Datum článku: 29.8.2019 | Autor textu: Zbyněk Novák
Na trhu je spousta motorek, které vás zlákají pro svůj vzhled a spousta těch, které byste koupili čistě proto, jak skvěle jezdí. Je ale jen hrstka motorek, které umí zastoupit obojí. Patří mezi ně i XSR700 XTribute? To si pište!
Nebudu kolem toho dlouho mlžit, důvod, proč jsem si XSR700 tak oblíbil, je její neuvěřitelná komplexnost. V minulosti už jsem jel na XSR900, takže jsem hravý podvozek očekával, ale s tímhle dvouválcem mám pocit, že je celá ta retro atmosféra ještě o kousek dotaženější. A pak je tady ten design, ve verzi XTribute tahle XSR navazuje na původní Yamahu XT 500 několika detaily, které jen dál prohloubí caféčkový klasický design.
Kromě unikátního laku s červenými linkami na nádrži, zlatých kolech, terénních pneumatikách, dobovému sedlu, je na tomhle “demo biku” ještě jedna třešnička – výfuk Akrapovič. Ten si zamilujete od prvních kilometrů. Kromě toho, že vypadá dobře už od svodů, má také příjemně hluboký zvuk, ze kterého rychle poznáte, že XSR700 má přesazenou kliku o 270°, tedy zní jako 90° “véčko”.
Dvouválec má o objemu 689cc a je laděný s důrazem na točivý moment od nízkých otáček a zároveň nevadnoucí výkon na jeho konci. Díky tomu je zátah motoru dostupný v podstatě pořád.
Jestli ve vás tohle XSR budí chuť se svézt už jen designem a zvukem, pak věřte, že jízdně vás určitě nadchne tak, že nebudete chtít slézt. Nebál bych se mluvit o dokonalém sladění stroje na všech frontách. Jedinou věcí, na kterou jsem si musel zvykat, bylo měkčí odpružení. Na limitu vás sice může donutit zpomalit, nicnéně o to lépe odhaluje přenosy váhy při běžné dynamické jízdě okreskama. Posaz je perfektní, sedlo vpředu užší než v případě XSR900 a držení rukou komfortně vysoko, opět výše než v případě sesterské devítky.
Kromě příjemné řidičcké pozice, mě na tomhle XSR baví to rozmanité využití. Doteď vlastně nevím, jestli jsem si více užíval proplétání městem s četným otáčením hlav chodců, řádění na okreskách nebo pojíždění na polňačce s vůní přírody. Pokud bych se měl přece jen rozhodnout pro jedno, vyhrajou to samozřejmě okresky, kde si člověk naplno protočí plynovou rukojeť.
Pokud i přesto zapochybujete, jestli budete s tímto sedmikilem stačit svým parťákům, sedlajícím všechny ty “dospělé” devítistovky, litry a podobně, nemusíte mít strach. Na rovinkách budou zřejmě o fous rychlejší, za to v klikatých esíčkách byste je mohli slupnout jako malinu. Navíc vás to bude ukrutně bavit, dolovat z XSRka maximum totiž nemusí nutně znamenat tep v červeném poli ukazatele vašich chytrých hodinek. Nazval bych to něčím ve smyslu kultivované zábavy.
Na to, abyste se královsky bavili není potřebné vynaložit extrémní nasazení v nepohodlném posazu. Tohle XSRo se řídí tak samozřejmně, že vás udělá ještě lepším motorkářem, než jakým ve skutečnosti jste. S tím souvisí i fakt, že dokáže prominout i nějakou tu řidičskou chybu.
K těm funkčním vlastnostem XSR, které se budou hodit při denním používání nemám větších připomínek. V kulatém displeji je snadné se zorientovat, je dobře čitelný i na slunci. Sedačka je měkčí, na kratších a středních trasách tedy pohodlná. Pouze při jízdě ve dvou, je místa méně a budete se trošku mačkat. Pokud jste tedy postavou spíše Goliáš než David, na jízdu ve dvou rovnou zapomeňte.
Jediná výtka tak může být snad jen zpracování některých dílů. Tlačítko směrovky je třeba přepínat s velkou dávkou soustředění, najít grif na zamknutí řídítek nějaký čas trvá, no a některé materiály by mohly působit o něco poctivěji.
XSR 700 je v hodnotě kolem 200 tisíc korun naprosto odpovídajícím zbožím a pokud bych uvažoval, co v podobné cenové hladině pořídit, kdy hlavními kritérii by byl slušný motor, cool vzhled a obratnost jak na okreskách, tak ve městě, Yamaha XSR by byla rozhodně silným adeptem ke koupi. U mě bude dokonce vítězit i v přímém srovnání se svým větším a silnějším sourozencem XSR 900, po které se porozhlédne spíše zkušený letitý motorkář. Nicméně XSR 700 bych se nebál doporučit jak začátečníkům, tak i pokročilým.
Text & Foto: Zbyněk Novák
Potěšilo nás: |
Zklamalo nás: |
+ Krásný vzhled |
– zpracování některých ovládacích prvků |
+ Dobrý motor s dostatečným výkonem |
|
+ Perfektní jízdní vlastnosti |
|
+ Univerzální využití |
|
Technické parametry motocyklu Yamaha XSR700 XTribute:
Základní cena vozu |
|
Motor |
Řadový dvouválec |
Objem |
691 cm3 |
Výkon |
55 kW (75 koní) při 9.000 ot./min. |
Točivý moment |
68 Nm při 6 500 ot./min. |
Hmotnost |
186 kg |
Zrychlení 0−100 km/h |
cca 4 s |
Max. rychlost |
cca 190 km/h |
Převodovka |
6 stupňová manuální |
Spotřeba kombinovaná |
4 l/100 km |
Objem palivové nádrže |
14 l |
Rozměr pneumatik |
120/70ZR17M/C 180/55ZR17M/C |
Výška sedla |
835 |
Rozvor |
1 405 mm |