ot./min. |
Hmotnost |
204 kg |
Zrychlení 0−100 km/h |
cca 4 s |
Max. rychlost |
cca 180 km/h |
Převodovka |
6 stupňová manuální |
Spotřeba kombinovaná |
4.3 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
16 l |
Rozměr pneumatik |
90/90 R21 M/C 54V M+S 150/70 R18 M/C 70V M+S |
Výška sedla |
875 |
Rozvor |
1 595 mm |